• Aliona

Funkar det på jobbet att ha barn?

Ja det funkar alldeles utmärkt för oss. Vi har flextid, så i de flesta fall är det ingen som bryr sig när folk kommer och går. Är det möten på eftermiddagen så är det inte ovanligt att folk måste gå vid 4 för att hämta barn, och inga sura miner. Ibland har vi ju deadline, och få förväntas man jobba till jobbet är klart, men för oss föräldrar kan det innabära att man gör en paus på em/kväll för att hämta eller natta, och så fortsätter man att jobba efter det. Vab har folk också förståelse för men samtidigt så kommer nästan alltid vabande föräldrar till viktiga möten eller presentationer som inte går att ställa in. Då låter man barnet titta på film eller något just den tiden. Vissa tjänsteresor väljer föräldrarna att ta med sina barn på. Det går bra, vi betalar själva för barnvakt och barnets resa, men flexibiliteten finns. Jag gjorde själv så när jag skulle vara borta en månad och mitt barn inte ens var tre år. Arbetsgivaren och kollegerna är väldigt stöttande för småbarnsföräldrar, men föräldrar ser också till att ibte sätta kolleger eller jobbet i knipa. Många tar extra ledigt för att vara med sina barn, men ingen tar ut tex föräldradagar för att undvika jobb när arbetsgivaren skulle neka semester. 

• Aliona
    Anonym (Ambulansen) skrev 2022-09-05 16:40:44 följande:

Jag kan aldrig komma för sent, eller skulle jag bli sen betyder det att en kollega får stanna kvar och täcka upp för mig. Kan heller aldrig sluta tidigare då jag blir avbyt om vi befinner oss på stationen. Ofta behöver jag jobba över 30min-2/3h pga att vi fått uppdrag att åka på precis innan vi egentligen slutar och därmed måste jobba övertid.

Hur gör du med förskolan när du behöver jobba över så mycket som 2-3 timmar? 
  • Aliona
    Anonym (A) skrev 2022-09-05 21:51:42 följande:
    Brukar finnas en förälder till. Annars har man nog en säker backup. 

En förälder till brukar finnas, men långt ifrån alltid. Sen kan den förädern vara på tjänsteresa eller upptagen i ett annat jobb. 

Jag frågar för att jag aldrig haft problem med jobbet när en lämning kör ihop sig eller en hämtning kommer upp i sista sekund, däremot har förskolan varit oerhört oflexibel och jag har fått en hel del sura kommentarer och dispyter när tex pendeltåget blivit stående och jag blivit 20-30 min sen, eller någon akutsituation uppkommit på jobbet. Jag har många andra som kan hämta, men de behöver kanske en halvtimme på sig att ta sig till förskolan, och att missa tiden med så mycket funkar inte med deras planering. Det sades istället att vi skulle anmäla de längsta tänkbara arbets + transporttiderna och isället hämta tidigare. Vi brukade ha barnet 9.00/9.30-15.00/16.00 men ett tag hade jag därför tiderna 7.30-18.00, och det är ju helt galet! Därför var jag intresserad hur man gör med förskoletider när man så regelbundet behöver jobba över. 

• Aliona
    PH76 skrev 2022-09-06 07:29:57 följande:
    Det där är en knivig situation och tyvärr är det så att du skulle behöva se dig om efter ett nytt jobb, om det inte är så att du har någon som regelbundet kan hämta barnen när du jobbar sent.
    Mitt barn går i skolan nu så problemen med förskolans inflexibilitet är löst. Min poäng var att det miniutiösa planeringen i förskolan utgår från att föräldrar jobbar bestämda tider, vilket inte är fallet för ganska många numera. 
Svar på tråden Funkar det på jobbet att ha barn?