• Anonym (Ts)

Fler som separerar/separerat?

Tänkte att vi alla kanske kunde stötta varandra i den här perioden av livet? 

Separerade med min sambo för snart två månader sen på mitt initiativ . Vi har två underbara barn på 3 och 5 år. Vi var tillsammans i 10 år.

Just nu känns allt väldigt tungt. 

• Svar på tråden Fler som separerar/separerat?
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Jaså) skrev 2022-09-03 18:28:32 följande:
    Först skrev du att barn mår bättre av en skilsmässa än en destruktiv familjesituation, och visst är det det forskningen visat. Nu hävdar du att skilsmässa är bättre för barnen om föräldrarna inte trivs i relationen, och det stämmer inte alls överens med sanningen. Tvärtom är det på bekostnad av barnens välmående och ger långsiktiga konsekvenser, men det vill man inte riktigt kännas vid. Man får väl åtminstone stå för att man väljer sin egen lycka framför barnens, som faktiskt skulle må bättre i en kärnfamilj även om föräldrarna inte är lyckliga.

svenska.yle.fi/a/7-979954
    Helt rätt. Det är förvånansvärt många som hävdar att bara dom själv är lyckliga så blir barnen också lyckliga.
  • sidebyside

(Mimmi) har du pojkvän nu?

• Anonym (S)

Lugn, det blir snart bättre. Snart kommer du uppskatta lugnet och friheten, och du slipper orsakerna som låg bakom separationen. Nu har du på riktigt möjligheten att skapa ditt eget liv, och vara lycklig. Och om du vill ha kärlek i framtiden så finns det fler fiskar i havet.

• Anonym (Ts)
    Anonym (S) skrev 2022-09-03 19:20:30 följande:

Lugn, det blir snart bättre. Snart kommer du uppskatta lugnet och friheten, och du slipper orsakerna som låg bakom separationen. Nu har du på riktigt möjligheten att skapa ditt eget liv, och vara lycklig. Och om du vill ha kärlek i framtiden så finns det fler fiskar i havet.

Tack för ditt svar. Har du själv erfarenhet?
  • Anonym (Emily)

Hade först inte tänkt svara, eftersom jag inte nyss separerat, utan det var 10 år sedan.
    Men så läste jag det andra svarat,  de som inte separetat,  utan bara vill döma andra.. 
    Jag och min exman separerade när våra barn var 3 och 10 år gamla.    
    Det var på mitt initiativ,  separationen var jobbig, eftersom vi var tvungna att sälja vårt hus, och fick dela barnen, ha 50/50.  Och exet ville INTE,  och satte alla möjliga käppar i hjulet.
    Men jag har aldrig för en sekund ångrat det,  mitt ex blev så nedvärderande mot mig, och även vår äldsta son (som han adopterat, han var inte biologisk pappa),  och favoriserade vårt biologiska barn.
    Jag mådde verkligen såå dåligt hemma,  vi hade aldrig någon form av närhet,  utan jag utsattes för psykisk och ekonomisk misshandel.
    Han klagade på färgen på mina kläder, min frisyr osv.
    Han ville förändra mig. 
    Allt som gick fel blev mitt fel.
    Vi hade också ett gemensamt konto för våra kostnader för huset, utgifter, mat osv.
    Varje månad tog han sin lön och förde över den till hans egna konto, varpå hela min lön gick till huset och räkningar.   Sen fick jag snällt fråga efter hushållspengar  till mat och kläder till barnen.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Emily) skrev 2022-09-04 01:53:36 följande:

Hade först inte tänkt svara, eftersom jag inte nyss separerat, utan det var 10 år sedan.
    Men så läste jag det andra svarat,  de som inte separetat,  utan bara vill döma andra.. 
    Jag och min exman separerade när våra barn var 3 och 10 år gamla.    
    Det var på mitt initiativ,  separationen var jobbig, eftersom vi var tvungna att sälja vårt hus, och fick dela barnen, ha 50/50.  Och exet ville INTE,  och satte alla möjliga käppar i hjulet.
    Men jag har aldrig för en sekund ångrat det,  mitt ex blev så nedvärderande mot mig, och även vår äldsta son (som han adopterat, han var inte biologisk pappa),  och favoriserade vårt biologiska barn.
    Jag mådde verkligen såå dåligt hemma,  vi hade aldrig någon form av närhet,  utan jag utsattes för psykisk och ekonomisk misshandel.
    Han klagade på färgen på mina kläder, min frisyr osv.
    Han ville förändra mig. 
    Allt som gick fel blev mitt fel.
    Vi hade också ett gemensamt konto för våra kostnader för huset, utgifter, mat osv.
    Varje månad tog han sin lön och förde över den till hans egna konto, varpå hela min lön gick till huset och räkningar.   Sen fick jag snällt fråga efter hushållspengar  till mat och kläder till barnen.

Tack för att du delade med dig. Jag har också varit ekonomiskt utnyttjad, stått för alla räknar i princip. Han skulle betala maten men de pengarna försvann alltid från matkontot. Jag fick däremot se ut hur jag ville, men fick aldrig ha andra åsikter än hans gällande dagistider etc. Medan jag ville barnen väl och ge dem korta dagar för att dom helt enkelt inte orkade så hade fel, normen sa si eller så och då var det rätt. 
  • Anonym (Mimmi)
    sidebyside skrev 2022-09-03 19:01:36 följande:

(Mimmi) har du pojkvän nu?

Nej, är lycklig singel.
  • Anonym (S)
    Anonym (Ts) skrev 2022-09-04 01:24:01 följande:
    Tack för ditt svar. Har du själv erfarenhet?
    Ja, det är precis de erfarenheterna jag pratar om egentligen :)  Mitt svar speglar väldigt väl mitt liv när jag tänker efter. Jag mår bättre nu än jag har gjort på många år.
  • Shoegal

Hej TS. 

Nu var det iofs ca 1,5 år sedan jag separerade från mina barns pappa, men detta är något som jag fortfarande bearbetar på olika sätt. Det var också på mitt initiativ, barnen var 2 och 4 år. Jag har under denna period sedan separationen gått väldigt mycket upp och ner i måendet. Jag har känt mig väldigt ensam, saknat barnen, njutit av att vara ifred. Men mest av allt har jag känt mig ensam i mitt föräldraskap, saknar att ha en annan vuxen att dela vardagen med och allt som hör till. Men trots detta har jag aldrig ångrat separationen. Jag vet att det var det bästa beslutet då jag och pappan inte fungerade ihop längre. Vi har sedan separationen haft en bra och fungerande relation. 

Nu jobbar jag för att fortsätta må så bra jag kan och lära mig leva mitt nya liv. 

All lycka till dig, skriv gärna om du vill prata mer. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (S) skrev 2022-09-04 18:19:21 följande:
    Ja, det är precis de erfarenheterna jag pratar om egentligen :)  Mitt svar speglar väldigt väl mitt liv när jag tänker efter. Jag mår bättre nu än jag har gjort på många år.
    Vad skönt! Ger hopp om framtiden :) tyckte ditt svar var peppande Och lät nästan lite proffesionellt därav min fråga om det var egen erfarenhet. Tack för att du delade med dig. 
  • Anonym (Ts)
    Shoegal skrev 2022-09-04 19:13:09 följande:

Hej TS. 

Nu var det iofs ca 1,5 år sedan jag separerade från mina barns pappa, men detta är något som jag fortfarande bearbetar på olika sätt. Det var också på mitt initiativ, barnen var 2 och 4 år. Jag har under denna period sedan separationen gått väldigt mycket upp och ner i måendet. Jag har känt mig väldigt ensam, saknat barnen, njutit av att vara ifred. Men mest av allt har jag känt mig ensam i mitt föräldraskap, saknar att ha en annan vuxen att dela vardagen med och allt som hör till. Men trots detta har jag aldrig ångrat separationen. Jag vet att det var det bästa beslutet då jag och pappan inte fungerade ihop längre. Vi har sedan separationen haft en bra och fungerande relation. 

Nu jobbar jag för att fortsätta må så bra jag kan och lära mig leva mitt nya liv. 

All lycka till dig, skriv gärna om du vill prata mer. 

Tack för att du delar med dig. Var tufft det låter att du skriver att du känner dig ensam i föräldrarskapet. Jag var ensam hela tiden, nu steppar barnens pappa upp Och dom har äntligen fått en pappa. 

jag hoppas att du kan få bättre och känna den maximala glädjen du kan. Det är inte alltid lätt det här med att separera. 

• Anonym (S)
    Anonym (Ts) skrev 2022-09-05 17:05:09 följande:
    Vad skönt! Ger hopp om framtiden :) tyckte ditt svar var peppande Och lät nästan lite proffesionellt därav min fråga om det var egen erfarenhet. Tack för att du delade med dig. 
    Lycka till :) Jag hoppas och tror att du också kommer att finna en inre ro med tiden :)
  • Anonym (Dumpad)

Min sambo sa typ out of nowhere efter 3,5 år tillsammans att han behövde ?luft? och flyttade ut. Detta var ca 2,5 veckor sedan och jag är helt förkrossad. Efter att ha pratat kom vi fram till att vi skulle fortsätta vara tillsammans men som särbos. Det funkar dock inte så bra eftersom jag är konstant orolig, får känsloutbrott och detta gör min kille bara argare och kallare. 

Jag förbereder mig mentalt på att klippa banden snart. Förutom att förlora sin bästa vän och den som varit närmast en i 3,5 år känns det tungt på så många andr sätt. Sitter ensam i lägenheten vi flyttade in i tillsammans. Har vänner och träffas flera gånger i veckan, men vad ska jag göra med ALL TID och helger när vännerna inte kan ses? 

Tror att jag går igenom en slags krisreaktion, kan inte fokusera på något alls och sover inte bra på nätterna. 

styrka till er alla, ni är inte ensamma att gå igenom detta helvete <3 

• exandthecity
    Anonym (Dumpad) skrev 2022-09-26 11:31:27 följande:

Min sambo sa typ out of nowhere efter 3,5 år tillsammans att han behövde ?luft? och flyttade ut. Detta var ca 2,5 veckor sedan och jag är helt förkrossad. Efter att ha pratat kom vi fram till att vi skulle fortsätta vara tillsammans men som särbos. Det funkar dock inte så bra eftersom jag är konstant orolig, får känsloutbrott och detta gör min kille bara argare och kallare. 

Jag förbereder mig mentalt på att klippa banden snart. Förutom att förlora sin bästa vän och den som varit närmast en i 3,5 år känns det tungt på så många andr sätt. Sitter ensam i lägenheten vi flyttade in i tillsammans. Har vänner och träffas flera gånger i veckan, men vad ska jag göra med ALL TID och helger när vännerna inte kan ses? 

Tror att jag går igenom en slags krisreaktion, kan inte fokusera på något alls och sover inte bra på nätterna. 

Ingen högoddsare att dina känsloutbrott varit stor del av orsaken till att han behövde luft. Se till att få bra avlastningssamtal med vettiga personer som kan hjälpa dej hantera både det du känner nu och att bearbeta oro/känsloutbrott i framtiden. Bör helst inte vara folk som bara håller med. T.ex. om du har friendzone-killar som bara vill ligga med dej fast de inte vågar visa det.. kanske inte bästa samtalspartnern för dej just nu. Inte heller väninnan som låter dej prata 5 sek innan hon ska ta över och spy galla om sina relationer.  
    Finns såklart professionella också.

• Mandel
    Anonym (Teddy) skrev 2022-09-03 18:54:26 följande:
    Helt rätt. Det är förvånansvärt många som hävdar att bara dom själv är lyckliga så blir barnen också lyckliga.
    Även om man kanske inte gapar och skriker på varandra så kan man vara osunt  olycklig och man behöver också ta i beaktande vad man vill lära sina barn om relationer osv. 
    Med 2 söner vägrade jag visa mina barn att det är ok att som man skita i hem, hushåll, barn och relation utan man som mansgris kan göra vad man vill och kvinnan fixar skivan liksom. 
    Äldsta som nu är 18 har definitivt ärvt sin fars syn på saken och kör med samma undanflykter för att slippa ta hand om sin egen disk, smutstvätt i sitt sovrum osv. Han jobbar ju. Precis pappans ord! Yngsta -15 är bättre på att ta hand som sig själv och tyvärr utnyttjar pappan det och yngsta får ta mer ansvar för hushållet pappaveckorna än vad äldsta behöver göra- äldsta jobbar ju...

Och nu pratar vi inte om att jag var hemma fru utan jag hade en en egen heltidstjänst och x-maken är arbetsnarkoman. En period jobbade jag 150% för vi umgicks ju ändå inte som familj så varför skulle inte jag också kunna vara hemifrån och slippa hushållet?
    Nu slapp jag ju inte hushållet utan skulle hinna med det ändå...
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Dumpad) skrev 2022-09-26 11:31:27 följande:

Mina tips till dig är att våga lyft blicken. Skaffa ngt som gynna dig, ett intresse? träna? Lyssna på feel good musik som får dig att må bra. 

du går helt klart igenom en kris, det hjälpte mig jättemkt att prata med ngn professionel. 

Svar på tråden Fler som separerar/separerat?