FuckGoggleAskMe skrev 2022-09-05 23:28:39 följande:
Googlade mig till Nyans partiprogram nu av nyfikenhet. Har du läst det? Skrämmande på många plan, några pärlor jag hittade:
Skatteverket ska tillhandahålla hjälp på olika språk för företagare som har språksvårigheter, varför lär man sig inte språket i stället? Som i typ alla andra länder. Svindyrt och stjälper mer än det hjälper.
SFI ska kombineras med yrkesutbildning. Jaha, varför? Om man lär sig svenska ordentligt kan man gå vilken utbildning som helst sen.
Regelverket för företagande ska förenklas. Ska vi då få svajiga företag som inte följer regler om seriositet, arbetsvillkor eller vad? Vilka regler är så svåra att följa?
Man ska kvotera in utlandsfödda på tjänster, varför inte gå på meriter och kunnande i stället? Anställa bästa personen.
Israel sågas vid fotknölarna. Varför ens ha med ett annats land politik i sitt partiprogram? Och argumenten de använder för detta är allt annat än vattentäta.
Flera friskolor. Med tanke på att många nyansanhängare är muslimer, menar de antagligen främst muslimska friskolor. Hur går det ihop med integrationen? Dessa skolor har haft problem med radikalisering etc. Flickor ska bära slöja. Varför ska detta uppmuntras?
Och var går gränsen mellan att kritisera och förolämpa islam? Vem bestämmer den gränsen? Enligt vedertagen västeuropeisk tradition får man kritisera och förolämpa religioner och annat. Yttrandefrihet! Jag tycker det är otrevligt att utmana och förolämpa tex någons religion, men det måste vara tillåtet i ett modernt samhälle. Om det ska begränsas, vad är nästa begränsning? Förbud mot norskhistorier? Förbud mot att förolämpa kungahuset?
F.ö. är statistiken i partiprogrammet värdelös utan jämförelser. X% av afrosvenskar har inte jobb på rätt nivå. Hur är det med svensk-svenskar, asiat-svenskar etc?
Ja, självklart har jag läst partiprogrammet och ser inte något som är skrämmande, även om jag inte håller med dem i allt.
Men om jag besvarar deras viktigaste frågor:
Det är ju inte bara landets politik det handlar om utan ockupationen av Palestina. Det är en konflikt som varje parti har sin syn på och även Socialdemokraterna exempelvis tar ju upp det i partiprogrammet. Ser inte problemet med att lyfta frågan och poängtera tydligt att man är ett Palestinavänligt parti.
Ja, det är muslimska friskolor som partiet syftar på som andra bedriver häxjakt på. Man ska ha valfriheten att kunna sätta sina barn på en muslimsk friskola och att så många stängs ned pga "radikalisering" är intressant, eller pga löjliga anledningar som att man ibland separerar på flickor och pojkar. Och?
Även intressant att det många gånger i debatten dessutom inte alls handlar om religiösa friskolor i sig och att barn ska slippa gå i sådana, utan det handlar specifikt om muslimska. Det är riktigt vidrigt hur det görs skillnad beroende på vilken religion det handlar om.
Partiet vill förbjuda att man bränner Koranen med tanke på det senaste som skett, men annars är det inte bara Koranen det handlar om utan t.ex Bibeln också. Yttrandefrihet visst, men den är ju inte absolut idag heller och att bränna/skända andras heliga böcker borde inte räknas som yttrandefrihet.