Inlägg från: Gullvivor |Visa alla inlägg
  • Gullvivor

Vilket parti röstar du på i höstens val?

Anonym (Ovärdigt värre) skrev 2022-09-04 16:15:06 följande:

Deprimerande siffror. Också att även detta forum numera domineras av SD´s smutsiga propagandasvans. Ett skäl för mig att vilja lämna sajten+ den låga nivån på de politiska diskussionerna överlag

Som väntat naturligtvis med tanke på ideologin från de som delar denna ideologi.

Tror det snarare är SDare med flera konton som röstar, är inte första valet siffrorna ser ut såhär och SD har majoritet trots att det inte ser ut så i verkligheten. Man får nog ta det med en nypa salt.

Svar till TS - Synd att det inte fanns något alternativ för övriga partier. Jag ska iallafall rösta på Partiet Nyans! 
  • Gullvivor
    HSOF skrev 2022-09-04 22:43:19 följande:
    Så du är för Sharialagar och ett totalitärt samhälle då?
    PN vill inte införa några sharialagar i Sverige. 
  • Gullvivor
    HSOF skrev 2022-09-05 17:37:43 följande:
    Jo det kan jag lova dig att de vill, men inget de skyltar med rakt ut, förens de tar makten på riktigt. De skyltar däremot med att begränsa yttrandefriheten och bl a göra det förbjudet att kritisera ideologin islam samt göra muslimer till en minoritetsbefolkning med särskilda särrättigheter precis som samer och Judar (det innebär att deras parallellsamhällen kan fortsätta att växa ännu mer obemärkt och helt utan att någon kommer att kritisera det). De vill även skriva in kritik av islam som ett hatbrott och göra det extra straffbart. Nyans är ett Totalitärt parti som har en partiledare som har samröre med den naziztiska islamistiska rörelsen grå vargarna.

Det du får om Nyans får makten är ett Erdogans Turkiet i Sverige.
    Just det här är en del av problemet som leder till att folk röstar på Partiet Nyans. Muslimer kan inte ens engagera sig politiskt utan att andra ska börja få tankar om muslimernas "sanna intentioner om att ta över Sverige med sina sharialagar". 

Partiet Nyans vill inte införa några sharialagar och det är inte ens möjligt, inget att vara rädd för alltså. 

Partiet är inte heller emot kritik av Islam, har inte läst någonstans om det faktiskt. Antingen har jag missat det eller så har du blandat ihop att kritisera Islam med att förolämpa muslimer genom att bränna Koranen. Det sistnämnda har partiet nämligen tagit upp. 

Sedan värnar partiet om alla minoriteter och det är inte bara islamofobi man vill bekämpa utan antisemitism, kristofobi, afrofobi osv. Ett parti för alla minoriteter helt enkelt, inte enbart för muslimer. 

Angående partiledarens kopplingar till Grå Vargarna så är det rätt uttjatat nu. Hans kopplingar via hans pappa har han redan pratat om och Centerpartiet visste även om detta innan han blev utesluten, det är ingenting han har någon koppling till idag. 
    Anonym (.m,l,., m) skrev 2022-09-05 18:15:49 följande:

Kanske är det olika på andra ställen, men här kan man inte rösta på Nyans. Totalt okunniga och naiva och försökte sist gå till val med att alla ungdomar skulle få en lgh. Sen blev det alla ungdomar som bott här i 5 år, sen alla som gått hela grundskolan här osv. 

Till slut blev det ingen kvar, för givetvis kan de inte lova en sådan sak. I år hade de också stora planer, ingen av dem genomförbar dock. 

Partiet Nyans har funnits sedan 2019, vilket val tänker du på då?
  • Gullvivor
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-09-05 23:28:39 följande:
    Googlade mig till Nyans partiprogram nu av nyfikenhet. Har du läst det? Skrämmande på många plan, några pärlor jag hittade:

Skatteverket ska tillhandahålla hjälp på olika språk för företagare som har språksvårigheter, varför lär man sig inte språket i stället? Som i typ alla andra länder. Svindyrt och stjälper mer än det hjälper. 

SFI ska kombineras med yrkesutbildning. Jaha, varför? Om man lär sig svenska ordentligt kan man gå vilken utbildning som helst sen. 

Regelverket för företagande ska förenklas. Ska vi då få svajiga företag som inte följer regler om seriositet, arbetsvillkor eller vad? Vilka regler är så svåra att följa?

Man ska kvotera in utlandsfödda på tjänster, varför inte gå på meriter och kunnande i stället? Anställa bästa personen. 

Israel sågas vid fotknölarna. Varför ens ha med ett annats land politik i sitt partiprogram? Och argumenten de använder för detta är allt annat än vattentäta. 

Flera friskolor. Med tanke på att många nyansanhängare är muslimer, menar de antagligen främst muslimska friskolor. Hur går det ihop med integrationen? Dessa skolor har haft problem med radikalisering etc. Flickor ska bära slöja. Varför ska detta uppmuntras?

Och var går gränsen mellan att kritisera och förolämpa islam? Vem bestämmer den gränsen? Enligt vedertagen västeuropeisk tradition får man kritisera och förolämpa religioner och annat. Yttrandefrihet! Jag tycker det är otrevligt att utmana och förolämpa tex någons religion, men det måste vara tillåtet i ett modernt samhälle. Om det ska begränsas, vad är nästa begränsning? Förbud mot norskhistorier? Förbud mot att förolämpa kungahuset? 

F.ö. är statistiken i partiprogrammet värdelös utan jämförelser. X% av afrosvenskar har inte jobb på rätt nivå. Hur är det med svensk-svenskar, asiat-svenskar etc?
    Ja, självklart har jag läst partiprogrammet och ser inte något som är skrämmande, även om jag inte håller med dem i allt.

Men om jag besvarar deras viktigaste frågor: 

Det är ju inte bara landets politik det handlar om utan ockupationen av Palestina. Det är en konflikt som varje parti har sin syn på och även Socialdemokraterna exempelvis tar ju upp det i partiprogrammet. Ser inte problemet med att lyfta frågan och poängtera tydligt att man är ett Palestinavänligt parti. 

Ja, det är muslimska friskolor som partiet syftar på som andra bedriver häxjakt på. Man ska ha valfriheten att kunna sätta sina barn på en muslimsk friskola och att så många stängs ned pga "radikalisering" är intressant, eller pga löjliga anledningar som att man ibland separerar på flickor och pojkar. Och?
    Även intressant att det många gånger i debatten dessutom inte alls handlar om religiösa friskolor i sig och att barn ska slippa gå i sådana, utan det handlar specifikt om muslimska. Det är riktigt vidrigt hur det görs skillnad beroende på vilken religion det handlar om.

Partiet vill förbjuda att man bränner Koranen med tanke på det senaste som skett, men annars är det inte bara Koranen det handlar om utan t.ex Bibeln också. Yttrandefrihet visst, men den är ju inte absolut idag heller och att bränna/skända andras heliga böcker borde inte räknas som yttrandefrihet.
  • Gullvivor
    Tow2Mater skrev 2022-09-05 22:46:04 följande:

Ar detta felaktigt om PN?

enligt en granskning som Sydsvenskan och Helsingborgs Dagbland har gjort så har flera av partiets kandidater spridit hat, antisemitism och konspirationsteorier på sociala medier.

sverigesradio.se/artikel/granskningen-av-partiet-nyans

Nu känner jag inte till hur det är med alla uttalanden men ett flertal har alltså skrivits innan partiet ens startats, så det kan man verkligen inte beskylla partiet för. Dock bra att det upptäcktes så man kunnat rensa och utesluta dem. Partiledaren Mikail har själv bett om ursäkt och mått dåligt över detta då Partiet Nyans är ett minoritetsvänligt parti och sådant bör inte ens förekomma.
  • Gullvivor
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-09-06 00:42:42 följande:
    Jaha, så det är normalt att Israels politik förekommer i partiprogrammet. Att Israel har lagar som stöder deras inriktning påverkar inget? 

Radikalisering av muslimer är inget som borde ses som lättvindigt, och ja, varför ska man i Sverige separera pojkar och flickor? Vad hände med integrationen?

Ja det kanske gjorts skillnad i debatten om friskolor, för inga judiska eller kristna skolor lär ut hat mot de som har en annan religion, däremot sker detta i muslimska skolor. 

Personligen tycker jag att inga böcker borde få brännas men enligt yttrandefriheten är ju även detta något som får göras. Har aldrig hört om någon som börjar kasta stenar pga att bibeln bränns. Kristna brukar acceptera att deras religion kan förolämpas. 
    Du tycker att bränna böcker inte borde räknas som ytttrandefrihet, men Sveriges lagar säger annorlunda. 
    Nu förstår jag inte vad du menar, men konflikten mellan Israel och Palestina är något alla partier har en åsikt om, likaså Partiet Nyans. 

Det är inte något lättvindigt, det intressanta som jag menade är just att det hävdas och skolorna stängs ned. Vilken radikalisering menar man har skett och hur kommer det sig att skola efter skola drabbas av just denna "radikalisering"? Men det är inte så konstigt egentligen då den här synen tyvärr blivit vedertagen, att såfort muslimer samlas så blir det risk för radikalisering och hat mot andra grupper. Sorgligt. 
    Sedan förstår jag inte vad det har med integrationen att göra att flickor och pojkar separeras ibland. 

Lagen säger annorlunda och då respekterar man givetvis det och inte kastar sten. Yttrandefriheten är som sagt inte absolut idag heller och poängen är ju att Partiet Nyans vill förbjuda detta och då innebär det att man inte kan gömma sig bakom yttrandefriheten när man väljer att förolämpa andra religiösa genom att skända deras heliga böcker.
    Tow2Mater skrev 2022-09-06 00:39:16 följande:
    Så de verkar då ha liknande problem som SD; enstaka individer med extrem och rasistisk människosyn dras till partiet, men det är inte vad partiet står for. Naturligtvis.
    Svårt att göra jämförelsen med detta nya parti, har ju bara skett en enda gång vad jag vet hittills att man fått utesluta några som uttryckt sig hatiskt. Men en viktig skillnad tycker jag är partiledarens reaktion över händelsen och hur han bemötte detta, tillskillnad från partiledningen i SD som själva uttrycker sig vidrigt och problematiskt.
  • Gullvivor
    Anonym (Kvinna 85) skrev 2022-09-06 09:14:07 följande:
    Sista stycket hur många medlemmar har ens extremistpartiet Nyans? SD har väl rätt många, tyvärr kommer nötter dras till partier. Precis som till andra partier. Skillnaden är bara att när någon medlem i SD gör något idiotiskt blåser det upp i orimliga proportioner.
    För några år sedan var det någon Islamist i Miljöpartiet som fick gå. Han hade också kopplingar till högerextrema Grå vargarna om jag inte minns fel. Det var ändå ganska lite skriverier då. 
    Tror faktiskt det gömmer sig fler radikala i de etablerade partierna där de kan bygga upp en större plattform och sedan kanske starta upp något eget ifall de blir (snyft) uteslutna. 
    Det är ju ett ganska nytt parti och därför går det inte att jämföra med SD, återstår att se om partiet kommer dra till sig massa skräp som SD, men det har jag svårt att tro.
    Flash Gordon skrev 2022-09-06 09:12:14 följande:
    Så länge ni som ska rösta Nyans tidigare har röstat S eller MP så ...
    Har aldrig röstat på dessa partier men många som ska rösta på PN har ju röstat på dem tidigare ja, men ser inte problemet. Lite som tidigare SDare som väljer att rösta på AfS nu. Tråkigt för partierna att förlora röster, typ.
  • Gullvivor
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-09-06 12:33:14 följande:
    Några länkar nedan om radikalisering i skolor. SÄPO förlitar sig nog inte på vedertagen syn när de varnar om skolor, utan undersöker noga. 

Så du ser ingen koppling mellan integration och segregation mellan könen? I Sverige har det väldigt länge varit normalt att barn av olika kön har tex simlektioner tillsammans. För att integreras väl i Sverige måste man rätta sig efter vissa värderingar i samhället som tex detta.

Yttrandefriheten är en annan lagstadgad, värdering som alla måste respektera. Man får förolämpa religioner, politiska idéer, monarkin etc, det är en djupt rotad värdering. Om man inte skulle få skända heliga böcker blir det intressant hur det ska definieras. Om jag dyrkar det Flygande Spaghettimonstret, kan jag då på goda grunder anmäla min granne som bränner tomma spaghettipaket, eftersom för mig är dessa paket heliga skrifter?  

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/z7Kxy4/skolinspektionen-stanger-tva-friskolor
    https://www.expressen.se/nyheter/forskola-stangs-efter-larm-fran-sapo/
    https://www.nj.se/nyheter/islamism-och-allvarliga-brister-skarpta-regler-leder-till-att-skolor-stangs
    Jag har inte ifrågasatt att SÄPO undersöker innan, jag ifrågasätter mer synen på vad "risk för radikalisering" är och hur det kommer sig att skola efter skola stängs ner och varför det är just muslimska skolor man jagar. Jag menar inte att det aldrig finns bra skäl utan att det blir konstigt när det är skola efter skola. Speciellt med tanke på att man är emot att muslimska friskolor överhuvudtaget ska startas, dvs handlar inte bara om skolorna som redan existerar.
    Man tar upp sådant som att skolorna separera könen ibland, bönetider och att tala om för eleverna att något specifikt gäller inom Islam. Det är man alltså emot, och får jag gissa så handlar det troligtvis om att man vill att ungarna ska tvångsassimileras. 

Att man separerar på flickor och pojkar under simundervisning som du tar upp som exempel har väl inget med integrationen att göra. Jag förstår ärligt talat inte problemet om skolan nu vill göra det? Nu vet jag dock inte om detta skett utan jag tänkte främst på en skola t.ex där det handlar om en skolbuss, där man separerat barnen så ena könet suttit längst fram och det andra längst bak. Det är tydligen fruktansvärt enligt många.

Om det en dag blir olagligt att skända andras heliga skrifter så kommer det finnas gränser så det är inget du behöver oroa dig för nu. Tycker dock att det är mycket löjligt att jämföra heliga skrifter för t.ex muslimer och kristna med spaghettipaket. Du vet att det inte är samma sak.
  • Gullvivor
    Anonym (U) skrev 2022-09-06 15:23:58 följande:
    Vilken annan segregation tycker du är okej då om vi får segregera baserat på det ovalda ?kön?. Är det okej att segregera bussar baserat på hudfärg? Ålder? Eller ska vi ha en lagstiftning som på något vis skulle tillåta viss typ av segregation men godkänna annan?

Det du skriver om lagen visar också att du inte har koll på hur det hela fungerar - just så som fuckgoogleaskme beskriver kommer att ske. Man kan inte skriva en lagtext och sen säga att ?men jag menade inte att den skulle få användas på det här viset ju?. 
    Jag skriver om skolor och skolbussar, inte allmänt. Så nej, man ska inte segregera baserat på hudfärg, kön, ålder osv utan nu handlar det om vid enstaka tillfällen av skolan. 

Hur tänker du nu? Det är inte omöjligt att begränsa yttrandefriheten så att det inte räknas som yttrandefrihet att bränna eller skända Koranen/Bibeln. Om en sådan lag skulle existera, tror du inte det blir tydligt att det då inte gäller spaghettipaket, gardiner eller vad man nu får för sig? Det kommer juridiskt dras en gräns, min poäng är att det blir onödigt att sitta redan nu och fundera på hur man ska tolka en lag som ännu inte ens existerar.
    Flash Gordon skrev 2022-09-06 14:20:04 följande:
    Och det är där islam och västvärlden kolliderar. För islam är könssegregering naturligt. I västvärlden är det tabu.

Båda kulturer kan inte ha rätt i den frågan och samexistera. Någon av dem måste ge vika.
    Det går självklart att samexistera sålänge man respekterar varandras skillnader. Tillexempel att det inte är någon könssegregering om man vill besöka badhus, och att i vissa muslimska friskolor kan pojkarna sitta fram och flickorna bak (skolbuss) utan att man förstorar upp detta.
  • Gullvivor
    Anonym (U) skrev 2022-09-06 15:52:08 följande:

Hur tänker du att en sådan lag rent praktiskt skulle skrivas utan att strida emot att vi inte får särbehandla människor baserat på kön, hudfärg, plder eller sexualitet? Och som gäller för religion men bara vissa religioner. 

Det är för bövelen klart att det är en könssegregering om du delar upp en grupp människor baserat på kön och tillåter och förbjuder dem bara utifrån den aspekten.

Första stycket: Vad syftar du på för lag? Separera på flickor och pojkar ibland eller yttrandefriheten? 

Andra stycket: Vad menar du med att dela upp människor och förbjuda och tillåta dem utifrån den aspekten? Vem har gjort det? 
  • Gullvivor
    Anonym (U) skrev 2022-09-06 16:22:25 följande:
    Jag kommentersde allmänt dina önskemål om:
    - att man skulle kunna tillåta skolor att segregera barn baserat på kön.
    - att man skulle kunna skriva lagar som tillät att yttrandefriheten begränsades för vissa saker kopplade till religion, men bara för vissa religioner.
    Det har ju fungerat tidigare, vad skulle vara omöjligt? Återigen inte segregera könen helt och hållet utan separera på könen ibland om skolan vill detta. 

"Men Skolinspektionen, eller det tidigare Skolverket, har inte haft möjlighet att anmärka på könsuppdelningen vid tidigare tillsyner av skolan. Anledningen är att det fram tills för två år sedan fanns utrymme i lagen för att kunna dela upp elever i grupper i ämnen ?av känslig karaktär?."

Blir fel med länken men googla Muslimsk skola har haft könsseparerad undervisning i 22 år (svt), texten ovan är kopierad från den artikeln. 

Säger man att det bör vara olagligt att skända heliga skrifter så är det väl ganska rimligt att man menar religioner med heliga skrifter? Vad har spaghettipaket med saken att göra? Varför försöker man förminska problematiken med folk som förolämpar troende genom att dra sådana jämförelser? Förstår inte.

Svar på tråden Vilket parti röstar du på i höstens val?