• Norrskensmamma

Subtil mobbning i skolan

Hej!

Mitt äldsta barn är 15 år och går alltså sista året i grundskolan. Hennes skolgång har varit präglad av subtil mobbning av olika slag - och stundtals även verbal sådan. Vi har i perioder varit i kontakt med skolan men det har alltid bara blivit bättre för stunden.

Just nu sker det en form av subtil mobbning och jag vet att den är otroligt svår att komma åt. Det betyder att hon får vara med i tjejgruppen MEN när hon t ex säger något så svarar ingen, om hon ger förslag på något att göra svarar ingen - men sedan kan någon annan ge exakt samma förslag och då lyssnar de. Bara häromdagen fick hon höra att en tjej (som faktiskt är en schysst tjej i grunden) inte hade sett en viss film. Då föreslog min dotter att de skulle se den med henne. En av de andra tjejerna (en av de som är värst just nu) säger då "Jag fattar inte varför man måste vara kompis med någon utanför skolan bara för att man umgås i skolan. Samma tjej frågade i matsalen om nån kunde följa med henne och hämta dricka. Min dotter sa då att hon kunde eftersom hon ändå skulle hämta grönsaker. Den här tjejen tittar då på de andra ungefär som "kan inte nån av ER följa med??) men då sa min tjej ifrån faktiskt. Hon sa "Vaddå, duger det inte att jag följer och hämtar dricka!?). Såna här saker händer HELA tiden, VARJE dag. Det måste vara otroligt tärande på självkänslan och tryggheten i skolan. Men hon litar inte ett dugg på att det blir bättre av att prata med lärarna och vis av erfarenhet är jag tyvärr benägen att hålla med henne. Försöker bara stötta så gott det går och ge henne kloka råd. Hon har som tur är en fantastisk pojkvän och umgås lite med några andra utanför skolan också. Men att ha det så varje dag...? Inte ok. Vad kan man göra???

Subtil mobbning bland tjejer (i 9:an)
  • Svar på tråden Subtil mobbning i skolan
  • Anonym (Karin)

Vet du, jag tar med mig dina råd kring det som ännu inte ordnat sig i livet, och så tänker jag att din dotter har en fin och bra mamma som orkar se, det är verkligen inte alla.

Hur ska man lära sig det sociala spelet tänker jag också på? Hur kan du förmedla till henne vad du kan om det? Jag håller helt med om att man ska vara schysst men sanningen är ju att många tar sig fram i livet genom att inte vara schyssta. Fast det här är ju ett annat ämne, men kanske något du kan fundera över hur du lär din dotter att hantera. 

• MammaKajsa

Hej TS. Vad tråkigt att höra att så unga tjejer kör med härskartekniker. Men bra att din dotter säger ifrån när de försöker osynliggöra henne. Det är bästa sättet att bemöta ett osynliggörande, att ta plats och ifrågasätta genom att säga t.ex:
    Det där var inte ok
    Menade du ...

• TechSpawn
    Norrskensmamma skrev 2022-08-31 10:10:40 följande:
    Subtil mobbning i skolan

Hej!

Mitt äldsta barn är 15 år och går alltså sista året i grundskolan. Hennes skolgång har varit präglad av subtil mobbning av olika slag - och stundtals även verbal sådan. Vi har i perioder varit i kontakt med skolan men det har alltid bara blivit bättre för stunden.

Just nu sker det en form av subtil mobbning och jag vet att den är otroligt svår att komma åt. Det betyder att hon får vara med i tjejgruppen MEN när hon t ex säger något så svarar ingen, om hon ger förslag på något att göra svarar ingen - men sedan kan någon annan ge exakt samma förslag och då lyssnar de. Bara häromdagen fick hon höra att en tjej (som faktiskt är en schysst tjej i grunden) inte hade sett en viss film. Då föreslog min dotter att de skulle se den med henne. En av de andra tjejerna (en av de som är värst just nu) säger då "Jag fattar inte varför man måste vara kompis med någon utanför skolan bara för att man umgås i skolan. Samma tjej frågade i matsalen om nån kunde följa med henne och hämta dricka. Min dotter sa då att hon kunde eftersom hon ändå skulle hämta grönsaker. Den här tjejen tittar då på de andra ungefär som "kan inte nån av ER följa med??) men då sa min tjej ifrån faktiskt. Hon sa "Vaddå, duger det inte att jag följer och hämtar dricka!?). Såna här saker händer HELA tiden, VARJE dag. Det måste vara otroligt tärande på självkänslan och tryggheten i skolan. Men hon litar inte ett dugg på att det blir bättre av att prata med lärarna och vis av erfarenhet är jag tyvärr benägen att hålla med henne. Försöker bara stötta så gott det går och ge henne kloka råd. Hon har som tur är en fantastisk pojkvän och umgås lite med några andra utanför skolan också. Men att ha det så varje dag...? Inte ok. Vad kan man göra???

Vad tråkigt och höra. Nu är jag själv kille men vad jag förstått det som så kan tjejer vara riktigt hemska när det kommer till sånt här..

Det låter som att det är dags o lära henne att man ska gå dit där man blir uppskattad, o inte hänga med folk om det är så att man blir illa behandlad.. 

Dom som är vänner, kommer fortsätta vara det när hon drar..

Och har dom inte henne att mobba, då kommer dom börja mobba någon annan, vilket bara är bra.. För om alla bara låter henne hållas så kommer mobbaren o stå ensam kvar där sen i slutändan.

Man kan säga att din dotter uppmuntrar till o bli illa behandlad, eftersom hon sitter kvar där istället för att dra till någon annan. 

• Anonym (Umgås med pojkar istället)

Jag skulle nog råda henne att försöka umgås med pojkar istället. Det är oftast lättare i den åldern trots att man blir den udda i gruppen pga kön. Bättre att vara den som är udda och veta tydligt varför än att bli utmanövrerad dit och undra vad man gör för fel.

• Glinda från Oz

Varför umgås hon med dem? De vill helt uppenbarligen inte ha henne där. Det bästa är om hon kan hitta andra att umgås med i skolan jag tror inte de skulle ge sig på din dotter om hon bara lät dem vara ifred istället för att hänga på som en svans. 

• AndreaBD
    Anonym (Umgås med pojkar istället) skrev 2022-08-31 12:19:18 följande:

Jag skulle nog råda henne att försöka umgås med pojkar istället. Det är oftast lättare i den åldern trots att man blir den udda i gruppen pga kön. Bättre att vara den som är udda och veta tydligt varför än att bli utmanövrerad dit och undra vad man gör för fel.

Jag tänkte också på det! Det är också ett alternativ.
  • Anonym (Föräldrarnas fel)

Till skillnad från tidigare skribent så vet jag att det här är en form av mobbing. Ville bara börja med att påpeka det. 

Problemet är föräldrarna till de här barnen som har lärt sina barn att man kan och får bete sig såhär. Barnen har säkert sett sina föräldrar bete sig så och tagit efter. Det kan också vara så att barnets föräldrar pratat nedlåtande om ditt barn så att deras barn fått en dålig bild av henne.

Du bör prata med rektorn och rektorn bör ha samtal med de iblandades föräldrar. Sådant här kan förstöra en persons självkänsla för resten av livet.

• Norrskensmamma

Jag förstår alla er som skriver att ni inte förstår varför hon hänger efter det är gänget om de nu inte är schyssta mot henne/inte vill ha henne där. MEN det är alltid enkelt att döma utifrån och allt kan verka så tydligt och man tänker att si eller så hade jag aldrig gjort och hur kan hon inte fatta vad hon borde göra. Hon fattar, tro mig! Och tro mig, jag har sagt åt henne många ggr att inte vara med dem - att försöka hitta andra. Men verkligheten fungerar oftast inte på det förenklade sättet - tyvärr. Absolut, hon skulle kunna strunta helt i dem men då blir hon ensam. Det är inte enkelt att knyta nya kontakter efter 9 år i samma skola p g a grupperingar/konstellationer och fack som man blivit placerad i - och hon vill inte vara ensam, hon är inte en sån person som fixar det. Att byta skola så här sent känns också mer som en risk än en möjlighet till förbättring. Och om hon gör valet att fortsätta som det är så måste jag finnas där för henne och hjälpa henne att hantera det på bästa sätt, så är det ju bara. Jag har ändå nån sorts tro om att om hon klarar av att stå upp för sig själv när någon beter sig illa så räddar hon åtminstone sin självkänsla och det blir enklare att få lite mer respekt än om man bara låter folk trampa på en.   

• Anonym (Nja)
    Anonym (Föräldrarnas fel) skrev 2022-08-31 13:03:03 följande:
    Det är i allra högsta grad mobbing! 

Och allt du skriver är helt sjukt, du lägger ansvaret på ts dotter och skriver inget om de andra barnens beteende och ansvar. Du är antagligen en förälder som låter ditt barn bete sig såhär och bara tittar bort. Förmodligen har ditt barn lärt sig beteendet av dig, som inte ens förstår att det är mobbing. Empatistörning? 
    Nej det är det inte. Du är färgad av dina egna upplevelser och klarar inte av att se skillnad på oönskat sällskap och mobbning. Jag kommer att anmäla din otrevliga kommentar, lågvattenvarning verkligen.
  • Norrskensmamma

OCH jag vill också tillägga att hon har också roligt i den här gruppen, det är ju därför hon är kvar (därav min åsikt om att allt inte är svart eller vitt). Vissa umgås hon med på tu man hand och då går det bra och även i mindre konstellationer funkar det hyfsat. Men i skolan är de oftast många och det är då detta fenomen uppstår - att de inte lyssnar när hon säger något o s v.

Svar på tråden Subtil mobbning i skolan