Subtil mobbning i skolan
Hej Norrskensmamman,
Om din dotter är 15 och du är akademiker antar jag att hon tänkt gå gymnasiet. Hon har en pojkvän och andra vänner samt berättar för dig vad som händer i skolan. Det är ju jättebra förutsättningar för att orka det här sista läsåret innan ett nytt liv tar vid. Kanske kan du peppa henne att söka efter en skola där hon har goda chanser att få nya vänner som hon passar bra ihop med.
Jag är själv en sån som hela livet inte riktigt fattat att det är just tolererad jag blir. Det har pågått till denna dag. Din beskrivning av subtil mobbning förklarar min vantrivsel! Visst har jag upplevt roliga saker via gäng och andra grupper om jag inte hade fått vara med om annars, men sett i backspegeln var det nog inte värt det i och med att jag ofta fått betala med att vara lägst i rang. Gäng driver ju hierarkier, och det är några få individer som är bäst på att hamna överst i dem, ofta med oheliga medel. Sen behöver de oftast en eller två personer som är lägst så att de andra kan känna sig säkra.
Din dotter vill inte vara själv i skolan, nej självklart inte, men dynamiken är nog svår att ändra sista läsåret, så om du kan hjälpa henne att se framåt och att det är okej att välja bort personer som behandlar en som skit så tror jag att du gör henne en tjänst. Har förstås inte hela bilden här, det är jag medveten om.