Subtil mobbning i skolan
Hej!
Mitt äldsta barn är 15 år och går alltså sista året i grundskolan. Hennes skolgång har varit präglad av subtil mobbning av olika slag - och stundtals även verbal sådan. Vi har i perioder varit i kontakt med skolan men det har alltid bara blivit bättre för stunden.
Just nu sker det en form av subtil mobbning och jag vet att den är otroligt svår att komma åt. Det betyder att hon får vara med i tjejgruppen MEN när hon t ex säger något så svarar ingen, om hon ger förslag på något att göra svarar ingen - men sedan kan någon annan ge exakt samma förslag och då lyssnar de. Bara häromdagen fick hon höra att en tjej (som faktiskt är en schysst tjej i grunden) inte hade sett en viss film. Då föreslog min dotter att de skulle se den med henne. En av de andra tjejerna (en av de som är värst just nu) säger då "Jag fattar inte varför man måste vara kompis med någon utanför skolan bara för att man umgås i skolan. Samma tjej frågade i matsalen om nån kunde följa med henne och hämta dricka. Min dotter sa då att hon kunde eftersom hon ändå skulle hämta grönsaker. Den här tjejen tittar då på de andra ungefär som "kan inte nån av ER följa med??) men då sa min tjej ifrån faktiskt. Hon sa "Vaddå, duger det inte att jag följer och hämtar dricka!?). Såna här saker händer HELA tiden, VARJE dag. Det måste vara otroligt tärande på självkänslan och tryggheten i skolan. Men hon litar inte ett dugg på att det blir bättre av att prata med lärarna och vis av erfarenhet är jag tyvärr benägen att hålla med henne. Försöker bara stötta så gott det går och ge henne kloka råd. Hon har som tur är en fantastisk pojkvän och umgås lite med några andra utanför skolan också. Men att ha det så varje dag...? Inte ok. Vad kan man göra???