Subtil mobbning i skolan
Den situationen är inte bra. Jag är själv lärare på högstadiet och dessutom har jag som tonåring inte heller varit den coola, populära typen. Och jag minns att jag omväxlande försökte att ändå hänga på "gänget" eller att försöka umgås med andra som också var lite utanför.
I efterhand skulle jag säga att det nog var bäst att jag mer och mer struntade i dem populära och hängde med enskilda andra.
Just ungdomar i den åldern kan man inte längre tvinga att umgås med någon som de inte vill umgås med. Annars får man just den här situationen. Med yngre barn kan man fortfarande styra mer. Lärarna kommer inte att kunna göra något där, eftersom de andra ändå inte är öppet otrevliga mot henne. Framför allt så skulle det inte hjälpa henne, om man skulle försöka det.
Det bästa är nog om du peppar din dotter så bra som möjligt. Det är otur att det är så. Hon kan prata det nödvändigaste med dem, men ska inte förvänta sig mer. Och så bör hon försöka fokusera på andra jämnåriga, kanske utanför skolan (idrottsförening eller liknande?), kanske nån i en parallelklass. Och snart är hon ju klar med grundskolan.