• klyban

Dimor

Anonym (Hjälpinöd) skrev 2022-08-30 19:39:33 följande:
    Hej
    Jag behöver stöttning o råd hur jag ska göra och tänka.
    Det låter helt galet men jag är beroende av dimor! Började använda det för ett år sedan i ganska stora mängder två till tre kartor åt gången, och nu kan jag inte sluta med det. Jag mår mycket psykiskt dåligt och får krypningar i benen. 
    Ja kan inte påstå att jag blir annorlunda när ja tar det men funkar inte utan dom.
    Jag orkar int3 hålla på så här längre. Ja har barn och familj att tänka på och vill inte att de ska gå ut över dom. Plus att de kostar onödiga pengar.
    Någon som varit med om liknande situation eller som har tips hur ja ska ta mej igenom detta utan att koppla in massa myndigheter...

DU har tagit en opioid och och sen missbrukat dessa svårt.
    DU har nu en del jobbigt framför dig om du ska sluta, och det finns inga genvägar.

DÅ får göra som missbrukaren när den försöker sluta, trappa ned sakta och säkert och stålsätt dig då det kommer ge en del problem för dig.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Hjälpinöd) skrev 2022-08-31 12:20:25 följande:
    Ja är medveten om att ja har skapat de själv och att de kommer va jobbigt. Och nej ja blir intr förstoppad. Min kropp är så van vid det. Och ja blir inte hög . Men om ja inte tar dom så får ja en slags avtändning .. som jag måste försöka härda ut.  Ville mest höra om fler varit med om liknande eller har något tips. Är inte ute efter att bli indelad i en kategori för ja är väl medveten om mitt problem..

Du får planera detta och med att du är ledig/sjukskriven en vecka.
    Och gärna ha slutat med dom på fredagen före.

Och sen har du en resa som du aldrig kommer glömma, och det finns bara ett sätt och det är att stå ut, för en dag är du fri.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Hjälpinöd) skrev 2022-08-31 20:51:43 följande:
    Hej och tack för ditt svar. Det var verkligen otroligt skönt att läsa om någon som varit i exakt samma sits och som ger mej den info jag verkligen behöver. Är livrädd för att ja ska må så dåligt att ja får panik och har hela tiden inställningen stt ja kommer aldrig klara det. Men ja måste börja peppa mej själv och sen ta ledigt från jobb ovh förbereda hemma med diverse saker.
    Så den varar ca en vecka ? De är inte allt för lång tid så de borde man väl kunna stå ut. 
    Det är så otroligt slöseri med pengar och ja har ångest varje dag över skiten.  Skäms ... vill ha ett normalt liv och ta hand om mitt barn utan att hela tiden oroa mej över dessa förbannade piller..
    Tar vanligtvis 32 tabletter på en dag. Sällan mer än så.
    Va tror du är bäst. Sluta CT eller trappa ner ?
    Myrkrypningarna är jag livrädd för .. De är nog den värsta biten..

Har du använt varje dag i ett år?
    Om så, så tror jag på en ca7-10dagar svår abstinens, och sen ytterligare lika länge med mildare och helt klart hanterbara.

Ja, du kommer må dåligt, lika bra du berättar detta för dig redan nu.

Om du tittar i en del opiat/opioid trådar under, så har jag massvis av tips du kan använda för ockupera hjärnan när det är som värst och att man ska sova varje chans man får, då det är mest troligt du vaknar igen inom 30min

• klyban
    Shakira88 skrev 2022-09-01 16:25:06 följande:
    Blir jädra nyfiken av detta.
    Jag har haft stomi och ätit kopiösa mängder loperamid. 
    Men jag hade ingen aning om att det är en opioid. 
    Mådde så jäkla dåligt efter nedläggning av stomin då jag också slutade med dessa. Och började svettas kopiöst på nätterna efter den operationen
    . Och vården förstår inte varför . Jag var riktigt dålig i en månad men är nu bättre och svettningsrna är nästan borta.
    Tänker om det kan ha berott på pillren...
    Helt garanterat skulle jag säga.
    Anonym (Flyktig själ) skrev 2022-09-01 15:36:53 följande:
    Jag fattar inte. Blir man hög av dessa tabletter? Jag tar dessa i hög utsträckning pga en tarmsjukdom. Jag har aldrig känt att jag vill ta dessa.

En del kan känna av dom, loperamid har MYCKET MYCKET stora problem att gå över blodhjärnbarriären, men på en del verkar en överdriven mängd få en buzz.
    Vet inte dock, har aldrig träffat någon mer än på internet som påstått detta, kanske är bara skitsnack också, men det är vad en del påstår.

Med din nyfunna insikt om detta, kommer få dig inse något om du äter hela tiden för din tarmsjukdom och har uppehåll.
    Och äter du inte varaktigt för din tarmsjukdom, så är inte heller detta ett problem.

Innan jag operera bort gallblåsan så åt jag såna här, inte heller märkte jag något, men inte heller åt jag de alltid och varje dag, men rätt ofta.

• klyban
    Anonym (....) skrev 2022-09-01 16:52:57 följande:
    Nej, man blir inte hög på Dimor! Det fungerar inte på samma sätt som andra opiater då inte tas upp av blodbanan. Måste alltid skriva en massa felaktigheter?!

Loperamid går in i blodbanan, men har svårigheter att passera barriären mellan blod och hjärna.
    janusinfo.se/nyheter/nyheter/2019/loperamidanvandsimissbrukssyfte.5.3cfa3d2a168e0fe850998f50.html
    "...P-glykoproteintransportörerna (Pgp) i blod-hjärnbarriären anses förhindra passage av loperamid till hjärnceller...."

Och du pratade om felaktigheter, vilka ska dessa vara efter en så här bra källa som jag gav dig där?
    Jag inväntar ditt sakliga svar på varför vad man kommit fram till i sjukvården.

Kan det vara så enkelt du inte vet och att du endast här för min skull och trodde att du visste mer än mig om detta?

• klyban
    Anonym (....) skrev 2022-09-01 16:52:57 följande:
    Nej, man blir inte hög på Dimor! Det fungerar inte på samma sätt som andra opiater då inte tas upp av blodbanan. Måste alltid skriva en massa felaktigheter?!
    Det blev tyst inser man.
    Anonym (Anon) skrev 2022-09-01 22:16:02 följande:
    De beroendeframkallande funktionerna är väldokumenterade, både för mig personligen och genom fallstudier internationellt. Jag lämnar diskussionen om passage över bhb, det finns också sätt att öka tillgängligheten. Kort sagt så smiter mer igenom ju mer man tar, men biverkningarna blir desto värre. Ett tips är att aldrig prova, det verkar vara väldigt individuellt huruvida man får Centrala effekter, men beroende blir man.

jag testade både nedtrappning och ct, för mig var det enklare att bara klippa Rakt av. Du kommer ha några jävligt jobbiga nätter, men det går över. Håll fokus på friheten efteråt, du slipper skammen att stå på apoteket dag ut och dag in och känna dig som en knarkare. Det fängelset önskar jag ingen, det är den riktiga baksidan med det här. När du väl är igenom den akuta fasen kommer den postakuta abstinensen, det kommer och går i vågor. Jag tänkte mig att jag föddes på nytt och lärde mig att leva mitt liv från scratc. började träna, äta rätt, spendera mindre tid med mobilen osv. Allt för att skapa rutiner för att inte trilla dit igen. Det svåra är inte att sluta, det är att inte börja igen, är en gammal sanning. Men det kommer att vara över - och antagligen vara lättare än du föreställer dig.  

En fråga jag aldrig ställt eller sett, vad är det i opioder/opater som är beroendeframkallande, för med loperamid finns de som inte känner av det alls.

Så det måste vara någon funktion den stör och gör kemiskt beroende.

Har själv använt en del loperamid, men inte nära dessa mängder, utan två när det var som värst, sen tog jag bort gallblåsan och det problemet varit marginellt sedan dess.
    Men miss de var effektiva nån dag, sen inte, och då blev det så att jag endast tog dom när man var i måste situationer.

• klyban
    Anonym (....) skrev 2022-09-03 17:17:54 följande:
    Ja, skillnaden mellan oss två är att jag har ett liv utan för fl. Och jag inser att du inte är en person som det går att diskutera med och att du aldrig kommer inse, förstå eller erkänna dina fel. 

Yes, Det är just för jag har ett liv utanför FL som jag förkovrar mig i vad som sker i världen och vad man konsumerar.
    Och detta lärde jag mig före min gallblåsa avlägsnades sig.

Men sakligt, vad är det för fel jag ska erkänna i det jag sade, för som du såg var jag 100% korrekt.
    Så det jag inser är att jag var korrekt, och nu inväntar jag din saklighet som berättar något annat och INTE är ad hominem som nu.
    För min person är irrelevant för Loperamid och jag anar att du redan vet om detta redan att min person är inte Loperamid, eller?

• klyban
    Anonym (Hjälpinöd) skrev 2022-09-03 20:17:07 följande:
    De är otroligt skönt att läsa allas historier och ja känner mej peppad att bara lägga ner helt. Ja är så rädd för avtäningen men om de inte är en evighet så är de bara härda ut. 
    En fråga till.. min arbetsgivare tar drogtest på alla anställda en gång om året . Vilket snart äe dags för min del. Är loperamid något som syns på dessa tester ? Letar dom även efter de eller ger de utslag som någon annan drog?

Lycka till, och stålsätt dig nu och planera upp detta.

Kanske jag missade, men hur länge har du varaktigt tagit dessa och mängd.

• klyban
    Anonym (Hjälpinöd) skrev 2022-09-04 16:58:27 följande:
    Tack
    Jag ska ge mej fan på de.. Ja vill så gärna leva ett helt rent Liv utan massa piller och kostnader. Vill inte att mitt liv ska  kretsa runt massa piller. 
    I ett år ungefär konstant knaprande. Men inte överdrivet stora mängder meb fortfarande en stor mängd.

Då blir det nog runt 5-10 dagar du har det riktigt jobbigt, och sen ytterligare 5-10 dagar mer hanterbar abstinens och min gissning och hopas på mindre.

Jag har en massa råd i andra trådar, men ledigt, sluta fredagen före ledigheten/sjukskrivningen och sysselsätt hjärnan med film och TV är bra, även ta en promenad, men en promenad funkar bara så länge du promenerar.
    Sen sova varje gång kroppen signalerar nu ska jag sova, kan ske multipla ggr per dygn, och det troligaste är att du bara sover typ 30min för vara klarvaken igen, så ta varje chans du får.

• klyban
    Anonym (Hjälpinöd) skrev 2022-09-04 19:12:02 följande:
    Okej ska verkligen ta till mej dina råd. Har dock precis börjat på nytt jobb så vill helst inte sjukskriva mej de första jag gör så jag tänker försöka arbeta in i de sista men märker ja att de inte går så kommer ja självklart fp hem. Ja tänker de kanske är en bra sysselsättning och få hjärnan att verkligen fokusera på annat om man försöker jobba. 
    Men krypningarna är de värsta? Eller va anser du är de värsta med atn?

Passa på att dra ned antalet med ett par då och då och tills du känner du kan sjukskriva dig utan att skämmas över det.

För mig oron i kroppen, tröttheten och krypningarna som du säger, de är de som är svårast att ignorera och de som störde mig mest.

Och kom ihåg om du får smärtor att du bör inte överskrida 6-8 veckors varaktig ordination av opiater/opioder, för det är vid den punkten problemen startar och ger AT när man slutar.
    Men AT är då typ halvdag till en dag och låggradig AT.

Svar på tråden Dimor