Inlägg från: vissli |Visa alla inlägg
  • vissli

Att rösta på Liberalerna har blivit ett omöjligt val för liberaler

Ja, det känns hopplöst. Samtidigt bär det emot att rösta C, som blir en röst på V i år med stor sannolikhet, ett parti som jag anser inte alls gjort upp med sin historia heller och vars syn på idealsamhället jag inte alls delar. 

Så , vad gör man?!

• vissli
    Mortiscia80 skrev 2022-08-28 14:40:25 följande:
    Håller inte med. C vägrar ju samarbeta med V så S kommer att behöva välja mellan de två i slutänden, det är iaf min teori.

Jag tror inte det, Annie Lööf skulle ju ALDRIG samarbeta med S förra vändan och ändrade sig ändå. Jag tror helt enkelt att det kommer bli samma sak igen, men med V. Att hon/partiet gör det men med någon sorts skäl att det var pga regeringsduglighet, att C får igenom något viktigt, att V lovat något annat. 

Jag litar helt enkelt inte längre på det.

• vissli
    Mint skrev 2022-08-28 15:18:10 följande:

Du röstar på C. C och S är ju helt överens om att inte släppa in V i regeringen. 

En röst på L däremot, är en säker röst på SD, som mycket väl kan bli största parti i det blocket. Från att för fyra år sedan ha sagt sig vara stolta över att SD utsett liberalismen till sin största fiende till att nu krypa långt upp i SD:s knä? Bedrövligt. Har hört många f d aktiva liberaler som övergett sitt gamla parti.

Som sagt, jag litar inte på det. Eller iaf inte på att V inte får samma roll SD får åt andra hållet - tydligt budgetinflytande och saker att säga till om. Jag tycker att V är helt fel väg, jag tror inte på deras ideologi alls för samhället, jag tror för myclet på individen och på att företagande också är en bra väg framåt för utforskning, teknikframsteg och miljögenombrott.

Jag är också gravt besviken på MP, som jag tycker mest ägnar sig åt symbolpolitik allt som oftast och blivit tydligt vänster nu i åsikterna om det mesta. 

Jag är liberal men kan inte förmå mig att rösta L pga just att jag inte gillar tanken på SD-inflytande. (Däremot har ju SD vägrat ha med L i något samarbete så ja...) 

Så jag upplever mig stå utan parti. 

• vissli
    KillBill skrev 2022-08-28 16:32:09 följande:
    Enligt senaste Novus som publicerades i förmiddags landar L på 4,5 % och SD på 21,1%. SD är alltså 4,7 gånger större än L. Dessutom har M och KD utvecklats i en konservativ riktning där liberala världen får stå tillbaka.  Liberalernas möjlighet att påverka politiken i en liberal riktning måste betraktas som mycket små.
    Fast vad ska en liberal då rösta på, enligt dig? Borde miljöpartister också ge upp att rösta på Miljöpartiet pga svikande väljarsiffror? 
  • vissli
    Mortiscia80 skrev 2022-08-28 16:17:47 följande:
    Nej, det kan du förstås ha rätt i :) Det finns ju många som tvärvägrat SD bra länge men nu låter det lite annorlunda i vissa hörn även där. Då borde C kunna prata med V också, trots bakgrund så är det stor skillnad idag.
    Det är ju det jag är rädd för - eftersom jag inte gillar Vs politik eller tror på det samhälle de vill skapa. 
  • vissli
    Tecum skrev 2022-08-28 16:57:05 följande:

Du har valet att rösta på C som KANSKE gör upp med V i någon central fråga, eller rösta på L som SÄKERT kommer att stötta en regering med stort SD-inflytande. Det valet borde vara lätt för någon som vill hålla SD borta från inflytande... 

L borde göra gemensam sak med C och tillsammans påverka S i liberal riktning och på så sätt få igenom delar av sin politik, då försvagar man också inflytandet från  Mp och V. De flesta S-väljare tycker illa om Mp och det vet Magda - och instämmer...

Jag tror ju att C kommer släppa rätt mkt åt V, men det vet jag ju inte. Alla dessa röda linjer verkar så raderbara när det passar.

Jag är i grund och botten en väldig liberal mittenväljare med något mer lutning åt det borgeliga hållet men långt ifrån så pass som det blivit nu i det blocket. Jag tror på att staten ska finnas, att det ska finnas ett skyddsnät när det skiter sig för en, och att en del saker blir bättre om de är centralt styrda. Däremot tror jag på det fria valet, att människor själv ska kunna få bestämma rätt mycket eftersom vi alla är så olika och att företagande och företag och kreativitet är jätteviktig för att driva vetenskapen och tekniken framåt snabbare. Miljön ser jag som viktig, men avskyr signalpolitik. 

Så att rösta rött är inte min grundinställning, men jag känner mig inte heller hemma på andra sidan längre.

Jag kanske borde flytta...
  • vissli
    KillBill skrev 2022-08-28 21:25:44 följande:
    Liberalerna stödjer en koalition där SD är på väg att bli största parti. SD har utnämnt liberalismen till sin huvudfiende och är kända för sin populistiska, främlingsfientliga och nationalistiska politik d.v.s. SD är i mångt och mycket Liberalernas motpol i politiken.   Dessutom säger nu Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch att Liberalerna inte är välkomna i en M och KD regering.  För mig övergår det allt förstånd att det finns liberaler som röstar på Liberalerna om de går till val på att stödja en regeringskoalition där Liberalerna inte är välkomna och där det största partiet har utsett liberalismen till huvudfiende. 

När det gäller miljöpartiet så ingår de i en koalition där de är välkomna och där samarbetspartierna respekterar Miljöpartiets politik så det var en dålig jämförelse.

Nedan ser du en valaffisch från 2018. Det är inte SD som förändrats, det är liberalerna och därför är det logiskt att rösta på Centerpartiet som idag är ett mycket mer liberalt parti än vad L är. 

Ja L har ändrats. Men C ger V. Och det är ett annat samhälle jag skyr, eftersom jag tror det vore genuint dåligt och ge stora problem på samhällsnivå.

Så för min del finns bara två usla val. 

• vissli
    KillBill skrev 2022-08-28 21:29:04 följande:
    Om det är någon liberal politiker som har stått stadigt de senaste åren så är det Annie Lööf. Hon har varken ändrat sin syn på SD eller Vänsterpartiet. 
    Däremot på sina koalitioner, vilket gör att jag har svårt att lita på att C i skarpt läge inte kommer ge efter.

Om valet är att bryta att inte släppa in V i regering eller inte tror jag de kommer göra det. Nooshi är mycket hårdare än Jonas var i vad V tolererar: Det läget har Annie och C inte behövt stå inför. 
  • vissli
    KillBill skrev 2022-08-28 21:29:04 följande:
    Om det är någon liberal politiker som har stått stadigt de senaste åren så är det Annie Lööf. Hon har varken ändrat sin syn på SD eller Vänsterpartiet. 
    För mig som lite blåare liberal är ju en S/MP -regering med stöd av V och C också VÄLDIGT röd, förstår du det?

Det är alltså inte ett regeringsunderlag som jag ser som lockande alls i sig. Sen att SD finns är inte heller lockande öht.

Så för mig finns ett alternativ som är ideologiskt tokfel pch som jag ser som fel väg och som kan ta fel beslut och sätta regler som kan påverka i fel riktning länge - och ett annat alternativ som har ett parti jag ser som moraliskt förkastligt I sin människosyn.
  • vissli
    KillBill skrev 2022-08-28 21:52:55 följande:
    Du har facit. du vet vad C och L lyckades få igenom i januariöverenskommelsen. Ingen kan påstå annat än att C och L var mycket framgångsrika i den överenskommelsen. Hade inte Moderaterna lierat sig med Vänsterpartiet så hade resultatet varit ännu mer framgångsrikt för C och L.
    Och nu? C kvar, starkare V. S som inte kommer göra om samma sak.

Varför förringar du att man kan uppleva båda sidor som usla? 
Svar på tråden Att rösta på Liberalerna har blivit ett omöjligt val för liberaler