• Anonym (Ts)

Barn aom vevar med armarna när hen blir glad/upprymd??

Alltså jag trodde ju detta var ett sätt att visa glädje på eller att barnet är upprymt men nu känns det som alla bara pratar om att det är ett drag/kännetecken för autism?!

Har ett barn på 10 mån som när hen blir glad liksom ?pumpviftar/vevar med armarna?, som att alla känslor vill ut så. Sprattligt liksom.

Barnet söker gärna ögonkontakt annars och är väldigt utåtriktat lagd och vill vara med där det händer så jag har aldrig funderat i de här banorna.

Någon som haft ett flaxande barn? det är just när hen blir glad, ser nåt spännande, en förälder kommer hem etc.

• Svar på tråden Barn aom vevar med armarna när hen blir glad/upprymd??
  • Anonym (lll)

Det är vanligt att barn både viftar med armar, hoppar och skuttar när de är glada osv,  och det är fullkomligt normalt. 

När man talar om NPF och vissa rörelser så handlar det om repetitiva mönster, som är rätt omedvetna hos personen och långt upp i åldrarna. Att ditt lilla barn viftar med armarna är inget att oroa sig för. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (lll) skrev 2022-08-28 12:49:45 följande:

Det är vanligt att barn både viftar med armar, hoppar och skuttar när de är glada osv,  och det är fullkomligt normalt. 

När man talar om NPF och vissa rörelser så handlar det om repetitiva mönster, som är rätt omedvetna hos personen och långt upp i åldrarna. Att ditt lilla barn viftar med armarna är inget att oroa sig för. 

Tack för svar. Det är tydligt kopplat till när det händer något skoj och hen inte kan ta sig dit (går inte utan stöd än) snabbt nog, eller om det serverad mat hen gillar mer än annat, då får det som utlopp i att hen viftar med armarna av upphetsning. 
  • Anonym (Men...)

Det är väl inget konstigt? Ett uttryck för känslor, bara. Hur gör man annars när man inte kan prata och precis lärt sig kontrollera kroppen? Allt man kan göra med kroppen är ju jättekul just nu (har en i samma ålder), vinka, sparka med benen, bita på allt inom räckhåll. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (Men...) skrev 2022-08-28 13:45:34 följande:

Det är väl inget konstigt? Ett uttryck för känslor, bara. Hur gör man annars när man inte kan prata och precis lärt sig kontrollera kroppen? Allt man kan göra med kroppen är ju jättekul just nu (har en i samma ålder), vinka, sparka med benen, bita på allt inom räckhåll. 

Nej jag har ju tänkt så. Men så såg jag att det var en sån ?indikation? för autism...
  • Anonym (A)
    Anonym (lll) skrev 2022-08-28 12:49:45 följande:

Håller med
  • Anonym (Morsa)

Det låter som ett vanligt, gulligt och sprattligt småbarn. :)

• Anonym (M)

Jag tror att det beror på åldern på barnet. För en tiomånaders är det inget konstigt.

• Anonym (Nejdå)

Anonym (Ts) skrev 2022-08-28 14:19:31 följande:
    Nej jag har ju tänkt så. Men så såg jag att det var en sån ?indikation? för autism...
    Det är en indikation på autism om du ändrar barnets ålder från 10 månader till 10 år. För en 10-månaders unge är det däremot fullständigt normalt. Att ditt barn dessutom saknar andra tecken på autism visar ännu tydligare att du inte har något att oroa dig över öht :)
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Nejdå) skrev 2022-08-28 19:54:46 följande:

Det är en indikation på autism om du ändrar barnets ålder från 10 månader till 10 år. För en 10-månaders unge är det däremot fullständigt normalt. Att ditt barn dessutom saknar andra tecken på autism visar ännu tydligare att du inte har något att oroa dig över öht :)
    Tack. Det känns lite ibland som att det finns så himla mycket vilja och känslor som vill ut och så få uttryckssätt än... 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Morsa) skrev 2022-08-28 19:42:56 följande:

Det låter som ett vanligt, gulligt och sprattligt småbarn. :)

:) 

Ja, söt stämmer ju - men jag är ju otroligt partisk. Älskar mitt barn över allt. 

Och på ett vis är det ju inte så konstigt att de använder de saker de har för att uttrycka sig, det är ju allt som finns att tillgå innan man kan prata och springa fritt...
Svar på tråden Barn aom vevar med armarna när hen blir glad/upprymd??