Anonym (osäker) skrev 2022-08-27 13:58:40 följande:
Vilket sätt är mest smärtsamt?
Jag och min man behöver en break. Vi har varit tillsammans i många år och jag har flyttat ifrån på prov. Vilket sätt är bäst för att han ska inse att han saknar mig och vill ändra sig? Är det att vi tar en paus utan kontakt och där vi inte träffar eller har kontakt med någon annan?
Eller är det en paus/slut där vi får träffa andra och känna eter=
Jag inbillar mig att om man får träffa andra så inser man kanske mer vad som var det fina med den andra och vad man glömt att uppskatta. Medan om man bara har distans så vänjer man bara av sig, vilket inte ger något? Eller har jag helt fel?
Jag skulle vilja säga att om ni behöver en paus "för att känna efter" så är förhållandet antagligen bortom räddning oavsett vilket alternativ ni väljer. Fast kanske ändå att det är aningen större chans att ni kommer att vilja gå tillbaka till varandra om ni inte får lov att träffa andra under er paus, dels för att risken att ni då går och kärar ned er i nån annan blir mindre, och dels för att ni tillslut kommer att vara så desperata pga sexbrist att ni återförenas bara pga det. Fast det kommer ju ändå inte vara en hållbar återförening.
Sen kan det iofs även vara så att ert förhållande inte alls är dödsdömt, utan att ni helt enkelt bara hör till sorten som funkar bättre som särbo :) Jag har känt många par genom åren som valt att ta en paus på exakt det sätt du beskriver (jag själv och mitt ex är f.ö. ett av dessa par). Av dessa har alla utom ett av paren valt att avsluta förhållandet helt efter en tids paus - men ett av paren kom i stället fram till att de inte alls ville vara utan den andra, bara att de inte fixade att bo ihop, så de blev i stället särbos, och har nu levt lyckliga på det sättet i 20+ år :)