Inlägg från: Anonym (skul) |Visa alla inlägg
  • Anonym (skul)

Hur ofta är era tonåringar sjuka?

Sonja123 skrev 2022-08-24 08:57:47 följande:
    Hur ofta är era tonåringar sjuka?

Undrar, hur ofta är era tonåringar sjuka?
    har ni tid och lust får ni gärna också spec:a om det är förkylningar, mage eller annat. Eller kanske lite av varje. 

Ni som har tonåringar som är sjuka ofta undrar jag också om ni gör/har gjort/ska göra några vidare undersökningar. 

Sällan eller aldrig. Eller så var det innan pandemin, nu när de lede mer skyddade under pandemin så blev de sjuka oftare under första hösten tillbaka i skolan, då kanske 1-3 infektioner under den hösten/vinter. 

Det är ofta förkylningar, men mitt ena barn har haft bekymmer med magen, främst illamående på grund av stress. Ett av barnen tyckte också att pandemin var ett bra tillfälle att slippa skolan lite mer och var ofta "sjuk" under en period, så vi misstänkte att hen fejkade. Vi satte lite mer gränser kring det och då blev det mer normalt. Jag gjorde detsamma några gånger under min tonårstid, som ett slags skolk fast man låtsades vara sjuk... Om det händer då och då är det väl ingen grej, men börjar det hända ofta kanske man ska dels komma upp hur barnet har det i skolan, och sen försöka hantera det så att det blir bättre.

Är ju svårt att svara på vilka undersökningar eller utredningar som skulle behövas, beror ju helt på vad det handlar om för sjukdomar och hur barnet som är sjuk har det i övrigt. 
  • Anonym (skul)
    Sonja123 skrev 2022-08-24 09:26:00 följande:

Denna härliga goa tjej som vi trivs så bra med har under denna tiden varit sjuk väldigt ofta i förkylningar som avlöser varandra och några gånger har hon varit dålig i magen. Hennes lärare har också reagerar på att hon varit sjuk så ofta och fått hög frånvaro i skolan. Eftersom jag själv inte har/haft tonåringar än, så har jag ingen aning om hur ofta en tonåring vanligtvis är sjuk. Inget jag lyckats googla fram heller. Tyvärr är det stor risk att min son smittats av henne några gånger och blivit dålig i sin sjukdom. Hennes föräldrar menar att hon är sjuk lika ofta som hennes vänner. Tyvärr kan jag inte ta den risken ???? och fortsätta så. Hon själv har sagt att hennes immunförsvar verkar vara lite kasst eftersom hon blir sjuk så lätt, och hon var ett s k öronbarn som liten. Men hon vill inte gå och kolla upp det, och hennes mamma (gillar även henne, men här tycker vi olika) håller med henne om att hon inte behöver det. 

Jag skulle därför vilja få lite inblick i om det är normalt med så täta förkylningar och så. Jag vill ju så gärna fortsätta att träffa denna härliga man och hans goa döttrar. Men kan ju inte riskera sonens hälsa med smittrisken i hemmet/hos dem = vi kan inte träffas. 

Även om det inte låter så vanligt eller kanske helt normalt så är det inte säkert att det finns utredningar att göra eller behandling att få. Ett lite halvdant immunförsvar som ger täta men lindriga förkylningar är inget man brukar behandla, i synnerhet inte hos en tonåring som i övrigt växer, utvecklas och inte har alltför stora men av sina infektioner. 

Så d kan nog inte förvänta dig att hon ska botas så att ni kan umgås med henne som ni vill, utan hon är som hon är på samma sätt som din son är som han är. Och du får såklart förhålla dig till det så att det blir bra för din son i första hand. 
Svar på tråden Hur ofta är era tonåringar sjuka?