Inlägg från: amazonia |Visa alla inlägg
  • amazonia

Ni som är långa har det påverkat er mycket?

Är bara lite nyfiken så här på söndagsmorgonen då jag själv är lång tjej och har tänkt mycket på det och gör det fortfarande. Jag antar att det är få här som är lika långa som jag (nästan 196 cm). Är det ovanligt att fundera på sådant och ha komplex för sådant?  

Det som är/har varit dåligt är att hitta kläder och att sticka ut från kompisar speciellt under skoltiden och att jag tycker det är svårt med träning och fysiska aktiviteter. Man måste läsa på mycket för att få det att fungera. 

Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Ni som är långa har det påverkat er mycket?
  • amazonia
    Anonym (Långbent) skrev 2022-08-21 09:43:08 följande:

Jag är bara 175 men har ofta klackar på det och blir uppåt 183. Ser längre ut är smal och rak i ryggen

Aldrig haft problem med det älskar att vara lång.

Gillar långa män som gillar långa ben och mig.

Jag syns och jag gillar det. Ingen som bett mig ta av mig skorna.

Bär din längd med stolthet. 

Tack och kul att höra, jag försöker tänka som du och det har blivit bättre med tiden. Det finns ju lösningar på det mesta. Det är väl mest vid praktiska saker som det märks och blir bökigt som träning. 
  • amazonia
    Anonym (Kort) skrev 2022-08-21 10:56:36 följande:

Herregud, var glad för att du är lång. Hade hellre haft din längd än min egen 162 cm

Jag försöker, men jag upplever att de som har din längd har många fler fördelar exempelvis vid träning och fysisk aktivitet. Men kanske är så att men vill ha det man inte har, men istället borde man tänka att alla längder och kroppar har sina olika fördelar och nackdelar och i slutändan lika bra.
  • amazonia
    Anonym (Lix) skrev 2022-08-21 11:47:26 följande:
    Tror inte du har rätt ang sport o längd.
    Ta bara världens starkaste män 207 cm dom fimpar en kille som är normala 175cm.
    Ta sedan basket osv, höjdhoppare, 100 m snabbaste man oftast närmare 2 meter.

Chanser till bra arbeten ökar med längden, många kvinnor dras till längre män osv. läng är = power inom det mesta.
    Det är möjligt att du har rätt fast jag antar att det gäller att hitta rätt sport. Jag har aldrig tränat tidigare men började med kampsport för att få bättre form.
    När jag tränar Bjj som så har jag inte haft någon chans mot de som har tränat ett tag och de nya blir snabbt bättre.  De på klubben har sagt att i tidiga kampsportsgalor var det den minsta Bjj utövaren som vann turneringarna (kommer inte ihåg namnet) Har nu provat Thaiboxning och där upplever jag att längden är mer till fördel.
  • amazonia
    Anonym (171) skrev 2022-08-21 11:41:12 följande:

Varför är det en nackdel vid träning? 

Det gäller att vara försiktig i att undvika skador och det kan vara svårt att få ordning på kroppen men tränar man rätt så ska det nog gå bra.
  • amazonia
    Anonym (Lix) skrev 2022-08-21 12:57:33 följande:
    Du behöver inte vara orolig, ta kampsport, ta brottaren Alexsandr Karelin, 130 kg o 191cm han kallades för lyftkranen, lite oklart är huruvida det är sant att han kunde jag björn med bara händerna, men han gick obesegrad i 13 år, ingen fick ens en poäng under hela hans karriär, han har gått ner i idrottshistorien som mest fascinerande profiler genom tiderna.
    Jag har hört namnet men han är inte aktiv nu va, men tack det är bra med förebilder. Vet dock inte hur han skulle fungera i Bjj som som innehåller andra grepp och sådant än i Brottning.
  • amazonia
    Anonym (Lix) skrev 2022-08-21 16:49:01 följande:
    Nej såna här killar, mest troligt är han både genmanipulerad och framtagen enligt alla ryska doping metoder med tanke på hans överlägsenhet o styrka.

En lite 70-80 kilo BJJ skulle han bara veckla ihop som en skurtrasa .

Man ska tänka att denna killen vann VM med två brutna revben, vann EM med avsliten bröstmuskel. 
    Han kunde bli första som någonsin kunnat vinna 4 OS guld. han beskrivs att ha utomjordisk fysik där han kasta tungviktare som ingen annan gjort i genom historien, han använde sin styrka även privat, han lyfte upp sitt nyköpta kylskåp ensam till sin bostad på 8 våningen utan hiss.
    I teorin hade det inte spela någon roll hur en BJJ kille försökt med låsningar, han är van med smärta och var alldeles för stark och tung med sina 130 kg muskler o spänst, van att folk försöker fälla han o få han ur balans på alla sätt o vis. samt en vanlig BJJ kille skulle inte ens klara o lyfta en 130 kg kille medans han kunde riva upp en 130kg kille från golvet o kasta han över huvudet få max poäng,

Liknande med tungvikts proffsboxning osv, få kan ta ner dom, hur bra dom än är i MMA , BJJ osv,  slagen har för mycket kraft, spelar ingen roll om dom skyddar sig, dom slår nästan dubbelt så hårt och har massan bakom slaget.
    Oj han måste vara otroligt stark och kompakt. Dock 191 cm är väl inte så extremt långt för att vara man (han är kortare än mig) så han slipper de eventuella nackdelar av att vara ex över 2m.
  • amazonia
    Madde085 skrev 2022-08-21 17:14:31 följande:
    Jag är också lång 1,60 och brukar bära klackar med stolthet blir då ca 1,68 lång men är stolt över de. Jag skäms inte över att vara lång och de tycker inte jag att du ska vara heller.

Gå rak i ryggen du är fin som du är. Tror killarna gillar oss långisar bättre????
    Tack desamma:)
  • amazonia
    Anonym (132 cm) skrev 2022-08-21 20:38:50 följande:

Jag är 132cm och är inte målgruppen för tråden men längden har påverkat mig mycket i livet. Har haft tur då andra kortväxta ofta behöver opereras och har värk osv. Det har inte jag, så tur i oturen.

Tex. gå långa sträckor, tex en vandringsled upp för ett berg och jag är helt slut. Att gå i trappor känns ungefär som att göra utfallssteg, jag får ta i, skjuta ifrån osv. Röven känns dubbelt så stor efter kanske gått upp fem trappor till femte våningen.

Min ex fick ibland bära mig (!) om vi gick runt en dag utomlands. Lite som en bebis, fast en nästan 30kgs bebis

Tråkigt att läsa hoppas du får den hjälp du behöver, lycka till.
  • amazonia
    Anonym (Lix) skrev 2022-08-21 20:14:42 följande:
    Bara hänvisa att storleken spelar roll, ingen vet om en lite lätt kille vinner typ boxning, men vinner en stor tungviktare vet hela världen om vem det är. samt att det är nästan ingen som kan ta han heller, vad än dom tränar.

Kan inte så mycket om Brottning och Boxning vet bara att i min klass säger de att Bjj togs fram för att gynna de mindre mot de större och att män/kvinnor som är extremt långa får svårare. Och i olika mma galor så har personer mycket över 2m förlorat(kommer inte ihåg vad de hette). Som sagt de är vad de i Bjj-klassen berättat vid olika tillfällen, jag kan ju ha missuppfattat något. Men när de gäller kampsporter där man står upp så har större personer mer fördelar därför funderar jag på att gå över till det mer och mer.

• amazonia
    Anonym (132 cm) skrev 2022-08-22 07:48:02 följande:
    Tack :) Ursäkta för mitt längdproblem i din tråd om motsatt längdproblem, det är dålig stil att försöka flika in med ett annat ämne men det är så att familjeliv tar bort trådar om korta kvinnor och funderingar kring det. Korta män är ok att diskutera, men inte korta kvinnor.
    Det är okej:)
  • amazonia

Min bild när kollat runt på nätet är att de som är nöjdast med sin längd är de som är i medellängd för där finns de flesta fördelarna. De som tillhör extremerna åt ena eller andra hållet (korta eller långa) tror jag är mest missnöjda och pratar om längdproblem för där finns flest nackdelar och jag tror det är jämnt fördelat mellan korta och långa när det gäller problem..

• amazonia
    Anonym (Maja) skrev 2022-08-24 21:41:01 följande:

Jag är 180 cm. Jag är okej med min längd men har 43 i skor. DET har jag haft komplex för. Vilken storlek har du i skor? 

Har 45-46 vilket kan vara besvärligt i bland. 
  • amazonia
    Anonym (Maja) skrev 2022-08-24 23:22:45 följande:
    Ok. Ja det låter som att det är svårt att tag på. antar att du beställer på nätbutiker. jag hittar ju knappt min storlek i vanliga skoaffärer
    Ja väldigt svårt i vanliga butiker men på nätet finns ju några som tur är:)
  • amazonia
    Hallonpaj83 skrev 2022-08-24 23:25:52 följande:

Ska tillägga att jag menar finare tjejskor, inte vanliga jympaskor osv. De flesta i damstorlek är ju till 41-42 max 

Vet inte om det var av mig du undrade något din text verkar ha fallit bort.
  • amazonia

Zalando hade ballerina i min storlek, titta in på Sizes-for-you för bra länkar.

Annars funkar ju Converse och gympaskor för det mesta:)

Svar på tråden Ni som är långa har det påverkat er mycket?