Borderline - hur har ni killar bemött era partnerns/dejt om ni får reda på att de har haft borderline???
En sådan diagnos får man normalt sett inte särskilt lättvindigt. Visst finns det olika svårighetsgrader, men för att över huvud taget uppfylla kriterierna för diagnosen behöver det ändå finnas betydande svårigheter. Svårigheter i interpersonella relationer, särskilt med närstående, och emotionella svängningar är ju centrala aspekter av den problembilden och det säger ju sig självt att det kan vara utmanande att leva med en människa som fungerar så. Personer med den diagnosen har nästan alltid svårigheter med att mentalisera, dvs. förstå vad som händer i en själv och att ta andras perspektiv, och de drivs ofta av en stor rädsla för att bli övergiven vilket kan ta sig uttryck på olika sätt, vanligen genom ständiga känsloutbrott. Det är helt enkelt svårt att ha en kärleksrelation, eller vilken nära relation som helst, med en person som har det sättet att fungera, och det är ju därför deras relationer tenderar att vara instabila.
Det handlar inte om att se ner på någon, att någon inte skulle vara lika mycket värd osv, men det blir svårt för andra. Och att personen som har problemen själv lider väldigt mycket av det gör det ju inte lättare för andra människor runt omkring.
Sen tycker jag att din kille, eller ex kanske då, uttryckte sig extremt okänsligt mot dig och han verkar ju inte heller ha varit en särskilt bra partner med tanke på det och hans drickande.
Man kan ju utvecklas som människa även om man har den diagnosen, och du verkar ju delvis ha gjort det. Men trots det har du ändå fått diagnosen, vilket ju säger en del om att man från vårdens sida bedömer att du fortfarande har ganska stora svårigheter. Du kommer säkert kunna jobba med dig själv så att du kanske inte längre behöver ha det som du haft det, och det är ju jättebra om du kan nå dit.
Om jag vore i din situation hade jag inte berättat om diagnosen. En psykiatrisk diagnos är ju egentligen bara ett sätt att benämna ett visst mönster av problem och svårigheter som en person har, och när du träffar en ny kille får han väl själv upptäcka hur du fungerar och då avgöra hur bra han tycker att relationen fungerar.