Inlägg från: Anonym (momor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (momor)

Alkoholkonsumtion Gravid

Min dotter drack väldigt mycket i början av graviditeten, då hon inte visste att hon var gravid, dvs under de första 7 veckorna. Hon drack i princip 5 glas vin om dagen. Kan detta ha skadat fostret. Nu är hon i vecka 15 eller 16 (bfd är 24 januari) och funderar på abort. Jag vill inte att hon tar bort barnet så sent in i graviditeten, men hon känner sig osäker. Så ledsen! Jag är nästan säker på att hon kommer ta bort barnet, och är livrädd. Finns där fler som druckit alkohol i början av graviditeten som är ololiga?

Kan detta ha skadat fostret eller inte?

• Svar på tråden Alkoholkonsumtion Gravid
  • Anonym (momor)

Nej, hon har aldrig druckit mycket, men så för några år sedan började hon gilla att dricka vin och det blev lite för mycket och för ofta. Jag håller med om att 5 glas är lite väl  mycket. Detta är hennes ord; jag tycker det låter konstigt att dricka så mycket. Kan tänka mig att hon drack några gånger i veckan under den perioden. Sedan vecka 6 dricker hon inte alls såklart.

• Anonym (momor)

Nu blev det abort.

• Anonym (momor)

Varför jag var livrädd?? Eftersom jag själv gjort abort i min ungdom, men de var i vecka 7-8. I vecka 17-18 måste man föda ut barnet och se en riktigt människa på 13 cm, vilket hon också gjorde. Nu ångrar hon sig naturligtvis och har PTSD och ser bara barnet framför sig. Tydligen hade läkarna sagt att om hon är det minsta orolig så ska hon göra abort så hon gjorde vad läkarna sa. När hon redan tagit tabletten så ångrade hon sig, men då var det redan försent. Svåra beslut.

Hon har definitivt slutat dricka och fått en helt annan perspektiv på livet efter denna händelse. Synd bara att detta behövde ske.

Svar på tråden Alkoholkonsumtion Gravid