Anonym (momor) skrev 2022-08-23 11:50:31 följande:
Varför jag var livrädd?? Eftersom jag själv gjort abort i min ungdom, men de var i vecka 7-8. I vecka 17-18 måste man föda ut barnet och se en riktigt människa på 13 cm, vilket hon också gjorde. Nu ångrar hon sig naturligtvis och har PTSD och ser bara barnet framför sig. Tydligen hade läkarna sagt att om hon är det minsta orolig så ska hon göra abort så hon gjorde vad läkarna sa. När hon redan tagit tabletten så ångrade hon sig, men då var det redan försent. Svåra beslut.
Hon har definitivt slutat dricka och fått en helt annan perspektiv på livet efter denna händelse. Synd bara att detta behövde ske.
Förstår fortfarande inte varför du var rädd....? För vad?
Man måste inte se fostret, hon hade enkelt kunnat titta bort eller be personalen att dölja. Nu är det som det är iaf. Hon glömmer det med tiden, särskilt om hon inte ältar det.
Nej, hon har inte PTSD, det kallas ångest möjligen, eller att vara väldigt ledsen.
Väldigt bra att hon slutat dricka. Hoppas det här blev väckarklockan som behövdes för att hon ska ta tag i sitt beroende. Med det sagt behöver hon antagligen fortfarande hjälp med det, t ex genom att kontakta AA.