• Anonym (momor)

Alkoholkonsumtion Gravid

Min dotter drack väldigt mycket i början av graviditeten, då hon inte visste att hon var gravid, dvs under de första 7 veckorna. Hon drack i princip 5 glas vin om dagen. Kan detta ha skadat fostret. Nu är hon i vecka 15 eller 16 (bfd är 24 januari) och funderar på abort. Jag vill inte att hon tar bort barnet så sent in i graviditeten, men hon känner sig osäker. Så ledsen! Jag är nästan säker på att hon kommer ta bort barnet, och är livrädd. Finns där fler som druckit alkohol i början av graviditeten som är ololiga?

Kan detta ha skadat fostret eller inte?

• Svar på tråden Alkoholkonsumtion Gravid
  • Anonym (Orolig)

Jag blev oplanerat gravid och upptäckte min graviditet i veckan 10 och då hade jag hunnit vara alkoholpåverkad 2 gånger under den tiden men födde ett friskt barn. Jag var ändå väldigt orolig att alkoholen skulle ha skadat barnets utveckling i livmodern. Nu skriver du att din dotter druckit ca 5 glas vin om dagen de första 7 veckorna av graviteten vilket är ett ännu större orosmoln för alkolism och då kanske det inte är lämpligt att skaffa barn alls?

• Colourfulrainbow

Vill hon ha barnet? Det är hennes kropp och hennes val. Du får lov att tycka att en sen abort är hemsk, men det är inte ditt jobb att övertyga henne att tycka likadant som du. 

Det låter som din dotter har alkoholproblem. Får hon hjälp? 

• Anonym (momor)

Nej, hon har aldrig druckit mycket, men så för några år sedan började hon gilla att dricka vin och det blev lite för mycket och för ofta. Jag håller med om att 5 glas är lite väl  mycket. Detta är hennes ord; jag tycker det låter konstigt att dricka så mycket. Kan tänka mig att hon drack några gånger i veckan under den perioden. Sedan vecka 6 dricker hon inte alls såklart.

• Glinda från Oz
    Anonym (momor) skrev 2022-08-18 10:34:32 följande:

Nej, hon har aldrig druckit mycket, men så för några år sedan började hon gilla att dricka vin och det blev lite för mycket och för ofta. Jag håller med om att 5 glas är lite väl  mycket. Detta är hennes ord; jag tycker det låter konstigt att dricka så mycket. Kan tänka mig att hon drack några gånger i veckan under den perioden. Sedan vecka 6 dricker hon inte alls såklart.

Det låter som alkoholproblem, ingen föds som alkoholist det är något man utvecklar. Jag tror inte det är någon fara för barnet och jag tycker inte hon ska göra abort för den saken skull.
  • Anonym (my)

Eftersom hon slutade så pass tidigt är det nog ingen fara. 

• Anonym (Trorinte)
    Anonym (momor) skrev 2022-08-18 09:50:58 följande:
    Alkoholkonsumtion Gravid

Min dotter drack väldigt mycket i början av graviditeten, då hon inte visste att hon var gravid, dvs under de första 7 veckorna. Hon drack i princip 5 glas vin om dagen. Kan detta ha skadat fostret. Nu är hon i vecka 15 eller 16 (bfd är 24 januari) och funderar på abort. Jag vill inte att hon tar bort barnet så sent in i graviditeten, men hon känner sig osäker. Så ledsen! Jag är nästan säker på att hon kommer ta bort barnet, och är livrädd. Finns där fler som druckit alkohol i början av graviditeten som är ololiga?

Kan detta ha skadat fostret eller inte?

Jag tror att det är många inklusive mig själv som blivit oplanerat gravid och druckit en del de första veckorna innan graviditeten upptäcks. Själv levde jag ett liv med mycket festande precis innan. Jobbade på nattclub och var ute i princip varje natt efter vi slutat. 
    Eftersom jag fick mens så tog det nästan tre månader innan jag upptäckte graviditeten och slutade omedelbart att dricka. Han är idag en intelligent välutbildad man över 30 och fullt fungerande på alla plan. Var knappt sjuk överhuvudtaget under uppväxten så hur frisk och stark som helst. 
    Din dotter måste såklart göra sitt eget val men vad gäller alkoholen så är nog inte risken så stor om hon upphör med drickandet resten av tiden. 
  • Anonym (L)

De första veckorna är de som är minst kritiska, det är värre att dricka senare i graviditeten när hjärnan utvecklas. Så för den sakens skull så är det troligen absolut ingen fara. Jag var på festival och hinkade i mig en hel del alkohol när jag var i v 6-7 ungefär, visste såklart inte om att jag var gravid (oregelbunden mens) och mitt barn föddes fullt frisk. 

En barnmorska borde kunna lugna henne angående detta. Sen så är väl frågan här varför hon är osäker på att behålla, är det för att hon på allvar tror att fostret skadats eller att hon inte vill ge upp alkohol? 

• Anonym (Hedvig)

Nja, vill hon inte vara gravid är det upp till henne att välja abort. Du har inget med det att göra och det spelar ärligt talat ingen roll vad du vill eller tycker. Du får vara "livrädd" om du vill, men vad som händer i din dotters kropp är upp till henne. 

• Anonym

Att du är "livrädd" är inget hon måste ta hänsyn till. Man behåller inte ett  barn för att nån vill bli mormor. 

• Anonym (Jo)
    Anonym (L) skrev 2022-08-18 11:50:53 följande:

De första veckorna är de som är minst kritiska, det är värre att dricka senare i graviditeten när hjärnan utvecklas. Så för den sakens skull så är det troligen absolut ingen fara. Jag var på festival och hinkade i mig en hel del alkohol när jag var i v 6-7 ungefär, visste såklart inte om att jag var gravid (oregelbunden mens) och mitt barn föddes fullt frisk. 

En barnmorska borde kunna lugna henne angående detta. Sen så är väl frågan här varför hon är osäker på att behålla, är det för att hon på allvar tror att fostret skadats eller att hon inte vill ge upp alkohol? 

Håller med
  • Anonym (Ja)

Ja det kan ha skadat fostret. Dessutom verkar din dotter vara alkoholist som behöver ta tag i sitt drickande. Om hon gör abort eller inte är upp till henne ändå. Varför är du rädd för en abort....? Hon kommer inte att komma till skada för det, lovar.

• Anonym (V)
    Anonym (L) skrev 2022-08-18 11:50:53 följande:

Jag vet inte om barnmorskor är så bra på att lugna beträffande alkohol. I min region gick barnmorskorna ut med att kvinnor i fertil ålder bör avstå från alkohol mellan ägglossning och mens varje månad ifall de blir gravida och jag bemöttes mer eller mindre som knarkare för att jag avstod det tidiga MVC-besöket med information om att avstå rökning, alkohol etc. Vi var ofrivilligt barnlösa i 3 år och behövde genomgå 4 provrörsbefruktningar innan jag blev gravid. Jag har aldrig rökt och dricker i vanliga fall max ett glas på helgen, så jag drack inte en droppe under behandlingarna, så jag ville inte offra mer arbetstid i onödan.
  • Anonym (Emma)

Vad jag har hört så är det bara de 5 första veckorna fostret får näring utan att navelsträngen är involverad. Efter det får fostret näring från sin mamma. Så ja fostret kan ha påverkats, då hon intagit alkohol efter de första 5 veckorna

• Anonym (momor)

Nu blev det abort.

• Anonym (Ja)
    Anonym (momor) skrev 2022-08-21 10:20:56 följande:

Nu blev det abort.

Har hon kommit till några insikter om sin alkoholism då?
  • Anonym (Hedvig)
    Anonym (momor) skrev 2022-08-21 10:20:56 följande:

Nu blev det abort.

Det är nog det bästa om det är vad din dotter ville göra.

Har hon tagit tag i sitt drickande?
  • Anonym (Hin håle)

Varför är du livrädd? 

• Anonym (momor)

Varför jag var livrädd?? Eftersom jag själv gjort abort i min ungdom, men de var i vecka 7-8. I vecka 17-18 måste man föda ut barnet och se en riktigt människa på 13 cm, vilket hon också gjorde. Nu ångrar hon sig naturligtvis och har PTSD och ser bara barnet framför sig. Tydligen hade läkarna sagt att om hon är det minsta orolig så ska hon göra abort så hon gjorde vad läkarna sa. När hon redan tagit tabletten så ångrade hon sig, men då var det redan försent. Svåra beslut.

Hon har definitivt slutat dricka och fått en helt annan perspektiv på livet efter denna händelse. Synd bara att detta behövde ske.

• Anonym (L)
    Anonym (momor) skrev 2022-08-23 11:50:31 följande:

Varför jag var livrädd?? Eftersom jag själv gjort abort i min ungdom, men de var i vecka 7-8. I vecka 17-18 måste man föda ut barnet och se en riktigt människa på 13 cm, vilket hon också gjorde. Nu ångrar hon sig naturligtvis och har PTSD och ser bara barnet framför sig. Tydligen hade läkarna sagt att om hon är det minsta orolig så ska hon göra abort så hon gjorde vad läkarna sa. När hon redan tagit tabletten så ångrade hon sig, men då var det redan försent. Svåra beslut.

Hon har definitivt slutat dricka och fått en helt annan perspektiv på livet efter denna händelse. Synd bara att detta behövde ske.

Man får inte PTSD så snabbt. Det är en sorgereaktion. Men din dotter kanske borde växa upp lite och jobba på sin impulsivitet innan hon skaffar barn.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (momor) skrev 2022-08-23 11:50:31 följande:

Förstår fortfarande inte varför du var rädd....? För vad?

Man måste inte se fostret, hon hade enkelt kunnat titta bort eller be personalen att dölja. Nu är det som det är iaf. Hon glömmer det med tiden, särskilt om hon inte ältar det.

Nej, hon har inte PTSD, det kallas ångest möjligen, eller att vara väldigt ledsen.

Väldigt bra att hon slutat dricka. Hoppas det här blev väckarklockan som behövdes för att hon ska ta tag i sitt beroende. Med det sagt behöver hon antagligen fortfarande hjälp med det, t ex genom att kontakta AA.
Svar på tråden Alkoholkonsumtion Gravid