• Auri79

Förälder helt slut av skolstartens krav

Jag trodde att småbarnsåren nu var förbi och därmed skulle livet sakta bli lite mindre kämpigt. Jag trodde att förskoletiden var den tuffaste. Men efter en halv vecka med barn i förskoleklass är jag inte alls långt från att gå in i väggen. Givetvis är det mycket annat också som pockar på och bidrar till stress, på jobb och i familjen, men jag upplever det jättetufft med alla krav som ställs inte bara på barnen, utan på familjen.

Plötsligt ska jag komma ihåg att packa frukt varje dag. Alltså komma ihåg att alltid ha frukt hemma. Jag ska komma ihåg utflyktsfika en gång i veckan. Och det får inte vara något enkelt och färdigt - för det är ju typ bara sötsaker som är enkla och färdiga, och det får det inte vara. Jag ska komma ihåg gympasaker två gånger i veckan. Jag ska komma ihåg tusen olika lov och stängningsdagar. 

På det tillkommer övrigt livspussel då förstås med att packa kaffe, frukostmacka och lunch för egen del, komma iväg i tid, pendling... Lägga fram kläder till mig och barn på kvällen. Få barn att borsta tänder, somna i tid, bråk och tjaffs osv osv. Det har funkat bra så länge vi hade förskola som inte krävde något särskilt av oss mer än en och annan dag då skidor skulle packas med. 

Jag upplever att det ställs jättehöga krav på föräldrarna i förskoleklass. Är det fler som känt så? Kommer det vara så här från och med nu och genom hela skolan? Blir det bättre?

• Svar på tråden Förälder helt slut av skolstartens krav
  • Glinda från Oz
    LFF skrev 2022-08-18 10:48:28 följande:
    På utflykter tar lärarna med extra ifall någon glömt eller missat. Nu pratar vi om den extra frukten som en del barn har med sig för att äta på förmiddagen för att de inte ätit lunch. 

Man har även påpekat det olämpliga i att ha med riskakor i detta syfte eftersom riskakor inte innehåller något vettigt alls och hjälper inte barnen för fem öre när det kommer till energinivå etc. 
    Glinda från Oz skrev 2022-08-18 10:27:46 följande:
    Gud, vad hemskt. Hade jag varit förälder i den klassen hade jag sagt till på skarpen. De som blir avundsjuka behöver lära sig om privilegium. De som inte har med kan vara barn till missbrukare, psykiskt sjuka mm det är inte ett dugg orättvist att de blir bjudna på frukt. 
    Inte ett dugg hemskt utan helt rätt eftersom det gäller extrafrukten som en del barn har med sig för att de inte ätit ordentligt och därmed inte orkar hela vägen fram till lunch. Den är med för att BARNET ska få extra energi innan det är dags för lunch. Inte för att bjuda kompisarna på. På utflykter byts det grejer och bjuds hej vilt och då har personalen med extra också ifall någon glömt bort att de ska ha frukt/matsäck med sig.

Jag har inte skrivit något om riskakor. 

Varför tror du att barn till psykiskt sjuka och missbrukare är i mindre behov av mellanmål? Det är snarare tvärtom eftersom risken är stor att de inte fått frukost. 

• Glinda från Oz
    LaFontaine skrev 2022-08-18 10:41:40 följande:
    Absolut ska de det! Men det ska inte vara andra (små) barns ansvar. Det blir sällan rätt. 
    Det är föräldrarna som packar med extra ifall någon inte har. Min dotter har fått lära sig att bjuda, hon har vetat i flera år att alla inte har lika stor tur med närvarande föräldrar mm (Hon är 6 år) Det är aldrig för tidigt att lära barn empati. Istället för att bekräfta de avundsjuka barnens känslor kan man lära dem att de vuxna inte måste berätta varför vissa blir utan att det kan vara känsligt och att de ska vara glada över att de har och slipper förlita sig på andra. Men visst fixar läraren till de som inte har är det också okej. 
  • LFF
    Glinda från Oz skrev 2022-08-18 13:41:30 följande:

Jag har inte skrivit något om riskakor. 

Varför tror du att barn till psykiskt sjuka och missbrukare är i mindre behov av mellanmål? Det är snarare tvärtom eftersom risken är stor att de inte fått frukost. 

Har jag skrivit det?

Men fortfarande, de barn som haft med sig extra för att bjuda på har skapat situationer som gjort att klimatet i klasserna blivit otrevligare och stökigare eftersom inte alla fått smaka. 

Det är samma sak med detta som att barnen inte får ha med sig egna pennor och pennskrin till skolan, just för att det skapar en avundsjuka som är lätt att undvika.

Sen pratar de om detta med orättvisor, att vissa har mer och andra mindre, i skolan på andra sätt, men att ta den diskussionen är något eller några barn är ledsna för att de inte fick smaka av någon de trodde var deras kompis är inte lämpligt. 
    Glinda från Oz skrev 2022-08-18 13:45:09 följande:
    Det är föräldrarna som packar med extra ifall någon inte har. Min dotter har fått lära sig att bjuda, hon har vetat i flera år att alla inte har lika stor tur med närvarande föräldrar mm (Hon är 6 år) Det är aldrig för tidigt att lära barn empati. Istället för att bekräfta de avundsjuka barnens känslor kan man lära dem att de vuxna inte måste berätta varför vissa blir utan att det kan vara känsligt och att de ska vara glada över att de har och slipper förlita sig på andra. Men visst fixar läraren till de som inte har är det också okej. 
    Mina 9-åringar är otroligt empatiska och delar med sig till alla som vill smaka när de är på utflykter (och då får ha extra med sig då vi vet att några av deras kompisars föräldrar har en tendens att glömma utflyktsdagarna). De delar med sig så till den milda grad att vissa gånger så har de inte ens själva ätit något av frukten eller bara minimalt. 
  • Mortiscia80
    Trippelmamma76 skrev 2022-08-17 23:54:49 följande:
    Fast skolan står väl inte för fruktstund? Det är väl snarare frivilligt vilket betyder att barnet blir utan om man väljer att inte skicka med?
    Jo det är deras skyldighet om de utlyser fruktstund som ett stående inslag att också ge frukten till barnen. Du kan läsa lite här om en som verkligen engagerat sig i frågan: alltomskolan.se/skolan/skolforalder/skolforalder-fruktkampen/
  • Moali

Jättehöga krav? Nä, helt rimliga tycker jag. Du är ju förälder.

• pruppen

Ha proteinbars i väskan och gå i gympakläder varje dag = lösning och no stress

• Fliselisan

Vi har 4 barn varav det största nu gått ut gymnasiet, de två mellersta i grundskola och minsta i förskoleklas.

Jag har en kalender i köket (familjekalender) där jag alltid skrivit upp allt för varje barn. Alla barn har en varsin kolumn så man kan hålla isär allt. Skriver in alla förskolans planeringsdagar, dagar när de stänger tidigare pga apt, skolans lovdagar och klämdagar vilket    inte har varit samma för alla barn då de gått i olika skolor. 

Likaså vilka dagar de har gympa, vilka dagar det är träning, en av tjejerna har träning 4 dagar i veckan och det är i tre olika gympahallar. Ett annat av barnen går
    på fotboll 3 dagar i veckan, tid och plats varierar. Skriver möbel in kalas, tandläkare osv.

Man får ha som rutin att alltid kolla kvällen innan. Lägg fram det barnet ska ha på kvällen, inklusive dina egna kläder. Rutiner rutiner. Om du tycker det är mycket nu så vänta några år tills det blir läxor och prov. Och antagligen mer aktiviteter för ditt barn.

• Jag är bara jag

Medtagen frukt varje dag, gympa en gång i veckan, regnkläder alltid på plats (dubbel uppsättning så behövs inte fraktas fram o tillbaks). Läsa skolmatsedeln så det inte blir samma mat hemma. Ta fram kläder kvällen innan. Jamen det var väl typ allt. Överkomligt.

• jeanette02
    LFF skrev 2022-08-18 10:23:27 följande:
    I mina barns klasser får de som har med sig frukt endast ha med sig så att det räcker till dem själva. De får INTE bjuda kompisarna på frukt då det skapar avundsjuka och osämja mellan barnen. Detta informerar man om varje termin och sen ett par gånger under terminen också. 
    Ja så kan det säkert vara. Enda regeln vi har är ta aldrig med något som kan innehålla nöt. 
    Det finns väl större problem som skapar osämja och avvudsjuka. Det finns ju alltid. 
    Bara det faktum att några har med mat/frukt och andra struntar i det till barn som uppenbart är hungriga är ju ett problem i sig självt isåfall. 

Tycker det är ett problem om mitt barns 2 bästa vänner och nån mer vän hon hänger med på f.m rasten är jättehungriga och kan då dottern bjuda de på några morotspinnar så är det bra. Man lär sig att dela med sig lite. Det är sunt. 
  • vissli
    Glinda från Oz skrev 2022-08-18 13:45:09 följande:
    Du utgår ifrån att alla barn är snälla och bjuder de som inget har, och kanske har föräldrar med missbruk.

I verkligheten är ju risken stor att dessa barn är utfrysta pga att de inte är lika fint klädda och lite annorlunda, och att de absolut inte är de som får av det extra gofikat, utan att det går till de populära barnen. 
Svar på tråden Förälder helt slut av skolstartens krav