• Auri79

Förälder helt slut av skolstartens krav

Jag trodde att småbarnsåren nu var förbi och därmed skulle livet sakta bli lite mindre kämpigt. Jag trodde att förskoletiden var den tuffaste. Men efter en halv vecka med barn i förskoleklass är jag inte alls långt från att gå in i väggen. Givetvis är det mycket annat också som pockar på och bidrar till stress, på jobb och i familjen, men jag upplever det jättetufft med alla krav som ställs inte bara på barnen, utan på familjen.

Plötsligt ska jag komma ihåg att packa frukt varje dag. Alltså komma ihåg att alltid ha frukt hemma. Jag ska komma ihåg utflyktsfika en gång i veckan. Och det får inte vara något enkelt och färdigt - för det är ju typ bara sötsaker som är enkla och färdiga, och det får det inte vara. Jag ska komma ihåg gympasaker två gånger i veckan. Jag ska komma ihåg tusen olika lov och stängningsdagar. 

På det tillkommer övrigt livspussel då förstås med att packa kaffe, frukostmacka och lunch för egen del, komma iväg i tid, pendling... Lägga fram kläder till mig och barn på kvällen. Få barn att borsta tänder, somna i tid, bråk och tjaffs osv osv. Det har funkat bra så länge vi hade förskola som inte krävde något särskilt av oss mer än en och annan dag då skidor skulle packas med. 

Jag upplever att det ställs jättehöga krav på föräldrarna i förskoleklass. Är det fler som känt så? Kommer det vara så här från och med nu och genom hela skolan? Blir det bättre?

• Svar på tråden Förälder helt slut av skolstartens krav
  • LFF
    Auri79 skrev 2022-08-17 22:12:28 följande:
    Förälder helt slut av skolstartens krav

Jag trodde att småbarnsåren nu var förbi och därmed skulle livet sakta bli lite mindre kämpigt. Jag trodde att förskoletiden var den tuffaste. Men efter en halv vecka med barn i förskoleklass är jag inte alls långt från att gå in i väggen. Givetvis är det mycket annat också som pockar på och bidrar till stress, på jobb och i familjen, men jag upplever det jättetufft med alla krav som ställs inte bara på barnen, utan på familjen.

Plötsligt ska jag komma ihåg att packa frukt varje dag. Alltså komma ihåg att alltid ha frukt hemma. Jag ska komma ihåg utflyktsfika en gång i veckan. Och det får inte vara något enkelt och färdigt - för det är ju typ bara sötsaker som är enkla och färdiga, och det får det inte vara. Jag ska komma ihåg gympasaker två gånger i veckan. Jag ska komma ihåg tusen olika lov och stängningsdagar. 

På det tillkommer övrigt livspussel då förstås med att packa kaffe, frukostmacka och lunch för egen del, komma iväg i tid, pendling... Lägga fram kläder till mig och barn på kvällen. Få barn att borsta tänder, somna i tid, bråk och tjaffs osv osv. Det har funkat bra så länge vi hade förskola som inte krävde något särskilt av oss mer än en och annan dag då skidor skulle packas med. 

Jag upplever att det ställs jättehöga krav på föräldrarna i förskoleklass. Är det fler som känt så? Kommer det vara så här från och med nu och genom hela skolan? Blir det bättre?

Gympa: Sätt larm i mobilen att packa väskan. Ta hjälp av barnet. Larmet kan sättas till dagen innan när du vet att ni är hemma.

Utflykt: Sätt larm i mobilen om att packa matsäck. Det brukar räcka med en macka och kanske lite frukt på dessa utflykter samt vatten att dricka. Lunchen brukar de ju fortfarande äta i skolan.

Daglig frukt: Detta ska skolan stå för om det inte är så att ditt barn behöver extra innan tex lunchen. Annars är det skolan som ska stå för mellis. 

Håller inte alls med om att det ställs höga krav på föräldrarna när barnen börjar förskoleklass. 
  • LFF
    jeanette02 skrev 2022-08-18 09:53:52 följande:
    Ja jag känner att mina barn får alltid med något frukt el dylikt för deras egen skull. Även om skolan ska "vara avgiftsfri" Så de har något att äta. Ibland bjuder de vänner. Ibland ett rejält packe moröttspinnar, liksom det går ju åt. Finns alltid någon som är hungrig.
    Vissa kör så hårt med detta avgiftsfria tänket, men tänk på ungarna lite känner jag.
    Lite morötter, äpplen osv efter säsong har de flesta råd med i Sverige skulle jag säga. Om man vill. 
    I mina barns klasser får de som har med sig frukt endast ha med sig så att det räcker till dem själva. De får INTE bjuda kompisarna på frukt då det skapar avundsjuka och osämja mellan barnen. Detta informerar man om varje termin och sen ett par gånger under terminen också. 
  • Glinda från Oz
    LFF skrev 2022-08-18 10:23:27 följande:
    I mina barns klasser får de som har med sig frukt endast ha med sig så att det räcker till dem själva. De får INTE bjuda kompisarna på frukt då det skapar avundsjuka och osämja mellan barnen. Detta informerar man om varje termin och sen ett par gånger under terminen också. 
    Gud, vad hemskt. Hade jag varit förälder i den klassen hade jag sagt till på skarpen. De som blir avundsjuka behöver lära sig om privilegium. De som inte har med kan vara barn till missbrukare, psykiskt sjuka mm det är inte ett dugg orättvist att de blir bjudna på frukt. 
  • Dethärärmittnamn

Så tröttsamma föräldrar. 

På riktigt. Om man inte ens har frukt till sin barn ska man inte ha några. 

Man lär sina barn från start att ta eget ansvar. 

Det fixar de om man inte daddat med dem sedan början. 

Jaja, vi fattar att bokstavsbarnen inte klarar det, men övriga borde. 

Hej. 

(Ja, jag har två härliga barn som är helt perfekta! Så underbart!)

• LaFontaine
    Glinda från Oz skrev 2022-08-18 10:27:46 följande:
    Gud, vad hemskt. Hade jag varit förälder i den klassen hade jag sagt till på skarpen. De som blir avundsjuka behöver lära sig om privilegium. De som inte har med kan vara barn till missbrukare, psykiskt sjuka mm det är inte ett dugg orättvist att de blir bjudna på frukt. 
    Jag tror att du missförstår. Vi hade nämligen samma problem under våra utflykter i förskolan, där vissa barn fick med sig en massa olika saker, där de sen valde ut något/några barn som de ville bjuda. Samma barn varje gång. Det var inte baserat på dålig inkomst, utan baserat på vem man var kompis med (och vem man inte ville vara kompis med). Istället för "du får inte vara med och leka", blev det "du får inte smaka". Det blev helt enkelt bara dålig stämning.

Strax efter beslöts att barnen bara fick ta med frukt till sig själva. 
  • Glinda från Oz
    LaFontaine skrev 2022-08-18 10:37:02 följande:
    Jag tror att du missförstår. Vi hade nämligen samma problem under våra utflykter i förskolan, där vissa barn fick med sig en massa olika saker, där de sen valde ut något/några barn som de ville bjuda. Samma barn varje gång. Det var inte baserat på dålig inkomst, utan baserat på vem man var kompis med (och vem man inte ville vara kompis med). Istället för "du får inte vara med och leka", blev det "du får inte smaka". Det blev helt enkelt bara dålig stämning.

Med följden att de som har det dåligt hemma blir utan. Ska sådana regler gälla får läraren ta med frukt till alla som inte har så ingen blir utan. 
  • LaFontaine
    Glinda från Oz skrev 2022-08-18 10:40:49 följande:
    Med följden att de som har det dåligt hemma blir utan. Ska sådana regler gälla får läraren ta med frukt till alla som inte har så ingen blir utan. 
    Absolut ska de det! Men det ska inte vara andra (små) barns ansvar. Det blir sällan rätt. 
  • LFF
    LaFontaine skrev 2022-08-18 10:37:02 följande:

Exakt så är det. Det blev liksom en popularitetstävling av det hela. 
  • LFF
    Glinda från Oz skrev 2022-08-18 10:40:49 följande:
    På utflykter tar lärarna med extra ifall någon glömt eller missat. Nu pratar vi om den extra frukten som en del barn har med sig för att äta på förmiddagen för att de inte ätit lunch. 

Man har även påpekat det olämpliga i att ha med riskakor i detta syfte eftersom riskakor inte innehåller något vettigt alls och hjälper inte barnen för fem öre när det kommer till energinivå etc. 
    Glinda från Oz skrev 2022-08-18 10:27:46 följande:
    Inte ett dugg hemskt utan helt rätt eftersom det gäller extrafrukten som en del barn har med sig för att de inte ätit ordentligt och därmed inte orkar hela vägen fram till lunch. Den är med för att BARNET ska få extra energi innan det är dags för lunch. Inte för att bjuda kompisarna på. På utflykter byts det grejer och bjuds hej vilt och då har personalen med extra också ifall någon glömt bort att de ska ha frukt/matsäck med sig.
Svar på tråden Förälder helt slut av skolstartens krav