Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Mitt ”utbrända” ex

Vill han ha barnen varannan vecka? Eller skulle det räcka med t ex var fjärde vecka eller varannan helg?

Ja, då får du ännu mer ansvar och det är egentligen inte rätt. Men nu är det ju som det är. Han låter inte som en dålig far i grunden, men klarar inte riktigt av det.

Jag tänker så här. Vill han fortsätta ha barnen varannan vecka, får han rycka upp sig. Söka hjälp. Man måste inte hitta på saker hela tiden, tvärtom. Barn måste även aktivera sig själva. Att ta det lugnt hemma är också viktigt. Det är också helt ok om han har svårt för livliga och folkrika miljöer, han kan gör annat med barnen.

Men att bara sitta inne vid skärmen hela dagarna, samt inte hjälpa till med läxor mm, är inte ok. Han får begränsa skärmtiden. Han bör gå ut med barnen varje dag, men det behöver inte vara något stort eller avancerat. Promenader till skogen samt att besöka landstället ibland, räcker långt. Det måste inte vara fullt ös när han har dem, men vissa saker måste bli bättre.

Tänk på att lägga kraven på en rimlig nivå. Men nej, man kan inte fortsätta skylla på depression eller utbrändhet när man är förälder. Inte ens npf-diagnos. Han anstränger sig inte ens, försöker inte ens få hjälp. Det är det största problemet här.

Svar på tråden Mitt ”utbrända” ex