• Anonym (1234555)

Skulder

Skulle ni flyttat ihop med någon som har skulder? Och om du själv har det? Ni bor på varsitt håll ca.30 min ifrån varann. Jag kämpar själv, är ensamstående med 2 barn. Vi har varit tillsammans i 3 månader. Och enligt honom så kommer det gå bättre eftersom vi bara kommer betala en hyra. Snälla någon som har koll? 

• Svar på tråden Skulder
  • Kockobello
    Anonym (Hmm) skrev 2022-08-16 08:24:34 följande:

Hur stor är skulden? Är det snart återbetalat?

Oavsett lär ni väl inte flytta ihop än på ett par år minst. Ni har ju nyss träffats.

Det var ju det också. Ja, ett par år låter lagom. Tre månader är vansinne.
  • Drottningen1970

Om man har barn flyttar man förövrigt INTE ihop med nån efter endast 3 månader om det står rätt till i skallen. Oavsett ekonomi.

• Kockobello

Barnens far borde avlasta dig så du slipper känna att du behöver flytta ihop med en skuldsatt efter tre månader. Det låter helt desperat. Ordna hjälp på annat vis.

• villis

Jag flyttade ihop med pappan till mitt barn (han är inte del i vårt liv längre på eget bevåg) och han hade skulder hos KF, rejäla skulder. Han var dock aldrig helt ärlig med hur höga de var, han hade ett barn på heltid sedan innan och tyckte att vi ju skulle ha det bättre ihop ekonomiskt.

Det hela slutade med att han satt mig hos KF då han "glömde" betala en parkeringsböter han fått på bilen som stod på mig, och sedan mörkade det. Mina sparpengar försvann och min lön gick i stort sett till att täcka upp för honom och hans son då han aldrig hade pengar pga utmätningen

KF knackade på nu och då, breven stressade ihjäl mig och allt var ärligt talat hemskt. Jag skulle ALDRIG göra om det igen, speciellt inte efter så kort tid som ni varit ihop 
    Det beror ju helt på skulderna och vart de kommer ifrån såklart, hur stora de är osv, men nej, flytta inte ihop så snabbt för din och barnens skull, det låter som att han inte riktigt har rent mjöl i påsen om han redan nu pushar för det?
  • SaraL77

Det riktigt tokiga i din berättelse är inte ditt raggs skulder utan det faktum att du på riktigt överväger att flytta ihop med människan efter att ni varit tillsammans i 3 månader... Och du har dessutom barn. Du känner inte människan än för i helvete. Rannsaka dig själv.. för dina barns skull.

• Anonym (Mia)

Borde säga sig själv att man inte flyttar ihop efter 3mån. Var särbo i minst ett år. Sen angående skulder låter det ju inte bra. Själv skulle jag inte ens kunna fortsätta ihop med någon som misskött sin ekonomi så hen hamnat hos kronofogden. 

• Anonym (Ha skulder)

Nej flytta inte ihop. Jag lever som särbo och jag har skulder. Satte mig i skiten för kunna ge barnen mat och kläder och klarade inte betala av de. De tog bilen efter ett tag, ja inte konstigt.
    Jag va ärligt mot min nya kille och vi har valt leva isär och ha 1 barn ihop och det fungerar bra. Vi kan inte bo ihop då han skulle få försörja mig och är inte hans jobb 

• Anonym (WTF)

Jag skulle inte flytta ihop med NÅGON efter tre månader, ens om han var ägare till Delicato.

• Lönnsirap

Nä. Naturligtvis ska du inte med barn flytta ihop med någon redan efter tre månader. Varningsklockorna ringer redan där.

Att det dessutom blir billigare och att anledningen är skulder får den ja att ringa än mer. Det kommer på intet sätt bli bättre av att bli sambo med en person som inte har ordning på sin ekonomi. Eventuellt får han det bättre, men själv hamnar du i en situation som riskerar hela din ekonomi framöver. 

Jag tänker att jag tyvärr hört för många historier om sönderslagna ekonomier p.g.a. samboskap med en ekonomisk idiot.

Skulder kan framkomma på då många olika sätt och på 3 månader är det svårt att se beteenden som är djupt problematiska. Det är också svårt att förstå i exakt hur mycket skulder påverkar om man faktiskt inte klarar av att betala dem. Då växer de ju snabbt vilket kommer påverka ekonomin än mera.

• Guldnovan
    Anonym (1234555) skrev 2022-08-16 05:54:04 följande:
    Skulder

Skulle ni flyttat ihop med någon som har skulder? Och om du själv har det? Ni bor på varsitt håll ca.30 min ifrån varann. Jag kämpar själv, är ensamstående med 2 barn. Vi har varit tillsammans i 3 månader. Och enligt honom så kommer det gå bättre eftersom vi bara kommer betala en hyra. Snälla någon som har koll? 

Nej på alla punkter! Du har inget ansvar för hans ekonomi som det är nu. Klarar han inte sin hyra nu så är det hans problem. 
    Flytta inte ihop efter 3 månader oavsett om mannen har skulder eller ej. 
    Det kommer bli bättre för honom och han behöver dig för att klara sig. Du kommer få det sämre. 

Du skriver "vi" Du har väl inte börjat blanda in dig i hans ekonomi redan? 
  • Guldnovan
    villis skrev 2022-08-16 08:43:30 följande:

Jag flyttade ihop med pappan till mitt barn (han är inte del i vårt liv längre på eget bevåg) och han hade skulder hos KF, rejäla skulder. Han var dock aldrig helt ärlig med hur höga de var, han hade ett barn på heltid sedan innan och tyckte att vi ju skulle ha det bättre ihop ekonomiskt.

Det hela slutade med att han satt mig hos KF då han "glömde" betala en parkeringsböter han fått på bilen som stod på mig, och sedan mörkade det. Mina sparpengar försvann och min lön gick i stort sett till att täcka upp för honom och hans son då han aldrig hade pengar pga utmätningen

KF knackade på nu och då, breven stressade ihjäl mig och allt var ärligt talat hemskt. Jag skulle ALDRIG göra om det igen, speciellt inte efter så kort tid som ni varit ihop 
    Det beror ju helt på skulderna och vart de kommer ifrån såklart, hur stora de är osv, men nej, flytta inte ihop så snabbt för din och barnens skull, det låter som att han inte riktigt har rent mjöl i påsen om han redan nu pushar för det?
    Jag har exakt samma erfarenhet. Skild nu och äntligen helt ren och alla anmärkningar är borta. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (1234555) skrev 2022-08-16 05:54:04 följande:
    Skulder

Så han föreslår att ni flyttar ihop av ekonomiska skäl, efter bara tre månader? Det låter tyvärr inte som att han har hittat den stora kärleken. Det låter som att han har hittat ett sätt att minska sina utgifter och betala av snabbare på sina lån, alternativt hittat någon som han kan övertala att ta nya lån osv i sitt namn.

Svaret på din fråga är alltså Nej. Jag skulle inte ha gjort det och jag skulle inte råda någon annan att göra det. Ni kan fortsätta vara sambo och ha det fint tillsammans när ni träffas. 
  • Mrs Moneybags
    Mrs Moneybags skrev 2022-08-16 13:59:18 följande:
    Så han föreslår att ni flyttar ihop av ekonomiska skäl, efter bara tre månader? Det låter tyvärr inte som att han har hittat den stora kärleken. Det låter som att han har hittat ett sätt att minska sina utgifter och betala av snabbare på sina lån, alternativt hittat någon som han kan övertala att ta nya lån osv i sitt namn.

Svaret på din fråga är alltså Nej. Jag skulle inte ha gjort det och jag skulle inte råda någon annan att göra det. Ni kan fortsätta vara sambo och ha det fint tillsammans när ni träffas. 
    fortsätta vara SÄRBO skulle det stå.
  • Anonym (Sambo med skulder)

Nu går jag mot strömmen men hopp finns alltid. Min sambo har kämpat med skulder sedan han var 16 år. Först nu har han insett att det går inte att leva så. Han bor hos mig men får inte flytta in fören han är skuldfri helt. Han har en lägenhet han betalar själv. Vi delar på mat. Men jag stöttar honom också i sitt arbete att bli av med skulden. Driver på att göra en budget. Stötta honom i köp mm. Så jag skulle nog lugna mig med att flytta ihop tills antingen att ni sätter en budget och betalningsplan eller tills han är skuldfri. 

• Drottningen1970
    Anonym (Sambo med skulder) skrev 2022-08-16 14:00:19 följande:

Nu går jag mot strömmen men hopp finns alltid. Min sambo har kämpat med skulder sedan han var 16 år. Först nu har han insett att det går inte att leva så. Han bor hos mig men får inte flytta in fören han är skuldfri helt. Han har en lägenhet han betalar själv. Vi delar på mat. Men jag stöttar honom också i sitt arbete att bli av med skulden. Driver på att göra en budget. Stötta honom i köp mm. Så jag skulle nog lugna mig med att flytta ihop tills antingen att ni sätter en budget och betalningsplan eller tills han är skuldfri. 

Om du måste driva på för att göra budget etc. Så har han ju fortfarande inte fattat nåt och du agerar morsa. 
  • SaraL77

Inlägg #24

Herrejösses vad avtändande. Men men, alla har ju inte samma krav som en annan på sin livspartner. Han begränsar ju dig snarare än att stärka dig. Finns inget som är så osexigt som en slarver som inte har koll på sin ekonomi och som tar lån kors och tvärs för att finansiera sina snabba kickar... Men för all del, gå mot strömmen du.

• Anonym (Julie)

Först och främst bör det ju inte ens vara aktuellt med att flytta ihop än om du har barn, speciellt inte för ekonomiska skäl. Herregud, bara där hade det varit stopp för mig. Fokusera på vad som är bäst för dina barn först, sen vad som hjälper din kille att betala av sin skuld. 

Kanske inte är kul att höra, men det måste ju sägas. Ni bör fokusera på era egna skulder på varsitt håll och om relationen fortfarande är bra om minst ett år eller så kan ni fundera på att bli sambos. 

• Anonym (P)
    Anonym (Sambo med skulder) skrev 2022-08-16 14:00:19 följande:

Om han bor hos dig men är skriven i sin lägenhet gör ni er skyldiga till folkbokföringsbrott. 
  • Anonym (P)

Flytta absolut inte ihop med NÅGON efter bara tre månader. Som ensam vuxen är det puckat, som förälder vore det otroligt oansvarigt och olämpligt. 

Svar på tråden Skulder