Söka nytt jobb gravid?
I början av sommaren skickade jag in en intresseanmäla/spontanansökan till chefen på en arbetsplats som jag är intresserad av. Jag fick positiv respons och uppmanades att söka en tjänst som skulle komma ut efter sommaren.
Nu kontaktade chefen mig och välkomnade mig att ansöka då tjänsten ligger ute. Det är bara det att jag fick positivt graviditetstest för några veckor sedan, en oplanerad men välkommen graviditet och nu vet jag inte hur jag ska tänka.
Den här arbetsplatsen har bara ett fåtal tjänster och personalomsättningen är låg. I höst kommer två tjänster att komma ut och därför känns det lite nu eller aldrig om jag ska ha chans att få jobba där. Samtidigt känner jag mig inte bekväm med att gå på en arbetsintervju och undanhålla en graviditet. Jag har ett fysiskt krävande jobb som gör att jag är beviljad graviditetspenning de sista 2 månaderna innan förlossningen. Det innebär att jag knappt skulle hinna börja jobba innan det är dags att gå på föräldraledighet.
Jag funderar på att vara helt ärlig och ringa chefen och berätta hur det ligger till innan jag skickar in ansökan. Vad tror ni? Kommer jag automatiskt bli helt borträknad då? Hur hade ni gjort i min situation?