• Anonym (TS)

Söka nytt jobb gravid?

I början av sommaren skickade jag in en intresseanmäla/spontanansökan till chefen på en arbetsplats som jag är intresserad av. Jag fick positiv respons och uppmanades att söka en tjänst som skulle komma ut efter sommaren.

Nu kontaktade chefen mig och välkomnade mig att ansöka då tjänsten ligger ute. Det är bara det att jag fick positivt graviditetstest för några veckor sedan, en oplanerad men välkommen graviditet och nu vet jag inte hur jag ska tänka.

Den här arbetsplatsen har bara ett fåtal tjänster och personalomsättningen är låg. I höst kommer två tjänster att komma ut och därför känns det lite nu eller aldrig om jag ska ha chans att få jobba där. Samtidigt känner jag mig inte bekväm med att gå på en arbetsintervju och undanhålla en graviditet. Jag har ett fysiskt krävande jobb som gör att jag är beviljad graviditetspenning de sista 2 månaderna innan förlossningen. Det innebär att jag knappt skulle hinna börja jobba innan det är dags att gå på föräldraledighet.

Jag funderar på att vara helt ärlig och ringa chefen och berätta hur det ligger till innan jag skickar in ansökan. Vad tror ni? Kommer jag automatiskt bli helt borträknad då? Hur hade ni gjort i min situation?

• Svar på tråden Söka nytt jobb gravid?
  • Anonym (H)

Jag skulle vara ärlig. Väljer de bort dig då är stället inte så bra för någon som är gravid / har småbarn. 

• Sockerikaffet

Det beror lite på vad det är för jobb. Flera personer som jag känner har börjat nya anställningar med att vara föräldralediga dvs de får jobbet, skriver kontrakt men jobbar inte alls eller bara deltid första året. Men det är högutbildade personer som är attraktiva på arbetsmarknaden och då är det alltid värt det för arbetsgivaren ändå. Om det är ett lågkvalificerst jobb brukar inte arbetsgivaren vara lika tålmodig. 

om jag var du skulle jag gå på intervjun, och om jag blev erbjuden jobbet skulle jag berätta. Inte redan innan intervju. Om de sen har problem med det så är det ingen arbetsgivare som jag vill jobba hos. 

• Anonym (Sandra)

Jag skulle skicka in ansökan utan att säga något.

inför en intervju två (eller väldigt positiv respons vid intervju ett) skulle jag välja att berätta! :) 

• EpicF

Jag hade inte berättat före jag sökt eller ens på intervjun. 

• Glinda från Oz

Låt pappan ta större delen av föräldraledigheten. Då behöver du inte vara borta särskilt länge. 

• Anonym (fast)
    Anonym (H) skrev 2022-08-15 21:09:05 följande:

Jag skulle vara ärlig. Väljer de bort dig då är stället inte så bra för någon som är gravid / har småbarn. 

Fast det är också dåligt för arbetsplatsen att tillsätta en ny chef eller annan viktig medarbetare som endast jobbar några månader och sedan är borta ett år eller så, med vikarier och mindre stabilitet på arbetsplatsen under tiden.

Men håller med om att ärlighet är vettigt. Om de vet om graviditeten så kan arbetsplatsen i alla fall planera bättre och vill de verkligen ha personen så kan de ordna så att det blir bra även under föräldraledigheten och inte bara som en överraskning tvingas till en ny rekrytering om bara några månader.
  • Mint

De får inte välja bort dig pga det. Sen förstår jag att det känns konstigt och dålig timing och så vidare. Har själv varit i en liknande situation och det var inte kul alls. Det gick ju inte att tänka att man INTE skulle bli bortvald på grund av det.

Men, väljer de bort dig för att du ska vara borta ett tag så tänker de väldigt kortsiktigt. Anställer de någon annan kan ju den bli gravid eller pappa om ett år istället, det kan de aldrig veta. Och är det en så kortsiktig och familhe-ovänlig arbetsplats så kan man tänka att de också lär gnälla varje gång det är tal om t ex VAB och föräldraledigt framöver. Man vill ju jobba på ett ställe som månar om sina anställda. 

Svar på tråden Söka nytt jobb gravid?