Anonym (Maria) skrev 2022-08-23 18:05:37 följande:
Nej, delta tycker jag är fel ord, för att delta måste jag själv behöva vara trogen någonting. Möjliggör kan jag godta. Han var ju inte upptagen utan jag hade ju honom helt för mig själv en stund. Ja, du kan hålla mig ansvarig om du vill, inget ansvar kommer drabba mig ändå och jag måste inte hjälpa någon av dem med deras familj.
Att ni ligger med varandra är handlingen som innebär en otrohet så är det väl ganska solklart att du deltar eftersom det är dig han utför handlingen med. Att du sen inte gärna vill se det så för att du inte riktigt vill se dig själv i det ljuset och helst hitta sätt att rationalisera ditt ansvar i det är väl inte förvånande.
Men faktum är att du faktiskt är precis lika egoistisk som han eftersom ni vet båda två att era handlingar innebär att en annan människa kommer bli sårad och förnedrad men väljer att skita i det för er egen njutnings skull.
Det handlar inte om att hjälpa någon annan, det handlar om att låta bli att delta i att såra och förnedra andra. Det är en viss skillnad mellan dessa två.