Inlägg från: Anonym (sequde) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sequde)

Bör jag närvara på begravningen?

Hej! Jag har träffat en ny partner för ca 2 månader sedan. Min partners styvpappa valde att avsluta sitt liv tidigt i vår relation och begravningen ska ske inom kort. Jag har lite svårt att avgöra min roll i det hela då relationen är ny, jag har endast träffat den avlidne vid ett kort tillfälle och har inte träffat släkten än mer än närmsta familjen så situationen är speciell, men jag känner att jag hade velat närvara som stöd för min partner och av respekt för den avlidne och familjen, men jag vet inte om det är fel. Bör jag gå på begravningnen?

• Svar på tråden Bör jag närvara på begravningen?
  • Anonym (sequde)

Jag har frågat och fått svaret "Du behöver inte känna att du måste göra det för min skull, jag vill att du ska göra precis som du känner". Jag har inte närvarat vid någon begravning tidigare och känner mig så osäker på vad som är rätt beslut i detta, farhågan är givetvis att det framstås som respektlöst att inte närvara, även om tankarna givetvis har slagit mig att det kanske är helt fel att närvara under en sådan känsloladdad situation för en familj jag inte ännu känner så väl. Men har väl iofs svårt att se att någon skulle lyfta på ögonbrynen för att man vill visa sin respekt genom att närvara.

Svar på tråden Bör jag närvara på begravningen?