• Anonym (sequde)

Bör jag närvara på begravningen?

Hej! Jag har träffat en ny partner för ca 2 månader sedan. Min partners styvpappa valde att avsluta sitt liv tidigt i vår relation och begravningen ska ske inom kort. Jag har lite svårt att avgöra min roll i det hela då relationen är ny, jag har endast träffat den avlidne vid ett kort tillfälle och har inte träffat släkten än mer än närmsta familjen så situationen är speciell, men jag känner att jag hade velat närvara som stöd för min partner och av respekt för den avlidne och familjen, men jag vet inte om det är fel. Bör jag gå på begravningnen?

• Svar på tråden Bör jag närvara på begravningen?
  • Anonym (S)

Den ENDA som vet det är din partner. Fråga!

• Jemp

Fråga din partner. 

Jag hade också varit tveksam men gått efter vad hen sa.

• Anonym (sequde)

Jag har frågat och fått svaret "Du behöver inte känna att du måste göra det för min skull, jag vill att du ska göra precis som du känner". Jag har inte närvarat vid någon begravning tidigare och känner mig så osäker på vad som är rätt beslut i detta, farhågan är givetvis att det framstås som respektlöst att inte närvara, även om tankarna givetvis har slagit mig att det kanske är helt fel att närvara under en sådan känsloladdad situation för en familj jag inte ännu känner så väl. Men har väl iofs svårt att se att någon skulle lyfta på ögonbrynen för att man vill visa sin respekt genom att närvara.

• Anonym (CL)

Två månader  är kort tid för att närvara på någons begravning tänker jag. Du har iaf frågat din pv men jag skulle inte gå dit utan tänka att det är en stund för familjen att ta avsked. 
    Du kan finnas som stöd efter begravningen och det uppskattar han nog. 

• LaFontaine
    Anonym (sequde) skrev 2022-08-15 09:52:20 följande:

Jag har frågat och fått svaret "Du behöver inte känna att du måste göra det för min skull, jag vill att du ska göra precis som du känner". Jag har inte närvarat vid någon begravning tidigare och känner mig så osäker på vad som är rätt beslut i detta, farhågan är givetvis att det framstås som respektlöst att inte närvara, även om tankarna givetvis har slagit mig att det kanske är helt fel att närvara under en sådan känsloladdad situation för en familj jag inte ännu känner så väl. Men har väl iofs svårt att se att någon skulle lyfta på ögonbrynen för att man vill visa sin respekt genom att närvara.

Det var ett väldigt fint svar, även om det kanske inte vägledde dig så mycket.

Som jag tänker nu, hade jag valt att gå på begravningen, men jag tror att jag hade avstått sammankomsten efteråt. Jag har varit i en liknande situation som din pojkvän. Min morfar gick bort när min sambo och jag träffats några månader. Han hade inte träffat min morfar och kom inte på begravningen (inte för att jag frågade om det heller). Jag kände mig faktiskt väldigt ensam och kände då och i efterhand att jag gärna hade haft honom där. Innan begravningen såg jag ingen anledning för honom att närvara, men där och då hade det varit skönt!
  • Anonym (S)
    Anonym (sequde) skrev 2022-08-15 09:52:20 följande:

Då skulle jag inte gå. Det skulle kännas påträngande när man varit tillsammans så kort tag. Erbjud dig att träffa honom efteråt istället.
  • Anonym (MR klister)

Jag hade ställt frågan igen faktiskt och får du samma ickesvar så hade jag känt mig för och försökt känna efter vilken personlighet han har. 

På en ja eller nej fråga hade jag inte nöjt mig med vare sig bestäm du eller kanske. 

Svar på tråden Bör jag närvara på begravningen?