Inlägg från: Anonym (Varm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Varm)

Konstant överhettad av värmen nu

Nån mer som lider i värmen nu?

Har i många år inte alls tålt värme och det blir värre med åldern. Har ett extremt tjockt hår och det är som hårbotten kokar när det är så soligt som nu, vilket ger sprängande huvudvärk och illamående så jag kräks ibland. Drar jag fingrarna i håret känner jag hur varmt det är längst in - det hettar.

Vad gör man? Alla verkar så glada över sol men jag har inte kunnat vara ute på ens 30 min promenad dagtid hela sommaren utan att gå under och få pulserande huvudvärk sen mot kvällen.

Vill helst inte raka av mig håret som kvinna men det känns ju som det enda som skulle hjälpa.

Hatar värmen. Hatar kroppen.

Nån annan som är lika usel på temperaturreglering och som har råd?

• Svar på tråden Konstant överhettad av värmen nu
  • Anonym (Varm)
    Anonym (S) skrev 2022-08-13 12:51:35 följande:

Jag tycker också att det är jobbigt med värmen, särskilt när det är sådana temperaturskillnader för då hinner kroppen inte anpassa sig. Jag går ständigt runt med en tryckande huvudvärk.

Jag håller mig inomhus med neddragna markiser, fläkt, isvatten och något salt att äta. Vätskeersättning hjälper också. Och att ta snabba kalla duschar så hålls håret blött och svalt. Blöt en handduk med kallt vatten och lägg över ansiktet eller runt håret som en turban. Gå inte ut mellan kl 11-15 då solen är som starkast.

Du är som jag.

Jag har dock en oföstående omgivning som älskar värme. Har försökt vara med och pressa mig vid några tillfällen i sommar för husfridens skull vilket slutat i pulserande huvudvärk och att jag kräkts och somnat av utmattning/värme. Och då ses jag som lite jobbig som inte klarar av det.

Så det är ju svårt med ett normalt liv en sån här varm sommar.
  • Anonym (Varm)

Ja nåt är ju vajsing känns det som. Blir tomatröd när andra blir varma, får dunkande huvudvärk, extremvärme i hårbottnen och illamående. 

Det är skitjobbigt att känna sig som en social stoppkloss sommartid när mannen vill att vi umgås med vänner dagtid och jag inte klarar det.

• Anonym (Varm)
    Jonnynilsson skrev 2022-08-13 20:12:48 följande:

Älskar värmen och är övertygad om att jag borde ha fötts i ett land längre söder ut.

Men ser också hur folk lider och det jag kan rekommendera är kylvästar. Som MC-åkare måste man ta på sig en hel del kläder för att inte slå sig sönder och samman vid en avåkning eller krock. Och nu  i värmen blir det en plåga och man undviker helt enkelt att åka hoj. Men numera har jag en kylkväst som man doppar i vatten och när vattnet har runnit av så tar man på den utanför tillexempel en t-shirt. Västen kyler genom avdunstning i många timmar.

Oj var köper man en sån???
  • Anonym (Varm)
    Anonym (Jag vill tacka livet!) skrev 2022-08-14 01:31:46 följande:
    Men det är ju också många som mår bra av det. Varför åker ni inte utomlands på sommaren t ex till Svalbard eller Island där man går i vinterjackor hela sommaren och där det blir som max 12 grader en månad om året (juli), vi andra som inte gillar kyla reser ju bort från den. Varför åker ni inte till norrland eller så på semester då om ni tycker 28 grader är för varmt?
    Driver du?

1. Jag har inte råd att åka till Svalbard eller Island.
    2. Norrland sommartid är varmt.
  • Anonym (Varm)
    Mortiscia80 skrev 2022-08-13 23:26:34 följande:
    Har fortfarande så varmt dessutom, nu när vi fått ytterligare en värmebölja. Jag blir jättedålig av värmen, orkar ingenting heller. Det är verkligen en plåga!
    Ja samma här. Jag blir helt överhettad, så att jag får panik. Det är som att kroppen inte klarar av att kyla sig. Väldigt olustig känsla.

Att ha en oförstående omgivning är då hemskt - där folk lite suckar åt en som att man får ta sig samman och inte gnälla så mkt och sabba. Jag klarar ju inte av att vara ute, men har försökt så många gånger ändå för att inte förstöra för andra. Der slutar med att jag sitter illröd i ansiktet och skäms för hur jag ser ut och sen får sota för det med kräks, migrän och tidig sänggång (och suckar att man är tråkig).
  • Anonym (Varm)
    Anonym (Jag vill tacka livet!) skrev 2022-08-14 15:26:49 följande:
    Vi gnäller inte och startar inte trådar här där vi klagar för att det är 0 grader ute första dagen det händer. Vi inser att man vänjer sig vid vädret. Men så fort det blir en dag av 25 grader varmt gnälls det här första och enda soldagen och ni missunsammar alla att ha det varmt och skönt.
    Ursäkta men har jag missunnat dig värmen eller?

Och mår du fysiskt dåligt och kräks och får migrän? Jag vänjer mig inte vid värmen. 2017 led jag lika mkt sista som första soldagen. Så även denna sommar.
  • Anonym (Varm)
    Anonym (Jag vill tacka livet!) skrev 2022-08-14 15:35:30 följande:
    1. Skaffa en anställning. Då har du semester och kommer kunna resa
    2. Gå ner i vikt, fetman du har gör dig överhettad
    3. Motionera
    4. På morgonar, kvällar och nätter är det svalt.
    5. Sitt i skugga
    6. Ha på dig solhatt och solfaktor 50
    7. Bada, i havet är det kallt. Alla andra gör så och det finns naturligtvis en anledning till att alla badar när det är varmt. Ligg kvar i vattnet hela dagen om du tycker solen är för varm
    8 i skogen är det svalt, vistas ute i skogen hela dagarna
    9. Ha fördragan gardiner hemma och persienner mot solen alltid
    7. Drick och ät kallt, drycker med is, isglassar, kylskåpskall vattenmelon. Undvik fet mat för du blir varmare av fett
    8. Skydda huvudet från all sol utomhus, dvs bär keps eller solhatr
    9. Gör tvärdrag i hemmet och håll dig borta från hemmet eftersom det är svalare utomhus än i ditt hem uppenbarligen
    1. Jag tjänar bra men kan inte ta hela min familj till Svalbard hela sommaren direkt.
    2. Jag är på det lägre spektrat av normalvikt. För din kännedom led jag lika mkt av värme när jag var underviktig.
    3. Tränar regelbundet, tack som frågar. Sprungit upp till maraton men inte sommartid.
    4: *svalare. 
    5. Gör redan.
    6. Gör redan.
    7. Försök gör detta med en 1-åring.
    8. Se 7.
    9. Gör redan.
    10. (Antar jag du menar) Gör redan.
    11. (Antar jag du menar) Gör redan.
    12. Osammanhängande råd.

Dina basicråd gör jag. Dock är det nästan omöjligt att helt undvika sol om jag inte lämnar min familj sommartid. 

Sommaren när den är så varm som nu ÄR en plåga för en del av oss - varför kan du bara inte förstå det? 
  • Anonym (Varm)
    Anonym (Jag vill tacka livet!) skrev 2022-08-14 17:52:36 följande:
    Lol.

Om man lider av värme ska man aldrig gå naken eller vara bar om huden för träffar solen huden så blir man varmare. Man ska ha heltäckande vita kläder i naturmaterial som linne för att skyla och svalka sig. 

Du ska alltså gå omkring så som männen i öknen går i öknen: I långärmade stora, vida, vita långklänningar som täcker exakt hela kroppen för det svalkar huden genom att solen då inte träffar huden och klänningarna fladdrar så att det blir svalka i plagget + huvudbonad så jässan och ansiktet också skyddasfrån direkt sol.

Ni är överhättade för ni är lite korkade eller?

Jag har svala plagg. Det hjälper ändå inte om jag måste gå en promenad. Det är inte skugga överallt och det vet du med. 

• Anonym (Varm)
    Anonym (Jag vill tacka livet!) skrev 2022-08-14 01:31:46 följande:
    Men det är ju också många som mår bra av det. Varför åker ni inte utomlands på sommaren t ex till Svalbard eller Island där man går i vinterjackor hela sommaren och där det blir som max 12 grader en månad om året (juli), vi andra som inte gillar kyla reser ju bort från den. Varför åker ni inte till norrland eller så på semester då om ni tycker 28 grader är för varmt?
    Jag undrar också om du faktiskt varit på de stllen du hänvisar till på skämt. Tror du Norrland (menar du förreaten Gävle, Sundsvall, Piteå eller Kebnekaise - norrland är stort) är tävkt av snö året om? Sommartid är det ljust och varmt ärven i våra norra delar.
  • Anonym (Varm)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-08-14 20:32:46 följande:

Undvik vara ute dagtid.Ät glass ,drick kallt.Snabbduscha några gånger per dag.Köp fläktar.

Ska nog börja duscha bara med vatten en gång mitt på dan iaf så håret kyler sen. Bra tips!

Skulle gärna undvika att vara ute dagtid men det är ju svårt rent praktiskt att bara låsa in sig.
  • Anonym (Varm)

Har kollat tidigare och alla värden är bra. Jag tror håret är en stor bov hos mig, när jag är varm och sticker in fingrarna i hårbottnen är det HETT. Alltså på riktigt.

klippa upp det nedtill går ju. (Även om det ser ut som skräp när det växer ut) men klippa upp det vid hårbotten känns som jag snarare skulle behöva typ få bort 30% av håret...j

• Anonym (Varm)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2022-08-15 08:15:19 följande:
    Ja då får det väl vara så! Gå till en frisör och be hen tunna ur håret. Om du har sådana problem lär det finnas att ta av, utan att det knappt kommer att märkas heller.
    Skulle pnska att det fanns en frisör som kunde tunna ur i hårbottnen. De jag pratat med tunnar ur i längderna. eller tänker du att de ska rycka bort hårstrån?

Ärlig fråga alltså eftersom detta att tunna ur kommer upp så ofta, men det är ju sällan nan väl tunnar ur genom att HELA hårstrån försvinner?
  • Anonym (Varm)
    Anonym (Jag vill tacka livet!) skrev 2022-08-15 00:44:14 följande:
    Visst, kallar du 23 grader och sol för total överhättning finns ingen lösning för dig ens här i detta kyliga land annat än att söka läkarhjälp eller flytta till Svalbard men det har du ju inte råd med. Du kanske lider av något du kan få hjälp för, något medicinskt.
    Jag vet inte var du bor men vi hade 31 grader igår och 30 I förrgår och sol utan ett moln eller vindpust ute. Var bor du om du hade 23?
  • Anonym (Varm)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2022-08-15 08:28:39 följande:
    Som jag skrev långt tidigare så finns det särskilda urtunningssaxar. De går att använda exakt var som helst på håret, vid topparna, en bit upp, mitten, hårbotten. Om du har ordentligt burrigt hår blir det svårt men hyfsat "normalt" hår ska det fungera på, även med lite självlock.
    Får fråga nästa gång jag är hos min frisör. Har ett sånt hår som de suckar över eftersom det är brutalt tjockt.

Min oro eller det jag befarar är ju att man tunnar ur det och sen växer det snabbt ut och blir 1-2 cm långt och ser anskrämligt ut och är tjockt ändå i botten och att man då inte kan typ göra något åt att få bort det med flätor eller så som nån föreslog. Ska testa inbakade flätor nu och kyla huvudet och se om det hjälper.
  • Anonym (Varm)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2022-08-15 08:57:02 följande:
    Då låter det som att urtunning inte kommer att fungera för dig. Har du funderat på sådana där jättetunna flätor över hela håret? RIhanna har väl haft så ett tag förut t ex, kan bli rätt snyggt.
    Ja, jag har faktiskt funderat på det - men backat eftersom jag inte velat bli beskylld för kulturell appropriering. Men jag inser ju att några inbakade flätor borde kunna ge lite samma effekt med mer luft in och möjlighet att kyla hårbottnen lite mer.

Har ändå testat att ha kalla kepsar och så men det når inte in i hårbottnen. Måste duscha och ha genomblött hår längst in för att det ska kyla nu och det är inte alltid så lätt att uppeätthålla dagtid (och ses också som socialt extremt konstigt att låna nåns badrum och komma ut genomblöt i håret).
Svar på tråden Konstant överhettad av värmen nu