• Lilleplutt2022

Någon som ör 40+ och gör/ska göra IVF?

Anonym (Shiny) skrev 2022-09-13 16:38:56 följande:

Hej! 

Vad roligt att ha hittat denna tråden! Jag är själv 41 år och på god väg att bli 42. Har precis påbörjat IVF för att försöka få ett tredje barn. Vet att det kan vara svårt i denna ålder men hoppas så innerligt att det fungerar! 
    Ska genomgå ett kort protokoll, började med Menopur igår. 

Välkommen! Glad 
    Önskar dig lycka till och hoppas behandlingen går bra! 
    Skriv gärna med uppdatering Hjärta
  • Lilleplutt2022
    blomma79 skrev 2022-09-15 12:37:05 följande:
    Har du barn sedan innan ? Så tråkigt men du får ju ut många ägg iallafall
    Tyvärr har varken jag eller min sambo barn så det vore helt fantastiskt om vi lyckades denna gång Skrattande
    Bodde utomlands I många år och träffade min sambo sent sen tickade åren på och vi insåg att det var dags att ge det ett försök. Lätt att vara efterklok men hade vetat att de skulle var så svårt så hade jag fryst mina ägg när jag flyttade hem till Sverige för 11 år sen 

Absolut, det kunde ha varit så mycket värre om jag inte fick ut så många ägg. Läkaren är lika häpen varje gång att de får ut så många ägg på varje behandling, chansen ökar ju iaf att guldägget dyker upp! {#emotions_dlg.flower}
    Imorgon är det äggplock så nu hoppas jag att de kan få ut 20 nya och att guldklimpen är med där !Hjärta
  • Lilleplutt2022
    blomma79 skrev 2022-09-16 20:00:19 följande:

Upptäckte nyss att jag är gravid igen, 2 år av försök med 3 missfall , hoppas det är min tur nu.. vill inte ha fler missfall :( fyller 43 nästa vecka, fin present men som sagt man vågar inte vara glad ännu?

Men åhhh vad kul, grattis!!! 🥰
    Håller alla tummar och tår att lilla fröet håller sig kvar och växer på! 
  • Lilleplutt2022
    Anonym (Shiny) skrev 2022-09-16 15:38:51 följande:

@Drömmenom3

Ja verkligen liknande situation! Vad roligt att det har gått så bra för dig hittills! 😊

Min dos Menopur är 225. 
    Jag har fått en lägre dos eftersom jag har PCOS och därför lätt kan bli överstimulerad. Jag var på UL idag och fick veta att slemhinnan såg bra ut, men ska höja dosen Menopur till 287,5 för att få igång fler äggblåsor. Ska dit igen på måndag och vid behov ytterligare ett UL innan äggplock.

Idag ska jag börja med Fyremadel också, tycker att det är lite jobbigt med sprutorna... 

Detta är min första IVF så det är både spännande och läskigt. Med mina tidigare två graviditeter så lyckades jag enbart med ägglossningsstimulering (Pergotime) men då var jag också yngre. 

@Lilleplutt 

Stort lycka till på äggplocket! 

Håller tummarna för att det går vägen för oss alla❤️

Håller tummarna för att allt går bra för dig med behandlingen! 🥰 skriv gärna och uppdatera 🤗
  • Lilleplutt2022

Då var jag på äggplock igår 😊 De kunde plocka ut totalt 21 ägg. När jag har gjort plock så har det varannan gång gjort väldigt ont (detta var femte gången) och denna gång fick jag förutom morfin Alvedon via dropp och elektrisk muskelstimulator på magen vilket gjorde enorm skillnad och plocket kunde genomföras utan smärta 😁
    Kliniken ringde idag och totalt har 10 blivit befruktade ! Fem har annars blivit befruktade vid 3 tillfällen och en gång 17 då det är bättre än snittet! Något som också är annorlunda är att vi denna gång kommer att genomföra återföringen på dag fem och inte dag två som vi alltid annars har genomfört vid ET. Det ser jag som ett positivt tecken och hoppas det beror på attggen är av bättre kvalitet 😍
    Nu rä det bara att vänta tills onsdag för ET

Drömmenom3 du borde haft återföring nu väl? Ruvar du?🥰

• Lilleplutt2022

Lycka till shiny med behandlingen,  Hoppas du får ut många ägg!

Drömmenom3 ja det är lättare sagt än gjort att försöka att inte stressa upp sig. Hoppas du kan fokusera på något annat så tiden kan gå snabbt under ruvningen! 
    Jag håller med om att man inte ska behöva vänta på brevet.Tack och lov har min klinik en app jag kan skriva och fråga . Denna gång behöver jag förhoppningsvis inte det om återföringen sker på dag 5, då kan jag få besked på plats om det är några ägg som har överlevt till frysen.

Trodde jag hade klarat mig rätt bra denna gång men misstänker att jag har en lätt släng av överstimulering. Sov väldigt dåligt inatt pga värk i magen och det var varken bekvämt att sova på rygg eller sidan. Idag har jag varit sängliggande hela dagen med värk som känns som väldigt kraftig mensvärk och ömhet. Har tagit Alvedon men det hjälper inte så värst mycket. Har en diklofenax kvar som jag får ta ikväll om värken inte avtar. Är varken illamående eller kräks så än så länge behöver jag inte kontakta kliniken. 

• Lilleplutt2022

Idag mår jag mycket bättre och har inte alls haft ont så kunde gå och jobba som vanligt. 😊

Drömmenom3 jag förstår din besvikelse men tyvärr är det inte många ägg som överlever till dag 5 enligt min erfarenhet. Med åldern blir det fler och fler kromosomavvikelser som då gör att ägget inte utvecklas till blastocyst. En annan faktor som diskuteras också är oxidativ stress. Äggen försämras av detta i tajt med att kroppen blir sämre på att ta hand om det med åldern. Så jag förstår din besvikelse men det fick en till frysen,  det är så bra! 
    Av 4 tidigare behandlingar har jag endast vid 2 tillfällen fått ett ägg till frysen.

Pga av ovan orsaker har jag i 3 månader nu ätit tillskott och vitaminer. På onsdag vet jag om det har någon betydelse för äggkvaliten! Ska blir riktigt intressant och se om det är några av de 10 som har överlevt till frysen. 🙈 Hoppas verkligen att detta var sista gången jag behövde genomgå en hormonbehandling och äggplock 😅

Shiny var du på ultraljud idag? Hoppas folliklarna hade växt till sig mer 🥰

• Lilleplutt2022
    Anonym (Shiny) skrev 2022-09-20 17:09:09 följande:

Lilleplutt, önskar dig lycka till på ET, det var väl imorgon? 🥰

Anonym (Shiny) skrev 2022-09-20 16:55:48 följande:

Tusen tack för dina stöttande och uppmuntrande ord. 🌸 Det värmer! ❤️

Jag hade många äggblåsor igår på ultraljudet, minst 28 som var mellan 12-16 i storlek, och dessutom en massa smått som höll på att komma. Jag har fått sänkt dos nu och ska ta sista sprutorna idag. Imorgon ska jag ta Synarela nässpray och sedan inget alls på torsdag. 

Men jag känner inte av överstimuleringen, bara lite svullen om magen men i övrigt mår jag bra. Vid första ultraljudet hade jag endast några få äggblåsor som hade kommit igång och tre dagar senare hade det alltså ökat markant. Det var bland annat därför jag blev så förvånad. 

Jag håller motvilligt på att försöka acceptera läget även om jag har en liten förhoppning att det ser annorlunda ut på fredag, att läkaren ska säga att det har lugnat sig och att en återföring trots allt är möjlig. Ska försöka fokusera på det positiva och nästa steg är ju äggplocket och då håller jag tummarna för att vi får ut några fina guldägg. ✊

Så fantastiskt många blåsor!! Hoppas nu att det finns en hög med guldägg! Försök se det positivt, men så många ägg kan det vara värt att vänta en månad med återföring istället för att komma till äggplock och inte få ut några ägg. (Även om man utvecklar äggblåsa så betyder det inte att det finns ett ägg att plocka) Om jag inte minns fel så kan det t om vara bra att återföra ägget i normal cykel då kroppen tar en del stryk av hornombehandlingen. ❤

Jag hoppas att de på plocket kommer se att det går bra med återföring. Jag har haft erfarenheten av både och. Första ivf behandlingen fick vi vänta till månaden efter och vid ett annat tillfället såg läkaren vid ultraljudet på plocket att jag inte hade vätskeansamling så vi kunde genomföra återföring 2 dagar senare . Håller nu tummarna för för det sistnämnda för dig 🤗

• Lilleplutt2022
    Anonym (Shiny) skrev 2022-09-20 17:00:46 följande:

Lilleplutt, skönt att du mår bättre! 😊

Får man fråga vilka tillskott och vitaminer du har ätit för att förbättra äggkvaliteten?

Yes imorgon är det återföring förhoppningsvis. Vi fick ju besked i lördags att 10 ägg var befruktade, bävar lite för hur många som  är kvar. Har ju tyvärr dålig erfarenhet av att inte ha knappt något ägg kvar på dag 5

Jag har tagit i 3 månader:
    ALA, NAC, DHEA, Q10, vitamin C,D,E, folsyra, thornes prenatal. Samt ca 3-4 veckor innan behandling melatonin. Det är därför jag är extra nervös för imorgon,  kommer detta att ha hjälpt för att förbättra min äggkvalitet?!🙈
    Även min sambo har ätit en hel del tillskott men vette tusan om det var bra. Denna gång var spermieprovet något sämre mot de 4 andra gångerna när det har varit väldigt bra och inte behövt använda ICSI som denna gång ☹️
  • Lilleplutt2022
    Anonym (Shiny) skrev 2022-09-22 17:18:51 följande:

Lilleplutt, tack för pepp! Härligt att höra att man i vissa fall kan få återföra trots allt. Hoppas verkligen att läkaren inte hittar någon vätska i buken och ger oss grönt ljus. 
    Hur gick det med din återföring? Håller verkligen tummarna för att du just nu har ett fint embryo att ruva på! ❤️🤗
    Intressant med kosttillskotten, jag har också ätit extra tillskott. Bland annat Q10, zink, folsyra, inositol och för ett par veckor sedan började jag också med melatonin. Min sambo tar också lite extra, bla Omega 3. Vet inte om detta påverkar i någon väsentlig grad men tänkte att det kunde vara värt ett försök. 

Drömmenom3, gud vad spännande för dig att det börjar närma sig test. Håller alla tummar och tår för att din väntan slutar med ett stort och fint pluss! ❤️✊

Imorgon är det dags för äggplock för mig. Är spänd på hur det kommer att bli. Hur kändes det för er i kroppen innan äggplock? Var ni svullna om magen?

Jag håller alla tummar och tår att ni får gå vidare med åteföring idag!!! ❤🙏
    Låter lite som tillskotten som rekommenderas I boken It starts  with the egg. Har du inte läst boken så kan jag varmt rekommendera den! 

jag tror innerligt att tillskotten har hjälpt! Vi fick en riktigt fin blasocyst på dag5 tillbaka. 3 odlar de vidare tills igår (dag6) och förhoppningsvis finns det någon kvar att frysa. Vi har aldrig haft så många ägg kvar på dag 5! 🥰
    Nu hoppas jag innerligt att fröet gror på och orkar snart implantera sig 🙏
    Själva äggplocket gick MYCKET bättre denna gång. De hade noterat hur ont jag hade förra gången så den här gången fick jag alvedon via dropp och muskelstimulator tens på magen som fick mig att ta bort fokus på själva äggplocket . Så otroligt skönt att jag slapp smärta . Jag var också svullen innan plocket tror det är rätt vanligt.
    Efter äggplocket har jag varit öm och det är vanligt om de plockar så många ägg då man har lätta blödningar i äggblåsorna. Nu mår jag mycket bättre och är inte alls lika svullen men jösses mina bröst har varit så ömma ända sen dag 3 när vi startade behandlingen. Får ha dygnet runt en top på mig för att bröstvårtorna är konstant styva.😂 Hade så även på vår första behandlingen .

Lycka till idag! 🥰
  • Lilleplutt2022
    Drömmenom3 skrev 2022-09-22 20:03:25 följande:

Hur har det gått Lilleplutt? Hoppas du är ok {#emotions_dlg.flower}

Hur mår du idag? ❤Förstår hur jobbigt det är med ruvandet och man hela tiden ska analysera sina symptom. Försök att fokusera på annat de närmaste dagar även om jag vet att det är lättare sagt än gjort 😔

Har du fått brev hem än om de lyckades frysa några ägg? Hoppas du fick alla till frysen!🙏
    Vilket datum har du fått som testdag? 
  • Lilleplutt2022
    Drömmenom3 skrev 2022-09-23 15:16:53 följande:
    Grattis till ruvandet och minst en blastocyst! Det bådar gott.

Som jag skrev tidigare så frös de en av de resterande sex embryona på dag 5 (i telefon sa de först 6 dagars vilket var fel).

Har fått 30/ 9 som testdag men kommer testa på ruvardag 13 den 27/9. Det är just ruvardag 13 jag plussade på med båda barnen Skäms så hoppas på en till turdag.
    Just nu känner jag mig dock totalt ogravid.
    Just ja! Men det är ju ändå en tröst att kunna ha en till i frysen ❤
    Hoppas innerligt att du får ett plus om 2 dagar! ❤
  • Lilleplutt2022
    Drömmenom3 skrev 2022-09-25 10:00:30 följande:

Tack snälla ! Hjärta Känner mig tung i huvudet och lite varm och kall om vartannat -vilket jag brukar känna innan mens så jag tror tyvärr det är kört. 

Sen återföringen har jag lite molvärk till och från i ländryggen/svanken , vilket jag minns att jag även hade under mina tidigare ivf: er , även de som resulterade i + ( men också de som misslyckades) Funderar på varför. Är det något du känner igen?

Jà jag är jättetacksam för den lilla frysisen. Hjärta

Nej jag själv brukar ibland få ont i ländryggen på min första dag när jag har mens men vet tyvärr inte vad det beror på. Det är så svårt med symtomen tycker jag, känns olika för varje IVF så nu försöker jag inte analysera och skyller alla symtom på medicinerna 😂

Har du tempat tidigare? Jag tempar just nu och på det sättet kan jag hålla koll om tempen håller sig högt, så snart det börjar droppa vet jag att mensen är på väg. Vet inte varför  men det känns mindre ont att se tempen droppa än att få ett negativt test eller att mensen plötsligt kommer. Nu vet jag att progesteron tabletterna håller tempen uppe men de månader jag inte tar tabletterna så har jag i förväg vetat att det inte tar sig när tempen går neråt vilket än så länge har varit på dpo12-14
  • Lilleplutt2022
    Drömmenom3 skrev 2022-09-25 18:27:36 följande:

Stort grattis till 27 äggblåsor och hela 16 befruktade ägg! Tror stenhårt på att ert guldägg finns bland de befruktade! Stor chans att ni får till frysen också . 

Låter klokt av din läkare att inte vilja riskera att du blir sämre. Och FET är det ju många som blir gravida av .
    Det positiva med det är ju om inte  annat att man då inte är påverkad av alla medicinering vid färskförsök. Förstår att fetman kännas segt att behöva vänta men din hälsa går först och jag tror på ert/era blivande FET!

Jag kommer som sagt testa på tisdag 3 dagar innan testdag, då det tidigare varit min tur-testdag?. Men , men tror dessvärre inte att det funkat denna gång. Känner mig precis som före mens ; lite tung i huvudet, chokladsugen och lite svullen. 

Men så länge jag inte blöder finns väl en liten chans antar jag :)

Drömmenom3 testade du dig idag? Håller tummarna för ett plus ❤

Shiny visst är boken bra?! 🤩 
    Wow så fantastiskt resultat med 16 befruktade ägg och inte konstigt då heller att ni måste pausa. Risken är ju annars att du får en rejäl överstimulering om du blir gravid. Hcg hormoner kan nämligen trigga igång det även om man mår bra vid återföringen. Och det vill man ju verkligen inte att det ska ske om det visar sig att man lyckades bli gravid. Håller dock tummarna för att du redan vid nästa cykel ka  få det återfört så du slipper vänta 2 månader. ❤

Igår märkes det att ovitrellesprutan gick ur kroppen. Har inte längre ömma bröst och inte samma molande värk eller svullenhet. Däremot fick jag nytt symptom idag och det var yrsel. Läste att det är en av biverkningarna man kan få av utrogestan tabletterna.

Fick också brev hem igår att de har fryst ett ägg som klarade sig till dag 6. Hade såklart önskat fler då det var 3 kvar dag5 men ändå tacksam att vi fick ett ägg som överlevde till frysen 🙏
  • Lilleplutt2022
    Anonym (Shiny) skrev 2022-09-28 09:07:56 följande:

Lilleplutt, grattis till din lilla eskimå! Måste kännas skönt att ha en på lut. Förstår också att du hade hoppats på fler. Jag går själv och undrar hur många jag kan få till frysen. Har ju ett gott utgångsläge visserligen men har förstått att allt kan hända så just nu är jag mest orolig att det inte blir någon alls! 

Tycker att det låter så spännande att få ruva! Längtar tills jag kommer dit. 

Ja boken gav mig hopp om att man kanske ändå kan påverka äggkvaliteten något i alla fall. Och eftersom just äggkvaliteten är så viktig så tänker jag testa att följa råden. Hade redan tidigare varit inne på detta spåret men fick mer tips nu och särskilt om dosering. Själv har jag tidigare doserat alldeles för lågt med tex Q10. 

Har du kört den dosering som hon rekommenderar? 

Pratade förresten med min läkare om preimplantorisk genetisk screening, PGS. Det är tydligen inte tillåtet i Sverige förutom vid forskning. Tycker det är väldigt synd att inte Sverige börjat med det ännu. I vissa länder gör man detta rutinmässigt vid IVF, alternativt för äldre kvinnor, för att öka graviditetschanserna och minska risk för kromosomavvikelser. Min läkare trodde att det kommer att tillåtas i Sverige på sikt. 

Tack! ❤ ja är tacksam för att det ändå blev ett kvar. Borde inte du få besked nu hur många av dina son klarade sig till frysen?

Vette tusan om jag kan hålla med om att det är spännande att ruva 😂😂 första gångerna mådde jag otroligt dåligt både psykiskt och fysiskt. 
    Nu är det något bättre. Ex så får jag liknande symtom som när man är gravid men nu vet jag att det kan bero på progesteronet och är min mens sen så vet jag också att det kan bero på medicinerna. Detta hade jag inre riktigt fattat den första gången och hoppet var ju högt när mensen sen var flera dagar sen.
    Det är också så skumt vad olika symtom man har. I förregår drabbades jag hela dagen av lätt yrsel. Igår hade jag istället problem med illamående och huvudvärk. Och idag känner jag ingenting alls. Oavsett så är det inte många dagar kvar till tesydagen nu och helgen är jag bortrest med mitt tjejgäng så dagarna kommer att flyga förbi snabbt 😊

Japp jag körde doseringen enligt boken inför IVF 😁

Jag frågade också min läkare om pgd men CvL kliniken är lite restriktiva gentemot metoden då det finns risk att man sållar bort ägg som i slutänden kan leda till en graviditet iaf. Så ja vet inte riktigt vad jag ska tycka om det. Ivf branschen är en lukrativ affär för bolagen och kan man sälja in en massa extra tillägg som kunden ka köpa så är det ju bra pengar in för klinikerna 😒
  • Lilleplutt2022
    Anonym (Shiny) skrev 2022-09-29 17:09:40 följande:

Ja, ok Lilleplutt, ruvartiden verkar ha sina utmaningar. 😅 Tack för att du delar med dig, bra att veta att medicinerna kan ge grav-symptom. 
    Kul även att du kommer iväg med tjejgänget och får lite annat att tänka på.👍

Ja, de ringde idag från kliniken och meddelade att jag hade fått 4 blastocyster till frysen. Jag är väldigt lättad att det blev något! Kanske en aning lägre antal än vad jag hade hoppats på med tanke på att jag hade 16 st befruktade ägg som var fint utvecklade på dag 3. Har läst statistik på att i genomsnitt 40 % av de befruktade äggen utvecklas till blastocyststadiet. Så mitt resultat var väl då strax under genomsnittet, men 4 får man väl ändå vara nöjd med. 

Jag frågade även min läkare idag om det kunde vara möjligt att återföra två embryon vid kommande FET. (Är väl medveten om ev. risker som en tvillinggraviditet kan medföra). Men fick ett tydligt och och klart ?nej? till svar. Känns bara lite konstigt med ett sådant definitivt svar, då jag har läst om andra som fått två blastocyster tillbaka. Det har då rört sig om fall där kvinnan varit äldre alternativt vid många misslyckade IVF försök? 

Är lite nyfiken på hur ni andra ser ni på den frågan? Skulle ni ha velat få två embryon insatta om det hade varit möjligt? 😊

4 blastocyst är helt fantastiskt! Grattis!! 👏
    Jag har vid 2 tillfällen nu haft 14 respektive 17 befruktade ägg men endast fått 1 till frysen vid båda gångerna så 4 är ju grymt bra!
    Stod det vilken ålder 40% av äggen blir blasocyst för statistiken? Skulle gissa att det är för yngre kvinnor 😊

Jag har vid ett tillfälle fått 2 ägg återfört och detta var vid min andra ET. Man gör endast detta när äggen.  är av sämre kvalitet då det är mycket restriktiva regler runt när man får återföra 2 ägg på samma gång. Här kan du läsa lite mer om orsakerna:
    www.linne.se/ett-eller-tv%C3%A5-embryon/

• Lilleplutt2022
    Drömmenom3 skrev 2022-09-30 16:03:44 följande:

Idag ärmin officiella testdag och jag fick ringa in och meddela det negativa resultatet. Har inte tagit nåt mer test - kändes rätt säkert med endast tre dagars fusk . Dessutom kom mensen med besked igår?.
    Passade på att ställa lite frågor om hur viska gå vidare och sköterskan sa att de alltid rekommenderar att göra FET framför ett nytt färskförsök. Jag undrade om det även gäller för min åldersgrupp varpå hon sa ja men att jag skulle få rådgöra med en av läkarna som ska ringa upp i nästa vecka. 

Hade heller inte fattat att ett frysförsök räknas som ett halvt försök i vårt paket om 3 behandlingar?. Har ni köpt en behandling eller som vi flera? Är det samma kring frysförsöken där ni går? 

Känner mig minst sagt lite kluven . Vore såååå skönt med ett FET nästa gång men om det misslyckas har jag ju hunnit bli runt 4 månader äldre vilket känns relativt mycket när man är 40+ och inte har hur lång tid som helst på sig? Gaaah! Svårt beslut. Hoppas det klarnar när jag pratat med läkaren. Skulle vilja veta mer om kvalitén på vår blastocyst också?

Beklagar att det inte lyckades för dig 🥺

Min testdag är egentligen på tisdag men fick spottings fredag och lördag. Natten till söndagen kom mensen och värken men ville vänta med att testa mig tills jag var hemma hos min sambo på kvällen.  Såklart negativt som jag misstänkte. Bröt ihop rejält igår men nu är det bara att försöka igen 
    Även om vi kunde genomgå FET innevarande cykel så kommer jag behöva en månads paus nu. 

Eftersom vi satte igång sent så fick vi inte erbjudande om paket på 3 och betalar därmed 1 paket om gången.  
Svar på tråden Någon som ör 40+ och gör/ska göra IVF?