Inlägg från: Anonym (.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.)

Mörkare framtid

Framtiden har sett mörk ut tidigare JA. Men aldrig i historien har folket varit så söndrat, förslavat och skadat som idag.

• Anonym (.)
    Anonym (Värre) skrev 2022-08-14 14:06:32 följande:
    Japp, det kommer att bli värre rent globalt sett. Klimatkrisen kommer att eskalera eftersom de länder som släpper ut inte verkar vilja göra något åt problemet. Runt 2050 kommer betydande delar av tropikerna vara obeboeliga - de som bor där kommer att söka sig till svalare breddgrader vilket kommer att innebära ökad svält och fler konflikter.

Samtidigt kommer en allt varmare jord göra att vi får mer extremväder, mer torka, kraftigare översvämningar, mer stormar etc. Detta går naturligtvis ut över matproduktionen på global nivå, med de effekter detta för med sig.

Så, förlika dig med detta, och ställ in dig på att försöka påverka. Vänd eventuell ångest till positiv energi genom att känna att du gör skillnad.
    Snicksnack, den klimathysterin hörde jag på 70-talet också. Att det skulle bli obeboligt och att isarna skulle ha smällt 2010 senast. Totalt idiotiskt trams.

Däremot kommer svin och idioters påverkan på leveranskedjor och ekonomi utlösa brist på mat vilket kommer bli kaotiskt, många kommer ta till våld och våld kommer brukas mot de som inte kan försvara sig och som inte vill ge upp sina ägodelar/sin mat.
  • Anonym (.)
    CyniskOptimist skrev 2022-12-07 07:41:46 följande:
    Så gott som alla tidigare civilisationer man känner till har följt samma mönster. Hårda tider där man slet, krigade och byggde. Så småningom nådde de en "topp" där folk hade det bra, blev lite för bekväma, och därefter började nergången, och slutade till sist med civilisationens undergång, detta trots hög standard, trygghet och välfärd.
    Även Calhouns experiment med musutopin ger en lite skrämmande likhet till det förloppet. 

Jag tänker att vi hade vår "topp" runt 70-90 talet. Och jag ser åtminstone inget som tyder på någon vändning tillbaka uppåt.

Å andra sidan, finns det något mer meningsfullt än att kämpa för sin överlevnad? Det är ju trots det vi från början är gjorda för.

Du är skärpt och påläst, är du kvinna eller man? Gissar på man. Analysen är klockren.

1960-2010 skulle jag säga i årtal. 1950 var inte jättekul, efterkrigstiden. 2010 började problemen på riktigt uppenbara sig, inte för alla och inte jämt, men bara idioter såg inget komma.

Sedan sammanfaller det med minskningen av oljereserver och dyrare upptag av olja. Olduvai theory är en kul bild.

• Anonym (.)
    Mrs Moneybags skrev 2022-08-15 09:59:56 följande:
    Det är nog lätt att bli pessimistisk om man är ung och inte har varit med ett tag. Vi som är äldre har upplevt bra och dåliga tider, men sammantaget har saker och ting blivit bättre med åren.

Det är mycket möjligt att klimatfrågan kommer att tvinga oss att leva lite enklare framöver, men där väljer man ju själv om man ser det som något negativt eller positivt? 

Jag tror på framtiden, jag tror på teknikens utveckling och det gör inte mig något om man börjar stoppa strumpor och laga hål på byxor igen eller att laga mat från grunden hemma. Folk har ju levt så i alla tider och det kan vi också göra. 
    Klimatfrågan är ickeexisterande. Det är människor som tror på klimathysterin som kommit till toppen av samhällshierarkin som utgör hot mot mänskligheten.
Svar på tråden Mörkare framtid