• Anonym (Depp)

Mörkare framtid

Dyrare mat, el och så vidare. Oviss framtid med krig, fattigdom, naturkatastrofer.

Hur förhåller jag mig till att livet ter sig hopplöst? Som att det inte är någon mening längre.
    ska studera nu i 3 år, men det verkar som att vi kommer ha en lågkonjuktur en tid framöver. Är livet ens värt?

• Svar på tråden Mörkare framtid
  • Anonym (E)
    Anonym (Depp) skrev 2022-08-11 18:44:50 följande:
    Mörkare framtid

Dyrare mat, el och så vidare. Oviss framtid med krig, fattigdom, naturkatastrofer.

Hur förhåller jag mig till att livet ter sig hopplöst? Som att det inte är någon mening längre.
    ska studera nu i 3 år, men det verkar som att vi kommer ha en lågkonjuktur en tid framöver. Är livet ens värt?

Det är inget nytt. Det är högkonjuktur och lågkonjuktur om vartannat. Vissa tror att det som varit med jättelånga räntor och låg inflation är normalläge och ska alltid bestå. Men så är det inte. 

• Anonym (ME)

För mig som är 50+ så är det bara livets gång. Jag har hunnit vara med om några jobbiga lågkonjunkturer så det är helt enkelt något som kommer och går. Precis som det privata livets upp- och nedgångar kommer och går. Vi får helt enkelt lära oss att hantera nedgångarna för att sen få njuta av när det blir bättre.

• Anonym (gammal som gatan)

Jag är över 70 år gammal och kan säga att det är det här som är normalläge. 0räntor och en inflationstakt på under 2% och inga krig eller oroligheter är inte normalläge. När jag och min make lånade pengar till vårt hus låg hypoteksräntan på 18%. Inflationen låg över 8%, råoljepriset höjdes med 10%, Uppsala Universitet öppnar en kurs om könsroller, Vietnamkriget som pågått i 20 år tar slut efter att Saigon föll, inbördeskrig i Libanon, 2300 personer dödas i ett jordskalv i Turkiet, 

Framtiden är kanske inte lika ljus som de senaste 10 åren har varit, men än är det långt till mörkret.

• Anonym (A)
    Anonym (ME) skrev 2022-08-11 19:24:56 följande:
    För mig som är 50+ så är det bara livets gång. Jag har hunnit vara med om några jobbiga lågkonjunkturer så det är helt enkelt något som kommer och går. Precis som det privata livets upp- och nedgångar kommer och går. Vi får helt enkelt lära oss att hantera nedgångarna för att sen få njuta av när det blir bättre.
    Ja, så är det verkligen.
  • Anonym (Depp)

Ja, visst ni har rätt. HjärtaJag har växt upp under en förhållandevis trygg tid. (Född -90).
    Jag får göra det bästa av situationen, studera och hoppas att lågkonjukturen inte håller i allt för länge.

Jag får fokusera på vad jag kan göra för att må så bra som möjligt trots ovissheten. 

• Drottningen1970

Visst. livet upphör att vara värt för att det blir en lågkonjunktur under några år, som många gånger tidigare. Såklart kan man då lägga sig och dö. Om man är nån jävla snöflinga som tror att livet är ett fluffigt moln där man ständigt skuttar omkring med en enhörning som bästa kompis.

• FuckGoggleAskMe

Meningen med livet är inte billig el. Avsaknad av krig, fattigdom och naturkatastrofer skulle vara fantastiskt, men det har aldrig hänt. Någonsin.   

• Dr Nail
    Anonym (Depp) skrev 2022-08-11 21:33:35 följande:

Ja, visst ni har rätt. // HjärtaJag har växt upp under en förhållandevis trygg tid. (Född -90).
    Jag får göra det bästa av situationen, studera och hoppas att lågkonjukturen inte håller i allt för länge.

Jag får fokusera på vad jag kan göra för att må så bra som möjligt trots ovissheten. 

Du kan lika gärna stressa över att det regnar.

Det du inte kan påverka kan du bara anpassa dig efter, allt annat är slöseri med energi och är i grunden destruktivt.
  • Anonym (A)
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-08-11 22:03:09 följande:
    Meningen med livet är inte billig el. Avsaknad av krig, fattigdom och naturkatastrofer skulle vara fantastiskt, men det har aldrig hänt. Någonsin.   
    Så sant
  • Anonym (Depp)
    Drottningen1970 skrev 2022-08-11 21:57:29 följande:

Visst. livet upphör att vara värt för att det blir en lågkonjunktur under några år, som många gånger tidigare. Såklart kan man då lägga sig och dö. Om man är nån jävla snöflinga som tror att livet är ett fluffigt moln där man ständigt skuttar omkring med en enhörning som bästa kompis.

ok. Lite väl hårda toner kan jag tycka. 
Svar på tråden Mörkare framtid