• EpicF

Ge barnet sin arbetsmobil.

Anonym (Emelie) skrev 2022-10-01 13:29:52 följande:
    Inom användandet berätta chefen: Hans familj använder mobilen vid resor till fjällen som utomlands. Han har bara arbetsmobilen.
    Och du ser inte skillnaden med att telefonen lånas ut för ett samtal ( som din chef gör) mot det du gör, ger din dotter din arbetsmobil?
  • EpicF
    Anonym (Emelie) skrev 2022-10-01 14:04:54 följande:
    Jag har inte checka upp hans barn, vi är jämngamla, barn i samma ålder. Vet att hans fru har liknande enbart jobb mobilen.
    Även fast han har en höglön 1,4 milj år.

Tidigare fick vi köpa leasingbilar billigt via företaget, men det skapa missnöje hos övriga anställda som inte hade liknande kapital o köpa för att sedan sälja vidare med vinst, handla om 3-4 år gamla 4-hjulsdrivna Passat kombi o Skoda 4 wd. Bilarna såldes med jämna mellanrum, allt efter avtalen löpt ut. vi har gott om dessa leasade bilar, mycket väl underhållna o skötta. 
    Och du ser inte skillnaden med att telefonen lånas ut för ett samtal ( som din chef gör) mot det du gör, ger din dotter din arbetsmobil?
  • EpicF
    Anonym (Emelie) skrev 2022-10-01 14:25:05 följande:
    Vem har sagt att inte hans barn har mobiler från företaget? det är han som bestämmer om den ska lämnas tillbaka eller köpas för en billig penning. Det är vad jag berätta om företagsbilarna, inte staten utan enbart han.
    Bilar som bara gått 1500-2000 mil säljs för sista restvärdet, bil handlaren hade inget emot, dom säljer nya leasingbilar till företaget på löpande band.

Kort vill jag köpa ut mobilen efter 2-3 år till restvärde eller om ens mobilen har restvärde, kommer jag få köpa den mycket billigt.
  • EpicF
    Anonym (Emelie) skrev 2022-10-01 20:42:04 följande:
    Ser inga problem, jobbet kan få tillbaka mobilen om dom vill, men under tiden kan dottern lära sig skriva använda den både som ipad o mobil med dubbla skärmar, en som vanligt o dubbelskärmen där man kan använda pennan rita, lära sig alla funktioner osv, hur man kan använda dessa, blir en gratis utbildning inom teknik, Det är en av Samsungs flaggskepp. Har hon tur får hon nästa utgåva när den kommer.
    Så du ser inget fel alls att din arbetsgivare betalar en mobil till din dotter?
  • EpicF
    Anonym (Emelie) skrev 2022-10-01 21:13:04 följande:
    Finns ingen lag som förhindrar mig, vill jag använda min egna mobil så får jag göra det, arbetsmobilen kan ligga hemma, jag använder bara abonnemanget.

Sedan kan chefen, skatteverket tycka vad dom vill, men jag ringer ändå gratis via mitt avtal med arbetsplatsen.
    Om du inte behöver en arbetsmobil för att du väljer att annda din privata så ska du inte ens ta ut en mobil på företaget. Det räknas som skatteförmån och beskattas om du tar ut en mobil för privat bruk. Nu pratar jag om mobilen, inte abonnemanget. 
  • EpicF
    Anonym (Emelie) skrev 2022-10-01 23:10:20 följande:
    Man kan köra 51 kmt på 30 väg, inte ringer du polisen för den sakens skull? jag vill lämna in körkortet, det gick bara ca 10 meter innan jag insåg att det gick för fort, men rätt ska vara rätt.
    Tror aldrig detta har hänt även om personen vet om att det var fel o skäl att lämna ifrån sig körkortet.

Det samma gäller med mobilen, jag har ansvar att den förvaras säkert, jag kan inte bara lägga den på kontors bordet, hylla eller liknande, jag har inte tillgång till ett säkert inlåst skåp.
    Genom att jag har rätt att ta med mobilen hem, menas inte att jag enligt lag måste komma ihåg ta med den dagen efter.
    Massor av folk tar ut friskvård men tränar nästan aldrig, koster nästan lika mycket per månad för företaget.

Vart ska man dra moralen? ska personer som tränar för lite bli av med träningskortet? 
    Klart man kan köra 50 på 30-väg. Men det är fortfarande olagligt och om man åker fast får man indraget körkort. 

Man också misshandla grannen, eller för den delen slå ihjäl sin granne. Men det är också olagligt. 

Du verkar inte förstå vad som är lagligt och vad som är olagligt. Regler lagar är tydligen inget du behöver följa. 
  • EpicF
    Anonym (Emelie) skrev 2022-10-02 00:08:18 följande:
    Som sagt det återstår ännu friskvården, ska man ta ifrån den om man använder den för lite? samma kostnad som mobilen.

Jag har rätt att plocka ut en mobil, det menas inte att jag måste använda den om jag har alternativ. lagen berättar även att jag kan ta med den hem och får användas för privat bruk.
    Du blandar äpplen och päron. 
  • EpicF
    Anonym (Emelie) skrev 2022-10-02 00:34:04 följande:
    Lika kostnader. Vi har även massage 1 ggr i veckan, ska bara dom som har lite ont få ta denna friskvård.
    Vi har även företagskort där jag får bjuda kund på lunch, samtidigt som jag själv äter gratis över denna affärsförbindelse. 

Vet inte hur mycket jag ska ta upp som är skattefritt o används i större kostnad än själva mobil kostnaden.
    Du blandar fortfarande äpplen och päron. 
  • EpicF
    Anonym (Emelie) skrev 2022-10-02 16:44:14 följande:
    Äsch det är ingen skillnad, ta en företagare, man har gratis internet för hela familjen när man driver företaget hemifrån osv. fortsatt om man har en bil med reseavdrag, ligger barnens skola efter samma väg kan man passa på släppa av barnen o fortsätta till kund, ha samma reseavdrag även om man kombinera privat o arbete. finns tusen o en olika förmåner man kan använda för privat vinning.

När man lärt sig hur allting fungerar, kan man använda sig av detta.

Eller ännu lättare exempel, en hantverkare kan köra hem servicebilen, använda den tur o retur arbetsplats o hem, bara man undviker kontor som första/sista anhalt. dvs företaget betalar resekostnaderna för anställd helt lagligt. Detta är mycket större kostnad än själva mobilen.

Mycket hänger på okunskap. Var därför Eva åt av äpplet, lura sedan Adam att göra det samma.
    Di blandar återigen äpplen och päron. För att tala om din okunskap. 
  • EpicF
    Anonym (Emelie) skrev 2022-10-02 19:45:27 följande:
    Har du checka upp gooel anställda ännu? gratis frisör.
    Jag har själv fått komma in på rundtur i världens bästa arbetsplats, via mitt arbete.
    Du kommer se att att en mobil är ingen kostnad, skulle jag vara egen o lyckas få en bra anställd för en gratis mobil hade jag anställt hen på engång.
    Nu är det inte så lätt med bara en mobil, oftast har dom fler krav.

Men men jag har nu lärt er något nytt. allt handlar inte bara om lön, förmåner väger tungt även dessa när man anställer.
    Alltså, en mobil som man få låna av företag är till en själv. Inte för att ens dotter eller son ska få den. 

Nej, du har inte lärt mig någonting. Det enda du har visat är att du inte förstår dog på lagar och regler och tror att allt är gratis. 
  • EpicF
    Anonym (Emelie) skrev 2022-10-02 20:03:48 följande:
    Förklara googel anställdas lagar o regler , jag har varit i sthlm personligen, fick lunch, blev visad att det fanns chips, godis, även glass utöver frukost o lunch.
    Chips/godsaker låg lite undanskymt i låder, men dom drog ut o visa, spela ingen roll om man tog två eller tre, det kunde ge negativt resultat på kroppsformen.

Allt handlar om arbetsgivaren, vill jag anställa ge förmån som mobil, är det mycket billigt, det är direkta avdrag på mobilkostnader, inkl att man lyfter momsen, dvs 25% mindre kostar mobilen företagaren, man köper även mobilen med oskattade pengar via företaget. då mer än 50% billigare än en privat person.
    Återigen visar du att du inte förstår lagar och regler ang förmåner. Tur du inte är egenföretagare. 
Svar på tråden Ge barnet sin arbetsmobil.