Inlägg från: Längtarefternästa |Visa alla inlägg
  • Längtarefternästa

BIM sept -22

Hoppar också in här. Sökte på ?bim september? och då dök inte den här tråden upp så jag kände mig som den enda som inte lyckats plussa i augusti och startade en egen tråd men då dök den här upp. Har egentligen bim 14/8 men kände idag mensvärk så jag hoppar in här och laddar för en ny månad. 

• Längtarefternästa
    Lägger till mig i listan! Andra försöket nu. Jag har ägglossning på cykeldag 15, vilket blir den 28/8. Hoppas, hoppas, hoppas det blir något den här månaden. 

1/9 Etaj
    3/9 Barbrastreisand 
    4/9 Muurrreeee
    5/9 Pörny
    7/9 Jojjans
    9/9 sofieodq 
    13/9 A13xandra13
    13/9 ettanvandarnamn123
    14/9 Maymom
    14/9 Roxwell
    16/9 Cocachins
    13/9 klara1997 
    10/9 Katch91
    11/9 Längtarefternästa
  • Längtarefternästa
    Ettanvandarnamn123 skrev 2022-08-27 12:10:28 följande:

Fick till det idag ändå! Så 5e dagen i rad, ska försöka få till det de tre kommande dagarna också för att öka chanserna ifall ägglossningen är sen/tidig. 

Är det någon här som inte blivit gravida efter att ha legat vid ägglossning där det inte berott på något medicinskt fel? har hört att spermier kan komma till fel äggledare än där ägget lossar osv. Är det vanligt? Vad avgör vilken äggledare de väljer?

känns som att om man har fått till det varje dag flera dagar innan och efter ägglossning och inte blir gravid så är ju något fel. men Det kanske inte är så? Kanske finns fler faktorer att tänka på, eller?

Ägget utsöndrar kemiska signaler för att attrahera spermierna. Det finns även viss forskning som kan tala för att ägget "väljer" vilken/vilka spermier att attrahera, då vissa ägg verkar locka vissa spermier. I en studie såg forskarna att det ibland var så att en kvinnas ägg inte föredrog sin partners spermier, utan andra mäns spermier... Detta är dock något väldigt nytt inom forskningen, så vi får se om forskarna kan komma fram till något intressant i framtiden.  
  • Längtarefternästa
    Längtarefternästa skrev 2022-08-27 12:33:21 följande:
    Ägget utsöndrar kemiska signaler för att attrahera spermierna. Det finns även viss forskning som kan tala för att ägget "väljer" vilken/vilka spermier att attrahera, då vissa ägg verkar locka vissa spermier. I en studie såg forskarna att det ibland var så att en kvinnas ägg inte föredrog sin partners spermier, utan andra mäns spermier... Detta är dock något väldigt nytt inom forskningen, så vi får se om forskarna kan komma fram till något intressant i framtiden.  
    Det behöver inte vara något fel även om man tajmar väl. Som du säger är det många faktorer som spelar in. Exempelvis kan variationer i östrogennivåer påverka, då det är östrogenet som gör så att livmoderhalsen slappnar av, att livmodersekretet blir mer vattnigt och basiskt samt att livmodern kontraherar, allt för att underlätta för spermierna. Forskare har till och med sett att dessa livmoderkontraktioner guidar spermierna mot rätt äggledare. Östrogennivåerna kan påverkas av mycket, exempelvis bantning, överdriven träning och annan typ av stress. Och det är bara en av alla faktorer som kan spela in. Därför brukar ofrivillig barnlöshet vara något som bedöms efter först ett år och då menar man ett år av aktiva försök att bli gravid 
  • Längtarefternästa

Äl blev drygt 1 dygn sen den här månaden men det kanske tajmade lite bättre, då vi lyckades få till det 4 dagar innan äl, 2 dagar innan äl samt på äl-dagen. Nu börjar den långa väntan på BIM. 
  • Längtarefternästa
    Jojjans skrev 2022-09-03 14:51:01 följande:

så spännande att vi är nästan precis lika! Jag är på äl+4 och tänkte försöka vänta till äl+11, alltså nästa lördag. Mest för att det är lördag och jag vill inte testa mig direkt innan jag ska iväg till jobbet ifall det inte blir vad jag hoppas på?

Är också äl+4! Äl var av någon anledning sen den här månaden, så BIM är egentligen nästa söndag den 11/9 men om mensen kommer så kanske den också kommer vara sen. Jag har alltid haft cykler på 28 dagar, äl som kommit någon gång mellan kvällen cd15 och morgonen cd16 men den här månaden verkar den ha kommit cd17 (enligt äl-test och temp). Med första barnet plussade jag BIM-3, och det var då äl+10. När jag gick på läkarprogrammet fick vi lära oss att implantationen sker för de allra flesta mellan 6-12 dagar efter ägglossning, där majoriteten får implantation antingen dag 8 eller dag 9 efter ägglossning. Så jag tänkte nog också vänta tills det i alla fall har gått 10 dagar från ägglossning innan jag testar. (Om jag kan hålla mig.)
  • Längtarefternästa
    Jojjans skrev 2022-09-04 06:43:24 följande:

å vad kul med en äl-tvilling Skrattande

vad jag har lärt mig inom fergilitetsförståelse är att äl kan både vara sen och tidig, men längden på lutealfasen är väldigt stabil. Så är äl en dag sen bli mensen en dag sen osv. Jag har just nu 12 dagar lutealfas så räknar med (utebliven helst!) mens måndagen den 12/9. Jag har nån gång testat positivt på äl+9, men tänkte den här gången vänta till äl+11 alltså på lördag.

även min äl kom senare än jag trott eftersom jag inte utgår ifrån mens utan från ett tidigt missfall jag hade i början av augusti. 

Jo, precis, vi fick också lära oss att lutealfasen är väldigt stabil, men jag ibland undrar jag om det finns "undantag" eller vad "stabil" egentligen betyder. För min äl har varierat med upp till ett dygn från månad till månad, men mensen har aldrig varierat mer än 4 h. Jag har alltså aldrig haft mens tidigare än 10:00 eller senare än 14:00 var 28:e söndag. Och så har det varit sen jag var 12 år. Men det kanske är troligast att det är mina äl-symptom som varierar (att det går olika lång tid från att jag känner smärta till att ägget faktiskt släpper) eller så att jag har haft olika utspätt urin när jag har testat med äl-tester, så det kanske skulle varit positivt tidigare än jag registrerat. Ska oavsett bli spännande att se när (om) mensen kommer.

Med mitt första barn behövde vi inte försöka, så jag hade egentligen inte en tanke på att jag skulle vara gravid för jag hade bara slutat med preventivmedel 2 månader innan och bara haft en blödning (dock utan registrerad äl), men det var julafton så jag tänkte att det är bäst jag tar ett test så vet jag om jag kan ta en snaps eller inte. Och då var det positivt. Så jag har aldrig gått och väntat som jag gör nu, så nu känns det som att varje liten förändring i kroppen är ett "symptom", även om jag vet att de allra flesta har implantation på äl+8 eller 9, och på äl+5 bör det därmed inte kunna vara några symptom. Dock minns jag från mina studier att det fanns forskning som visat att blastocysten utsöndrar hCG innan implantation, så då tänker jag direkt att jag kanske är en sån person som reagerar på det. Men det är såklart bara kroppen som spökar. Jag har dock precis blivit riktigt förkyld, så nu är jag såklart nervös att det ska "störa" på något sätt. 

Hur mår du? Tråkigt med missfall, beklagar. Hoppas verkligen det blir en liten bebis för er den här gången!
  • Längtarefternästa
    L 91 skrev 2022-09-04 19:22:20 följande:

Nu hoppar jag in här också tror jag.. förra månaden provade vi lite löst. Mensen var helt knas den månaden och kom väldigt sent. Testade flera test som jag får tolka som negativa trots att jag fick svagt streck efter testtiden med cb och något vääldigt svagt på rfsu. Inget positivt efter de testen så inväntade mensen som kom en vecka sent. Köpte hem nya test och testade en gång till under mensen bara för att få se hur testet ser ut när det verkligen inte kan vara något. Ser då ett svagt streck som kommer inom testtiden. Blir tokig. Men nu försöker jag släppa det. När BIM är vet jag därmed inte riktigt men skulle gissa på slutet av månaden. Allt är lite oklart nu, haha! 
    Såhär såg testet ut iaf, inom testtiden. Blev helt skakig när jag såg strecket så bilden är inte helt skarp tyvärr. Testet är från testlagret som jag kört med förut och då aldrig upplevt detta. Dock ser testen annorlunda ut nu än förr. Smalare. Strecket är rosa i verkligen iaf. Har ni upplevt spök på deras test? 

På din redigerade bild tror jag att jag såg något men jag är osäker. Jag bifogar i alla fall en bild på ett grav-test jag tog en dag efter mensen hade kommit, bara för att jag hade känt mig så annorlunda. Vet att bilderna ofta blir av dålig kvalitet här men jag hoppas det går att se. Så även om jag är osäker på om jag ser något på dina bilder så är du inte ensam om att få någon slags linje när du varit gravid. 

• Längtarefternästa
    TrueResolution skrev 2022-09-04 20:06:22 följande:

Nu blir jag om möjligt ännu mer förvirrad. 

Testade imorse och fick ett svagt posititvt streck, såg fram emot att testa imorgon eller på tisdag igen. Testade i eftermiddags med och fick samma svaga linje. 

Är på ÄL+10/11 ännu och BIM i mitten på veckan men alldeles nyss fick jag som en lätt mensblödning? FAN, allt hopp försvann med vinden, kommer tant röd NU? nej, NEJ nej nej Gråter

Har hört om Nid-blödningar och diverse blödningar men såhär sent efter ägglosning & tätt inpå beräknad mens, vad är oddsen? Och hur är en sådan blödning? 

Vet att implantation mellan äl+6 och äl+12 är inom snittet och att implantationsblödningar kan komma så sent som äl+14, så det kanske är en implantationsblödning? Hoppas på det! Jag har dock aldrig haft någon, så jag vet inte hur en sån "brukar" vara. 
  • Längtarefternästa
    L 91 SKREV 2022-09-04 19:22:20 FÖLJANDE:

Nu hoppar jag in här också tror jag.. förra månaden provade vi lite löst. Mensen var helt knas den månaden och kom väldigt sent. Testade flera test som jag får tolka som negativa trots att jag fick svagt streck efter testtiden med cb och något vääldigt svagt på rfsu. Inget positivt efter de testen så inväntade mensen som kom en vecka sent. Köpte hem nya test och testade en gång till under mensen bara för att få se hur testet ser ut när det verkligen inte kan vara något. Ser då ett svagt streck som kommer inom testtiden. Blir tokig. Men nu försöker jag släppa det. När BIM är vet jag därmed inte riktigt men skulle gissa på slutet av månaden. Allt är lite oklart nu, haha! 
    Såhär såg testet ut iaf, inom testtiden. Blev helt skakig när jag såg strecket så bilden är inte helt skarp tyvärr. Testet är från testlagret som jag kört med förut och då aldrig upplevt detta. Dock ser testen annorlunda ut nu än förr. Smalare. Strecket är rosa i verkligen iaf. Har ni upplevt spök på deras test? 

När du *inte* varit gravid, skulle det stå när jag skrev. 
Svar på tråden BIM sept -22