Jojjans skrev 2022-09-04 06:43:24 följande:
å vad kul med en äl-tvilling
vad jag har lärt mig inom fergilitetsförståelse är att äl kan både vara sen och tidig, men längden på lutealfasen är väldigt stabil. Så är äl en dag sen bli mensen en dag sen osv. Jag har just nu 12 dagar lutealfas så räknar med (utebliven helst!) mens måndagen den 12/9. Jag har nån gång testat positivt på äl+9, men tänkte den här gången vänta till äl+11 alltså på lördag.
även min äl kom senare än jag trott eftersom jag inte utgår ifrån mens utan från ett tidigt missfall jag hade i början av augusti.
Jo, precis, vi fick också lära oss att lutealfasen är väldigt stabil, men jag ibland undrar jag om det finns "undantag" eller vad "stabil" egentligen betyder. För min äl har varierat med upp till ett dygn från månad till månad, men mensen har aldrig varierat mer än 4 h. Jag har alltså aldrig haft mens tidigare än 10:00 eller senare än 14:00 var 28:e söndag. Och så har det varit sen jag var 12 år. Men det kanske är troligast att det är mina äl-symptom som varierar (att det går olika lång tid från att jag känner smärta till att ägget faktiskt släpper) eller så att jag har haft olika utspätt urin när jag har testat med äl-tester, så det kanske skulle varit positivt tidigare än jag registrerat. Ska oavsett bli spännande att se när (om) mensen kommer.
Med mitt första barn behövde vi inte försöka, så jag hade egentligen inte en tanke på att jag skulle vara gravid för jag hade bara slutat med preventivmedel 2 månader innan och bara haft en blödning (dock utan registrerad äl), men det var julafton så jag tänkte att det är bäst jag tar ett test så vet jag om jag kan ta en snaps eller inte. Och då var det positivt. Så jag har aldrig gått och väntat som jag gör nu, så nu känns det som att varje liten förändring i kroppen är ett "symptom", även om jag vet att de allra flesta har implantation på äl+8 eller 9, och på äl+5 bör det därmed inte kunna vara några symptom. Dock minns jag från mina studier att det fanns forskning som visat att blastocysten utsöndrar hCG innan implantation, så då tänker jag direkt att jag kanske är en sån person som reagerar på det. Men det är såklart bara kroppen som spökar. Jag har dock precis blivit riktigt förkyld, så nu är jag såklart nervös att det ska "störa" på något sätt.
Hur mår du? Tråkigt med missfall, beklagar. Hoppas verkligen det blir en liten bebis för er den här gången!