Inlägg från: Anonym (Mamsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamsen)

Inskolning i f-klass/fritids?

Nu är det en vecka kvar innan skola och fritis börjar för vår f-klasstjej. Hur har ni andra det med inskolning i endera f-klassen eller på fritids? Hos oss är föräldrar helt förbjudna från dag ett och ingen som helst inskolning kommer att ske. Vårt barn är dessutom nästan ensam från sin förskola.

Brukar det vara så här i skolan och på fritids? Vi vet inte vad vare sig fröken eller fritidspersonal heter ens.

• Svar på tråden Inskolning i f-klass/fritids?
  • Anonym (Mamsen)
    EpicF skrev 2022-08-07 18:44:37 följande:

Det brukar inte vara inskolning till skolan eller fritids på samma sätt som inskolning på förskola. Däremot kan man alltid börja tidigare på fritids för att välja sig och kanske gå kortare dagar. 

Nej, jag tänkte inte att vi skulle hänga där en vecka, men kanske få vara med första timmarna i skolan eller så. Vi får inte ens följa med in i klassrummet första dagen.
  • Anonym (Mamsen)
    Trippelmamma76 skrev 2022-08-07 18:50:57 följande:

På vår skola är det tre dagars inskolning plus att förskolan besökt skolan ihop med barnen vid två tillfällen och träffat pedagogerna mm.
    Har för mig att tredje dagen innebär att man som förälder kan vara hemma, men tillgänglig vid behov. Första dagen är föräldrarna med lite i bakgrunden, minns sedan att vi stod på skolgården medan barnen var i klassrummet. Inskolning var bara ett par timmar eller så per dag dessa dagar.

Barnen har fått leka på skolgården en gång, det är allt. Barnen skulle fått vara med på ett möte i våras, men det ändrades till att bara föräldrar fick närvara, så min dotter har aldrig sett insidan av skolan, än mindre mött någon personal.
  • Anonym (Mamsen)
    Anonym (västerbotten) skrev 2022-08-07 18:51:41 följande:

Här hade vi 2 dagar inskolning i slutet av juni.
    Dag 1. 1,5h med klassen/fritids för att träffa lärare och se klassrum.
    Dag 2. 2,5h inkl. lunch. 

Dag 1 var föräldrarna med och dag 2 så kunde man vara med som förälder ifall barnet hade behövt det. 

Inskolningen var jättebra och den gjorde ju inte dottern mindre pepp på att börja skolan. Solig

Det lät väldigt klokt! Här har jag en ganska nervös tjej som gärna hade haft ett ansikte på de som hon ska vara med om dagarna.
Svar på tråden Inskolning i f-klass/fritids?