• Anonym (Mamsen)

Inskolning i f-klass/fritids?

Nu är det en vecka kvar innan skola och fritis börjar för vår f-klasstjej. Hur har ni andra det med inskolning i endera f-klassen eller på fritids? Hos oss är föräldrar helt förbjudna från dag ett och ingen som helst inskolning kommer att ske. Vårt barn är dessutom nästan ensam från sin förskola.

Brukar det vara så här i skolan och på fritids? Vi vet inte vad vare sig fröken eller fritidspersonal heter ens.

• Svar på tråden Inskolning i f-klass/fritids?
  • EpicF

Det brukar inte vara inskolning till skolan eller fritids på samma sätt som inskolning på förskola. Däremot kan man alltid börja tidigare på fritids för att välja sig och kanske gå kortare dagar. 

• Anonym (Mamsen)
    EpicF skrev 2022-08-07 18:44:37 följande:

Det brukar inte vara inskolning till skolan eller fritids på samma sätt som inskolning på förskola. Däremot kan man alltid börja tidigare på fritids för att välja sig och kanske gå kortare dagar. 

Nej, jag tänkte inte att vi skulle hänga där en vecka, men kanske få vara med första timmarna i skolan eller så. Vi får inte ens följa med in i klassrummet första dagen.
  • Trippelmamma76

På vår skola är det tre dagars inskolning plus att förskolan besökt skolan ihop med barnen vid två tillfällen och träffat pedagogerna mm.
    Har för mig att tredje dagen innebär att man som förälder kan vara hemma, men tillgänglig vid behov. Första dagen är föräldrarna med lite i bakgrunden, minns sedan att vi stod på skolgården medan barnen var i klassrummet. Inskolning var bara ett par timmar eller så per dag dessa dagar.

• Anonym (västerbotten)

Här hade vi 2 dagar inskolning i slutet av juni.
    Dag 1. 1,5h med klassen/fritids för att träffa lärare och se klassrum.
    Dag 2. 2,5h inkl. lunch. 

Dag 1 var föräldrarna med och dag 2 så kunde man vara med som förälder ifall barnet hade behövt det. 

Inskolningen var jättebra och den gjorde ju inte dottern mindre pepp på att börja skolan. Solig

• Anonym (Mamsen)
    Trippelmamma76 skrev 2022-08-07 18:50:57 följande:

På vår skola är det tre dagars inskolning plus att förskolan besökt skolan ihop med barnen vid två tillfällen och träffat pedagogerna mm.
    Har för mig att tredje dagen innebär att man som förälder kan vara hemma, men tillgänglig vid behov. Första dagen är föräldrarna med lite i bakgrunden, minns sedan att vi stod på skolgården medan barnen var i klassrummet. Inskolning var bara ett par timmar eller så per dag dessa dagar.

Barnen har fått leka på skolgården en gång, det är allt. Barnen skulle fått vara med på ett möte i våras, men det ändrades till att bara föräldrar fick närvara, så min dotter har aldrig sett insidan av skolan, än mindre mött någon personal.
  • Anonym (Mamsen)
    Anonym (västerbotten) skrev 2022-08-07 18:51:41 följande:

Här hade vi 2 dagar inskolning i slutet av juni.
    Dag 1. 1,5h med klassen/fritids för att träffa lärare och se klassrum.
    Dag 2. 2,5h inkl. lunch. 

Dag 1 var föräldrarna med och dag 2 så kunde man vara med som förälder ifall barnet hade behövt det. 

Inskolningen var jättebra och den gjorde ju inte dottern mindre pepp på att börja skolan. Solig

Det lät väldigt klokt! Här har jag en ganska nervös tjej som gärna hade haft ett ansikte på de som hon ska vara med om dagarna.
  • Jemp
    Anonym (Mamsen) skrev 2022-08-07 18:42:09 följande:
    Inskolning i f-klass/fritids?

Nu är det en vecka kvar innan skola och fritis börjar för vår f-klasstjej. Hur har ni andra det med inskolning i endera f-klassen eller på fritids? Hos oss är föräldrar helt förbjudna från dag ett och ingen som helst inskolning kommer att ske. Vårt barn är dessutom nästan ensam från sin förskola.

Brukar det vara så här i skolan och på fritids? Vi vet inte vad vare sig fröken eller fritidspersonal heter ens.

Oj... Jag har frågat om rutiner kring inskolning, de har ingen standard- inskolning men man är varmt välkommen kortare dagar och även vara med om man vill/det finns behov. 

Efter en del funderande har vi kommit fram till att vi nog lämnar på fritids ett par timmar dagarna innan skolan börjar. 

Vi har varit på öppet hus på skola/fritids, förskolan har varit på 2 besök och de har besökt förskolan. Fått klasslista osv. Vi har också haft överskolningssamtal privat med barnet, föräldrar, skola och fritids. Har förstått redan tidigare att det verkar vara olika i olika kommuner dock. Vi har väl fördelen (i sammanhanget iaf) att det bara finns en skola på orten så alla (tror jag) börjar ju på samma ställe. 
  • Jemp

Vad som händer skolstartsdagen vet jag inte riktigt mer än tider, har utgått från att jag som förälder är med i början åtminstone.

• Anonym (Första)

Vi hade inskolning i maj. Nån timme med oss föräldrar och vårt barn, visning av lokaler och träffa personalen. Nästa vecka är det info.möte med enbart vi föräldrar där man får veta grupp och schema. Här är F.k öppen för besök när som helst. Vi tänker absolut inte bara sätta vårt barn på skolbussen och sen får han vara på skolan själv hela dagen. Nån stund kommer vi vara med.

• Elin pelin

Här var det ingen inskolning. Barnen gick över till fritids 1aug, så med den äldsta valde vi att be mormor passa så hon var där första gången den dagen skolan började, vi föräldrar fick vara med när de ropade upp namnen sen tågade alla barnen iväg till sina klassrum klassvis. Hon var på skolan med mig (detta var innan Corona) och träffade läraren. 
    Den lilla började under Corona och var till förskolan med förskolan (de var tre barn från hennes avdelning) i övrigt samma procedur. Dock gick den lilla på fritids 1-2 veckor innan. Storasyster fanns ju i lokalerna brevid om det skulle krusat.

• Tow2Mater

Hos oss hade skolan öppet hus kvällen före, så man kunde gå dit och titta, träffa läraren och visa var skolbussen skulle stanna etc. Funkade bra.

• Anonym (Vänster är ett skällsord)

Här hade vi 3 besök under 3 veckor innan sommaren, där barn och föräldrar var där nån timme åt gången, för att bekanta sig med miljön och personalen.

Nu i samband med skolstarten är det ingen inskolning.

Men både jag och barnets mor (vi är separerade) har informerat skolan att vi båda kommer hålla oss tillgängliga att rycka in med kort varsel vid behov.

• Anonym (Förälder)

Här hade de 3 besök under våren. Då fick förälder vara med första o andra gången sen tredje var de själva, då fick de även äta lunch. Vår region har varje år en skolbytardag.

När terminen började så lämnade man på morgonen. 

Svar på tråden Inskolning i f-klass/fritids?