Jenniepennie031 skrev 2022-09-07 10:03:31 följande:
Tack! :)
Göteborgs IVF Klinik heter det. Kan tillägga att jag även fick 6 till frysen på dag 6 på första (och enda) äggplocket vilket känns som ett jättebra resultat - kändes verkligen som den läkaren jag hade (som även gjorde min missfallsutredning) visste vad hon gjorde och kände igen min problematik.
Jag fick Lutinus (progesteron) frän insättning till vecka 12. Först 3 tabletter om dagen sen nedtrappning från vecka 9. Trombyl 75 mg/dag - kommer ta till vecka 36. Prednisolon 10 mg/dag till och med vecka 15 - nedtrappning från vecka 12.
Progesteron och Trombyl känns som ganska standard-dosering som man får efter upprepade missfall (iaf på privat-kliniker) efter vad jag läst mig till. Gällande Prednisolon verkar det variera mer - skulle tro att detta är en dosering hon brukar använda sig av vid min problematik snarare än att det var anpassat för just mig.
En kollega gjorde IVF på samma klinik med samma läkare ungefär samtidigt pga att hon aldrig blev gravid. Hon fick progesteron fram till vecka 7-8 tror jag men inget av det andra - så det är ju ingen standardmedicinering för alla patienter. Hon blev för övrigt också gravid direkt och 6 till frysen.
Jag var ganska påläst innan och kände inget tvivel alls att ta de preparaten - men generellt tar du ju progesteronet för att det fästa samt tillväxt första veckorna, trombyl för att förhindra eventuella små blodproppar i moderkakan och prednisolon för att immunförsvaret inte ska stöta bort fostret. Vet inte vilka studier du läst - men jag har aldrig stött på information som indikerar att Trombyl skulle kunna framkalla missfall. Detta ges ju också till patienter med risk för havandeskapsförgiftning av vanliga vården. Dock ska man ju aldrig ta någonting som inte känns bra för en själv såklart! För egen del ville jag verkligen testa något nytt eftersom det knappast är en slump med 4 missfall på rad - sen går det inte att säga om något av ovan hjälpte eller inte - det har ju iaf inte skadat.
Hoppas detta svaret hjälper och jag håller alla tummar att det går bra för dig <3
Tack så mycket för ditt svar. Tog du alla tre progesterontabletterna vid samma tillfälle under dagen? Hur mycket trappade du ned till efter v. 9?
Jag har inte läst några studier alls gällande trombyl utan gjorde tidigare en snabb googling men läste nu lite mer i fass. Där står att doser upp till 100 mg förefaller säkra men kräver särskild uppföljning. Högre doser var sammankopplade med ökad risk för missfall och missbildningar. Det står också att behandlingen kan leda till minskad fertilitet. Fick du någon uppföljning och hur så den i så fall ut?
Håller med om att man inte ska ta något som ite känns bra för en själv men det hade varit himla skönt om professionen hade varit lite mer samsynt så att man inte själv som lekman behövde göra den bedömningen.