Anonym (njet) skrev 2022-09-05 16:18:56 följande:
Och du fattar inte själv hur du motsäger dig själv genom att först undra varför man kan tycka att barnen vill veta varför deras liv helt plötsligt ska vändas upp och ner för att i nästa sekund bekräfta det genom att skriva att du själv hade en massa frågor kring varför dina föräldrar skulle skilja sig... jag menar om du själv hade en massa frågor när dina föräldrar skilde sig så borde det väl vara plättlätt för dig att fatta att även andra barn kan tänkas ha det?
Ärligt talat, det här med att vissa inte tolkar saker som de skrivs utan som de själva vill tro att det skrivs och hittar på egna saker andra sagt som de sen har som utgångspunkt för diskussioner är ganska fascinerande... hur gör du när du läser en bok? Läser du det som står skrivet eller hittar du på en egen story som inte har något med bokens budskap att göra?
Vem har sagt att man MÅSTE berätta för barnen vad för fel? Råkade du missa det som skrivits om "det bror på ålder" och "berätta på barnens egen nivå. på ett sätt som de kan ta till sig"?
Varför tycker du man med alla medel och under alla omständigheter alltid ska ljuga för barnen?
Varför tycker du att den otrognes behov av att slippa ta ansvar för sina handlingar är viktigare än barnens rätt att få veta sanningen?
Vems välmående är det du försvarar, barnens eller den som varit otrogen?
Alltså jag fattar verkligen inte vad du pratar om. Mina föräldrar skilde sig inte och jag hade inga frågor om det, var får du allt ifrån egentligen?
Jag har inte sagt att man ska ljuga heller, så det kan du också gärna tala om var du fick det ifrån.
Otrognas behov har jag heller inte påstått är viktigt, det spelar ingen roll vad otrognas behov är i det fallet, och det behöver för övrigt inte heller på något sätt krocka med barnens bösta.
Barnen har dock inte rätt att få veta allting, och det finns ingenting som säger att det alltid ligger i deras bästa intresse heller.