Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

När en man är otrogen

Anonym (njet) skrev 2022-09-01 10:32:27 följande:
    Så barnen ska alltså inte få veta varför deras liv helt plötsligt vänds upp och ner?

Är det inte lite märkligt att kraven på att agera vuxet är så ensidiga? Den som är otrogen kan göra lite som den vill och behöver absolut inte tänka på hur hens agerande kommer påverka barnen. Men den som blir bedragen måste såklart agera jätte jätte vuxet och göra allt för att för att inte utsätta barnen för onödigt lidande och göra allt för att inte sabba relationen mellan barnen och den som var otrogen.

Borde inte den som var otrogen tänkt på detta själv?

Borde inte den som var otrogen ta ansvar för detta själv? Det är väl trotts allt hen själv som valde att försätta barnen i den situationen?
    Nu vet jag faktiskt inte vad du pratar om eller hur det anknyter till någonting av det jag skrev. Jag har inte nämnt några krav till att börja med, till att fortsätta med har jag inte nämnt att någon av dem borde göra lite som de vill.
  • Anonym (M)
    Anonym (njet) skrev 2022-09-01 10:45:56 följande:
    Ja åldern är såklart viktig, finns ingen anledning att förklara något för barn som de inte förstår vad det är. Är de små förstår de inte vad sex och otrohet betyder och då finns ju inte anledning att berätta det utan man få dra det på deras nivå, på ett sätt som de kan förstå.

Men om de är tillräckligt gamla för att förstå vad det betyder så tycker jag ska man säga som det är, fast då sakligt och utan att smutskasta den andra föräldern. 

Att sitta och ljuga sina barn för att skydda den andra föräldern riskerar att sabba relationen till sina barn för barn gillar inte heller att man ljuger för dem och för dem bakom ljuset.
    Nu har jag ju inte menat att man ska ljuga men att inte berätta om sitt intima liv är inte att ljuga. Jag vill faktiskt inte veta någonting om mina föräldrars sex det verkar sjukt. Har aldrig ställt frågor om det heller. Varför det skulle vara så viktigt att känna till just en otrohet begriper jag inte när det finns värre saker, det som förstörde livet för mig berodde på en i grunden dålig pappa och make. Och skydda föräldern skiter jag faktiskt i, det handlar mer om att skydda barnet från problem som inte är deras att behöva befatta sig med.
  • Anonym (M)
    Anonym (njet) skrev 2022-09-01 10:57:25 följande:
    Fast om barnet blev drabbat så är det inte ett vuxenproblem, det är ett problem som rör hela familjen inklusive barnen.

När din pappa bedrog din mamma borde han ha fattat att det även skulle drabba dig och då kan man ju inte påstå att det är ett "vuxenproblem". Det blir lite som att påstå att krig bara är ett problem mellan soldater som inte rör civila... det håller inte för så länge det är civila som oxå sprängs i bitar så är det givetvis ett problem som rör dem med.
    Du läser inte vad jag skriver, var har du fått ifrån att min pappa bedrog min mamma?
  • Anonym (M)
    Anonym (njet) skrev 2022-09-01 11:47:40 följande:
    Det beror väl kanske på vad du menar med intima... man behöver såklart inte gå in på snaskiga detaljer kring sexet men att säga att den ene föräldern varit otrogen är väl inte att gå in på detaljer?

Om du vänder på det, varför ska man undvika att att det var en otrohet som var orsaken till att man skildes när det faktisk är orsaken? Det barnen frågar efter är ju anledningen till skilsmässan och att då hålla på och undvika att säga som det är och hitta på lite finare namn för det är ju att ljuga för dem. Att man anser sig ha en bra anledning till att ljuga betyder inte att det man faktiskt gör är att ljuga.

Varför tar du för givet att just otroheten är vad som är orsak till en skilsmässa? 

Sen vet jag inte varför du tror att barnen frågar om orsaken till en skilsmässa heller. I vilket fall som helst kan man säga att mamma och pappa kan inte leva med med varandra / älskar varandra inte längre/ whatever. Herregud, även om mina föräldrar inte skilde sig (tyvärr) så gjorde de klart för mig ibland när jag ställde frågor att vissa detaljer vill de hålla för sig själva och är privat och vuxensaker, det är liksom ingenting att diskutera vidare. Och varför ska barnen belastas med saker som de ändå inte kan påverka?

Ärligt talat, det här med att vissa ska envisas och argumentera in i absurdum med att det verkligen MÅSTE berättas för barnen om vad för fel den ena personen i ett förhållande har gjort verkar ha mer att göra med någon slags hämnd/vedergällning/sadism/han ska minsann få vad han förtjänar och barnen ska förakta honom, än att se till barnens bästa i första rummet.

• Anonym (M)

Jag har inte pratat om någon skilsmässa så jag vet inte vad du syftar på nu?

Anonym (njet) skrev 2022-09-05 16:18:56 följande:
    För att om det inte hade varit det så hade man ju skilt sig INNAN man gick ut och var otrogen, eller hur?
    Anonym (M) skrev 2022-09-03 18:12:19 följande:

Sen vet jag inte varför du tror att barnen frågar om orsaken till en skilsmässa heller. I vilket fall som helst kan man säga att mamma och pappa kan inte leva med med varandra / älskar varandra inte längre/ whatever. Herregud, även om mina föräldrar inte skilde sig (tyvärr) så gjorde de klart för mig ibland när jag ställde frågor att vissa detaljer vill de hålla för sig själva och är privat och vuxensaker, det är liksom ingenting att diskutera vidare. Och varför ska barnen belastas med saker som de ändå inte kan påverka?

Ärligt talat, det här med att vissa ska envisas och argumentera in i absurdum med att det verkligen MÅSTE berättas för barnen om vad för fel den ena personen i ett förhållande har gjort verkar ha mer att göra med någon slags hämnd/vedergällning/sadism/han ska minsann få vad han förtjänar och barnen ska förakta honom, än att se till barnens bästa i första rummet.

• Anonym (M)
    Anonym (njet) skrev 2022-09-05 16:18:56 följande:
    Och du fattar inte själv hur du motsäger dig själv genom att först undra varför man kan tycka att barnen vill veta varför deras liv helt plötsligt ska vändas upp och ner för att i nästa sekund bekräfta det genom att skriva att du själv hade en massa frågor kring varför dina föräldrar skulle skilja sig... jag menar om du själv hade en massa frågor när dina föräldrar skilde sig så borde det väl vara plättlätt för dig att fatta att även andra barn kan tänkas ha det?

Ärligt talat, det här med att vissa inte tolkar saker som de skrivs utan som de själva vill tro att det skrivs och hittar på egna saker andra sagt som de sen har som utgångspunkt för diskussioner är ganska fascinerande... hur gör du när du läser en  bok? Läser du det som står skrivet eller hittar du på en egen story som inte har något med bokens budskap att göra?

Vem har sagt att man MÅSTE berätta för barnen vad för fel? Råkade du missa det som skrivits om "det bror på ålder" och "berätta på barnens egen nivå. på ett sätt som de kan ta till sig"?

Varför tycker du man med alla medel och under alla omständigheter alltid ska ljuga för barnen? 

Varför tycker du att den otrognes behov av att slippa ta ansvar för sina handlingar är viktigare än barnens rätt att få veta sanningen?

Vems välmående är det du försvarar, barnens eller den som varit otrogen?
    Alltså jag fattar verkligen inte vad du pratar om. Mina föräldrar skilde sig inte och jag hade inga frågor om det, var får du allt ifrån egentligen?

Jag har inte sagt att man ska ljuga heller, så det kan du också gärna tala om var du fick det ifrån.

Otrognas behov har jag heller inte påstått är viktigt, det spelar ingen roll vad otrognas behov är i det fallet, och det behöver för övrigt inte heller på något sätt krocka med barnens bösta.

Barnen har dock inte rätt att få veta allting, och det finns ingenting som säger att det alltid ligger i deras bästa intresse heller.
  • Anonym (M)
    Anonym (Anonym@) skrev 2022-09-06 00:20:35 följande:
    Inte riktat till mig, men här skriver du det.
    Anonym (M) skrev 2022-09-03 18:12:19 följande:

Varför tar du för givet att just otroheten är vad som är orsak till en skilsmässa? 

Jag skriver att de inte skilde sig.
    Jag skriver inte att jag ställde frågor om någon skilsmässa.
  • Anonym (M)
    Jimmy75 skrev 2022-09-06 07:22:57 följande:
    Exakt! Det bästa hade varit om de skiljt sig?.FÖRE de sprang med någon annan och som ALLRA senast när det hänt första gången. Kolla själv hur det påverkade din syn på relationer. Du gillar den modellen och vill göra den vidare till dina barn förstår jag???

Det är ingen som sprang med någon annan, så det är inte möjligt att det kunnat påverka min syn på relationer.

Era fantasier och påhitt om mig får stå för er.

• Anonym (M)
    Anonym (Anonym@) skrev 2022-09-06 11:24:05 följande:
    Herregud, även om mina föräldrar inte skilde sig (tyvärr) så gjorde de klart för mig ibland när jag ställde frågor att vissa detaljer vill de hålla för sig själva och är privat och vuxensaker, 
    Ja precis, de skilde sig inte och jag ställde inga frågor om någon skilsmässa.
  • Anonym (M)
    molly50 skrev 2022-09-10 11:56:39 följande:
    Hur menar du då med det här?

ibland när jag ställde frågor 
    Det handlade om andra saker än en skilsmässa, hur skulle jag kunna ha ställt frågor om någon skilsmässa när det inte fanns någon skilsmässa?
  • Anonym (M)
    molly50 skrev 2022-09-10 14:27:03 följande:
    Ok. Men då borde du kanske ha förtydligat det lite mer.
    Det var lätt att missuppfatta den meningen.
    Skyll inte på mig för att ni missuppfattar och läser in någonting som inte står där.
  • Anonym (M)
    molly50 skrev 2022-09-10 17:04:12 följande:
    Om det bara varit en som hade missuppfattat så hade jag kunnat hålla med dig.
    Men när fler frågar dig samma sak så är det kanske du som har varit lite otydlig.
    Jag har skrivit klart och tydligt att de inte skilde sig.
  • Anonym (M)
    molly50 skrev 2022-09-11 12:00:58 följande:
    Ja,men det var inte det jag frågade om.
    Utan det faktum att du skrev att du ställde frågor.
    Men vill du inte svara på vad du ställde frågor om så är det väl så. 
    OK. Det kunde vara vad som helst tex om deras relation eller annat i deras privata mellan dem, eller för den delen andra, som de ansåg att jag, i rollen som barn, inte hade med att göra/inte behövde veta. Och det var inga som helst problem med att inte få veta precis allt. Accepterade det. Barn ska inte behöva veta om och hantera vuxensaker och problem och för övrigt om det tex handlar om andra förtroenden så kanske de inte tycker det är så kul att deras vänner berättar för barnen. Med detta vill jag ha sagt att det går alldeles utmärkt att få barnen att acceptera att vissa saker behöver de inte veta om.
  • Anonym (M)
    molly50 skrev 2022-09-12 08:32:24 följande:
    Ok. Tack för förtydligandet.

Nej,man kanske inte behöver berätta några detaljer om att den ena föräldern kanske har träffat en ny.
    Men förr eller senare så lär ju barnen få veta ändå om föräldern fortsätter relationen med den nya. 
    Och det beror ju också på åldern på barnen,tycker jag.
    Är de lite större så kan de säkert lägga ihop två och två ändå.
    Barn är inte dumma. 
    Jaha men mitt inlägg handlade inte om att den ena träffar en ny.
  • Anonym (M)
    Anonym (njet) skrev 2022-09-12 10:33:05 följande:
    När vuxna beter sig som idioter och medvetet gör saker som vänder upp och ner på barnens tillvaro så ÄR det inte längre "vuxensaker" utan är i allra högsta grad barnens sak med. Och givetvis ska barnen veta varför deras liv vänds upp och ned. Man ska inte hålla på och ljuga för barn enbart för att skydda vuxna idioter.

Ja barn litar på sina föräldrar och litar på att föräldrarna alltid sätter deras väl föra sina egna lustar och när ene föräldern inte är kapabel att göra det så är det såklart fel att missbruka deras förtroende för sina föräldrar för att skyla över den ene förälderns brist på omdöme och föräldraskap.
    Det behöver inte alls vända upp och ner på barnens tillvaro. Man kan välja att sköta det på bästa sätt för alla inblandade, inte minst barnen.

Och det handlar inte om att skydda vuxna, det är faktiskt helt ointressant i sammanhanget, men jag förstår att det är mer viktigt för dig att den otrogne ska få lida så mycket som möjligt, än att bespara barnen att belastas med att hantera problem som de inte kan påverka på något sätt.
  • Anonym (M)
    Anonym (njet) skrev 2022-09-14 00:10:54 följande:
    Du menar att en skilsmässa, förlora halva tiden med vardera förälder och tvingas pendla mellan två hem inte alls vänder upp och ner på barnens tillvaro?

Jo det handlar absolut om att skydda vuxna när ett barn som är stort nog att förstå vad otrohet betyder frågar om anledningen till skilsmässan. Jag vet inte hur du fungerar och det är mycket möjligt att när du frågar saker så vill du att folk ljuger för dig men de allra flesta människor vill ha ett ärligt svar på sina frågor. 
    Allt beror på hur man väljer att sköta det. Barnen behöver inte alls ta någon skada utan en skilsmässa kommer de över.

Alltså det handlar inte om att ljuga utan vissa saker är helt inte relevant eller nödvändigt för mig att veta eftersom det är mellan två andra. Om någon inte vill redovisa sitt privata liv och relation för mig så är inte det att ljuga.
  • Anonym (M)
    molly50 skrev 2022-09-14 08:22:57 följande:
    Nej,men det är väl det ämnet som diskuteras i tråden. Otrohet. 
    Men nu var du enligt dig själv nyfiken på vad jag menade i mitt inlägg och jag nämnde ingenting om att träffa en ny.
Svar på tråden När en man är otrogen