Anonym (Ekan) skrev 2022-07-31 22:03:16 följande:
Tack för era svar!!
jag har blivit så påverkad /medberoende att jag inte litar på min egna upplevelse. Efter att i många år fått höra att det är jag som är konstig börjar hjärnan till slut nästan tro det.
han har i perioder, oftast efter en rejäl fylla, hållit upp veckor och ibland månader men förr eller senare har han börjat om igen på nytt.
Det låter som han är periodare. Dessa kan hålla uppe i veckor eller månader, för att sen börja supa igen. För det handlar om supande, inte måttligt drickande. Hade han sällan eller aldrig blivit full hade du förmodligen inte ens startat den här tråden.
Många tror att man bara har ett missbruk om man dricker varje dag. Så behöver det inte alls vara. Det som kännetecknar folk med alkoholproblem är snarare att de inte kan dricka måttligt när de väl dricker. De dricker tills de är fulla eller redlösa. Oavsett om det sker ofta eller bara ibland.
I vilket fall som helst har han ett riskbruk, särskilt som han ofta blir full. Som flera redan har skrivit, du måste sätta ner foten och ställa ultimatum. Kan han inte kontrollera sitt drickande bättre, ska han inte dricka alls. Vill han fortsätta får han göra det utan dig. Men då måste du som sagt vara beredd att genomföra det också. Tomma hot leder ingenstans.