Min 5 åring driver mig till vansinne!
Anonym (Hjälp!) skrev 2022-08-01 23:08:38 följande:
Jag tycker inte det är normalt, även utifrån det jag kunde förklara. Jag tycker inte det är normalt att ett barn frågar eller säger extakt samma sak fler gånger i rad eller gör konstiga ljud för att undvika att vara tyst när han inte vet vad had ska säga.
Inte heller tycker jag det är normalt att ett barn som uppfostras på ett konsekvent helt skiter i vad man säger.
Eller att ett barn på 5 år flera gånger i veckan somnar av utmattning (efter 5 timmer på förskolan) på eftermiddagen, sover 1-2 timmar, vaknar och skriker i en timme och sedan sover 11-12 timmar under natten.
Men okej, om du tycker det är normalt då är det så, jag håller inte med.
Men även om det är normalt - har du tipps hur jag kan hantera honom utan att tappa det? För egentligen spelar det ju ingen roll om det är normalt eller inte. Jag orkar inte och därför måste jag förändra något i hur jag gör med honom.
Jag har tvillingar på snart 9 år och båda två kan ha massvis med ljud för sig utan att de tänker på det, så för mig är den biten helt normal (om än ibland sjukt jobbig). Att du tycker att det är extra jobbigt, både med alla frågor och alla ljud, tror jag har just med bristen på avlastning att göra. Att du aldrig liksom får vara i fred från allt, att det bara är du som får alla frågor.
Vad gäller frågor du vet att han egentligen har svaret på, vänd frågan tillbaks till honom. Vad gäller frågor du inte har svaret på, fråga vad han tror.
5-6-åringar kan vara en böld i arslet. De får det första hormonpåslaget i 6-års åldern (därav att det kallas lilla tonåren) och de kan bli överjävliga helt enkelt. För vissa kommer det tidigare, och kanske är det så med din son. De är som små terriers som varje dag vaknar och tänker "undrar om gränsen finns kvar idag som fanns där igår". Det spelar ingen roll hur konsekvent du är, gränserna ska testas ändå. Det enda man får tänka är "om jag håller fast vid gränsen så kommer det bli bra i slutändan". Sen, med barn, får man även välja sina strider och fundera över om just den gränsen är livsviktig att man håller fast vid, är det värt konflikten.
Se om det finns något liknande detta i din kommun som du kan gå:
www.allabarnicentrum.se/abc-traeffar/
Ett boktips kan även vara "Vad alla föräldrar borde få veta"
www.adlibris.com/se/bok/vad-alla-foraldrar-borde-fa-veta-9789127823464 som är skriven av de som skapat ABC.
Lycka till! Det kommer att bli bra!