Min 5 åring driver mig till vansinne!
Jag vill börja med att säga att jag också har en femåring och jag känner igen väldigt mycket av det du beskriver.
När jag bara läst ts kom jag att tänka på en lite komisk grej, och det är horoskopet. Våra 5-åringar är högst antagligen tuppar, i det kinesiska horoskopet. Med variationer beroende på vilken västerlänsk kombination det blir, mitt barn är tex. tupp/lejon. Och då finns det en väldigt målande beskrivning på sidan www.monika.nu/horoskop/tupp/nyckel_tupp.asp , och det framkommer att dessa personer har ett särskilt behov av uppmärksamhet och kan upplevas som en plåga för sina närmaste, ibland.
Visst ska horoskop tas med en nypa salt, men det kan vara en kul grej att läsa, och jag har märkt att just kinesiska horoskopet i öst/väst beskrivningen verkar stämma på många jag känner! :)
Om inte annat så kan det vara skoj och ge lite nya tankar.
Sen när jag läste svaren du fått här så kan jag känna att min input i tråden blir lite futtig och kan låta oseriös (för någon som tex. förkastar horoskop som företeelse), du har fått så många och fina svar! Dessa kan även jag ta till mig.
Hoppas du skulle lyckas få ordnat med lite mer avlastning så att ni får må så bra som möjligt i er familj.
Jag tycker ändå att det verkar som att du är en fantastisk mamma som verkligen gör ett jättefint jobb med din femåring. Jag kan erkänna att jag inte heller alltid haft det tålamod eller gett den uppmärksamhet mitt barn skulle behövt, men så har även jag flera barn som också kräver sitt. (Samt en man med i bilden, som ibland kan avlasta men däremellan kan belasta mig med sin egen problematik, men det är en annan historia och blir ot....)
Styrkekramar till dig!