Anonym (Hjälp!) skrev 2022-08-05 21:58:33 följande:
Självklart är det normalt att ställa frågor och det är ju en bra sak. Men jag tycker min son är extrem i sina frågor, eftersom han ställer många av dem enbart för att ha något att säga.
När det gäller frågor som jag beskrev i mitt TS, typ "Äter jag en banan?" handlade det oftas om en dialog, eller att han ville berätta något. Det blev lite bättre när jag förklarade för honom att om han vill berätta något ska han säga det, inte fråga.
Men han gör det fortfarande ändå. Inte heller behovet av mer uppmärksamhet kan förklara det, för han gör det i alla möjliga situationer, dvs. inte enbart när han inte har uppmärksamhet. Han kan håller på sådär när som helst.
Han kan gå undan i förskolan lite, men möjligheten är begränsad.
Han får stanna hemma om jag jobbar hemifrån minst en vecka eftersom han behöver 1-2 dagar för att vänja sig. Jag har ju lite flexibilitet när jag jobbar, men jag måste ju ändå jobba när han är med och det är svårt för honom på början när det inte hände ett tag. Därför är det kontrapsoduktivt att ha honom hemma om det är en kortare tid, för då blir det mer extra stress.
Men varför har det betydelse HUR han startar en konversation? Varför kan han inte starta en konversation med en fråga? Det gör jag ibland. Gör inte du?
Detta är ju ett exempel på att välja sina strider eftersom varje tillsägelse som du ger din son tar han som kritik. Om det blir för mycket tillsägelser och negativitet så påverkar det hans självkänsla. Det är inget konstigt utan hur vi fungerar som människor. Och jag tycker faktiskt inte du har någon rätt att försöka detaljstyra en annan människa så till den grad att du bestämmer HUR han pratar.