Har ni några smeknamn på era barn?
Jag gillar inte smeknamn. Man har valt ut det bästa och finaste namn man vet till barnet, och så använder man i istället diverse gulliga eller knasiga smeknamn.
Jag kallade henne för Lillungen när hon var riktigt liten, sedan blev det kort och gott Lillan tills hon själv satte stopp för det. Hon ville inte att någon kompis skulle höra henne kallas för något så barnsligt. Alltså började vi använde hennes fullständga 3-staviga namn. Sedan kallar hennes kompisar henne för ett smeknamn grundat på namnet, men aldrig vi föräldrar.
Jag kan inte låta bli att tänka på avsnittet i Solsidan när den snobbiga Mickans ännu snobbigare vänner förklarar att riktigt fint folk, de har personliga smeknamn som inte är grundade på deras namn, typ Mickan och Roffe. Nej, det ska vara orelaterat till namnet som kungens smeknamn Tjabo. Gärna en speciell historia bakom namnet. Den som har ett vanligt smeknamn avslöjar att den inte hör til den högsta klassen.
Orsak nog att inte välja ett smeknamn ej relaterat till det riktiga namnet. Vill ju inte att någon ska tro att jag är överklass-wannabe.