• Anonym (Trådstartare)

Har ni några smeknamn på era barn?

Säger ni barnens riktiga namn eller kallar ni barnen för något helt annat gulligt eller roligt? Mina barn heter Axel och Sofie men kallas oftast för Axe & Soffan eller snutten och lillan när de var mindre. Vad kallar ni era barn
  • Svar på tråden Har ni några smeknamn på era barn?
  • Embla twopointoh

Vi valde tvåstaviga namn till barnen eftersom de inte blir till smeknamn på samma sätt (kortare och längre namn än så blir ofta till tvåstaviga smeknamn i svenskan).

Vi använder förnamnet mest, men såklart har vi smeknamn på barnen, kärt barn har många namn heter det ju, även om de inte utgår från förnamnet. Älsklingen, gullunge, skruttet, pluttelina, lillan, bubben ...

• Anonym (Trådstartare)
    Embla twopointoh skrev 2022-07-31 13:51:33 följande:

Vi valde tvåstaviga namn till barnen eftersom de inte blir till smeknamn på samma sätt (kortare och längre namn än så blir ofta till tvåstaviga smeknamn i svenskan).

Vi använder förnamnet mest, men såklart har vi smeknamn på barnen, kärt barn har många namn heter det ju, även om de inte utgår från förnamnet. Älsklingen, gullunge, skruttet, pluttelina, lillan, bubben ...

Åh så gulligt! De där vanliga som gumman, gubben och älsklingen har vi också använt såklart! Det där med tvåstaviga namn har jag inte tänkt på men till Sofie har verkligen alla sagt Soffan så jag vet inte om det är enklare helt enkelt. 
  • Anonym (Guckosko)

Mitt ena barn har ett enstavigt namn, mitt andra ett trestavigt.
    Båda har haft (och har ännu ibland när andan faller på) smeknamn, vill dock inte berätta om vilka då jag inbillar mig att jag är lite udda i mitt tankesätt. Mina smeknamn liknar inte några andra så vitt jag hört.

Smeknamnen är tvåstaviga, iaf majoriteten av dem.

• Anonym (Trådstartare)
    Anonym (Guckosko) skrev 2022-07-31 13:57:36 följande:

Mitt ena barn har ett enstavigt namn, mitt andra ett trestavigt.
    Båda har haft (och har ännu ibland när andan faller på) smeknamn, vill dock inte berätta om vilka då jag inbillar mig att jag är lite udda i mitt tankesätt. Mina smeknamn liknar inte några andra så vitt jag hört.

Smeknamnen är tvåstaviga, iaf majoriteten av dem.

Haha hur då udda? Nu blir jag nyfiken! 
  • Anonym (Guckosko)
    Anonym (Trådstartare) skrev 2022-07-31 14:01:08 följande:
    Haha hur då udda? Nu blir jag nyfiken! 
    Jag är lite hobbyskribent, är bra på rim och har bred fantasi. Vet inte hur jag ska förklara.
    Ofta har det börjat med att jag spontant rimmat ihop en saga och sen har en del av de påhittade sagonamnet blivit kvar.

På ett ungefär.
  • Anonym (Hej)

Vår bebis är fortfarande liten så hon förstår ju inte alla våra smeknamn, men vi har extremt många, och dom flesta ganska konstiga (men gulliga). Dom flesta liknar inte hennes namn ens. :D 

• Embla twopointoh
    Anonym (Trådstartare) skrev 2022-07-31 13:54:13 följande:
    Åh så gulligt! De där vanliga som gumman, gubben och älsklingen har vi också använt såklart! Det där med tvåstaviga namn har jag inte tänkt på men till Sofie har verkligen alla sagt Soffan så jag vet inte om det är enklare helt enkelt. 
    Nära familj brukar använda smeknamn/diminutiv till barnen, även när namnen är tvåstaviga. Däremot, utanför familjen, såsom kompisar och senare i livet arbetskamrater, är det vanligare att en- eller flerstaviga namn blir till tvåstaviga smeknamn. Så, frågan är om er Sofie kallas Soffan även av kompisar? Under förutsättning att hon inte själv presenterar sig som Soffan eller säger att det är vad hon vill bli kallad.

En annan kategori är invandrare som egentligen heter "krångliga" namn (för svenskar), att de använder sig av ett smeknamn för att det ska bli lättare för dem som inte har det modersmålet att säga/komma ihåg deras namn.
  • Postman

Vi säger nog mest deras riktiga namn. Ibland när man säger något lite snabbt och slarvigt kan de bli ett slang på deras namn.

• Lillygirl

Har en Linnéa och en Liam. De kallas Pinnepuff och Nånge. Ska snart få en liten Alicia med, ska bli spännande att se vilket namn hon får. 

• Anonym (Smeknamnsfamiljen)

Haha, ja herre vad många smeknamn det finns i min familj. Mina barn har smeknamn, deras kusiner har smeknamn, jag, mina syskon, vår mamma. Den enda som inte har smeknamn är väl pappa, han har alltid bara hetat sitt tilltalsnamn.

Mamma kallas konsekvent för Evi istället för Eva, kanske för att de är 4 Eva i hennes vänkrets.

Min äldsta storebror kallades för Tuffe när han var liten, nu föredrar han Chris. 

Storasyrran kallas för Nika. Hon och hennes familj kallat varandra för tali/talia också, som andra säger älskling till varandra. Både hennes man och barn har smeknamn. 

Min yngre storebror kallas för Sebbe eller Sebba lite på känn.

Jag har kallats allt möjligt, Em, Emma, Emmi,
    Mimmi, Lia, med mera.

Mina barn kallas för Klirr och Tori.

Sen har vi så klart alla epitet som älskling, gumman, gubben, bus, osv. 

• Dropdead1

Min tvååring heter Oscar och jag trodde han skulle få det, i mitt tycke, gulliga smeknamnet Ozzy, men istället kallar vi honom jämt för Oskis haha, inte så gulligt men nu sitter det där. 

Sen massa andra vanliga smeknamn såklart som: älskling, gubben, och PruttPelle Flört

• Xenia

Jag gillar inte smeknamn. Man har valt ut det bästa och finaste namn man vet till barnet, och så använder man i istället diverse gulliga eller knasiga smeknamn.

Jag kallade henne för Lillungen när hon var riktigt liten, sedan blev det kort och gott Lillan tills hon själv satte stopp för det. Hon ville inte att någon kompis skulle höra henne kallas för något så barnsligt. Alltså började vi använde hennes fullständga 3-staviga namn. Sedan kallar hennes kompisar henne för ett smeknamn grundat på namnet, men aldrig vi föräldrar.

Jag kan inte låta bli att tänka på avsnittet i Solsidan när den snobbiga Mickans ännu snobbigare vänner förklarar att riktigt fint folk, de har personliga smeknamn som inte är grundade på deras namn, typ Mickan och Roffe. Nej, det ska vara orelaterat till namnet som kungens smeknamn Tjabo. Gärna en speciell historia bakom namnet. Den som har ett vanligt smeknamn avslöjar att den inte hör til den högsta klassen.

Orsak nog att inte välja ett smeknamn ej relaterat till det riktiga namnet. Vill ju inte att någon ska tro att jag är överklass-wannabe. Cool

• Anonym (Jo)

Det varierar, ibland namnet eller smeknamnet. Solstråle är en favorit.

• Anonym (Krister)

Min son på sex månader har ett klassiskt namn i stil med August, Gustav etc. Kallas väldigt kärleksfullt för Mister Krister. :D

Svar på tråden Har ni några smeknamn på era barn?