Inlägg från: Anonym (Trådstartare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trådstartare)

Har ni några smeknamn på era barn?

Säger ni barnens riktiga namn eller kallar ni barnen för något helt annat gulligt eller roligt? Mina barn heter Axel och Sofie men kallas oftast för Axe & Soffan eller snutten och lillan när de var mindre. Vad kallar ni era barn
  • Svar på tråden Har ni några smeknamn på era barn?
  • Anonym (Trådstartare)
    Embla twopointoh skrev 2022-07-31 13:51:33 följande:

Vi valde tvåstaviga namn till barnen eftersom de inte blir till smeknamn på samma sätt (kortare och längre namn än så blir ofta till tvåstaviga smeknamn i svenskan).

Vi använder förnamnet mest, men såklart har vi smeknamn på barnen, kärt barn har många namn heter det ju, även om de inte utgår från förnamnet. Älsklingen, gullunge, skruttet, pluttelina, lillan, bubben ...

Åh så gulligt! De där vanliga som gumman, gubben och älsklingen har vi också använt såklart! Det där med tvåstaviga namn har jag inte tänkt på men till Sofie har verkligen alla sagt Soffan så jag vet inte om det är enklare helt enkelt. 
  • Anonym (Trådstartare)
    Anonym (Guckosko) skrev 2022-07-31 13:57:36 följande:

Mitt ena barn har ett enstavigt namn, mitt andra ett trestavigt.
    Båda har haft (och har ännu ibland när andan faller på) smeknamn, vill dock inte berätta om vilka då jag inbillar mig att jag är lite udda i mitt tankesätt. Mina smeknamn liknar inte några andra så vitt jag hört.

Smeknamnen är tvåstaviga, iaf majoriteten av dem.

Haha hur då udda? Nu blir jag nyfiken! 
Svar på tråden Har ni några smeknamn på era barn?