• Anonym (Marianne)

Olivia och Elof

Jag hörde idag ett syskonpar som hette Olivia och Elof. Är det liknande stil på namnen tycker ni? Min dotter heter nämligen Olivia och vi väntar en pojke och tyckte det lät så gulligt ihop. Men mannen tyckte att det bröt totalt stilmässigt. Tycker ni det också? /Marianne

• Svar på tråden Olivia och Elof
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Sara) skrev 2022-07-28 10:20:11 följande:

Vad spelar det för roll? Måste barnens namn passa ihop? varför? 

Om syskon har namn av väldigt olika typ, är det lätt att folk tror att det är olika pappor som har varit med och valt dem. Plus att det helt enkelt inte låter lika bra. "Abraham och Metallica, kom in och ät!"
  • Anonym (Lika)
    Anonym (XXX) skrev 2022-07-29 00:56:58 följande:
    Om syskon har namn av väldigt olika typ, är det lätt att folk tror att det är olika pappor som har varit med och valt dem. Plus att det helt enkelt inte låter lika bra. "Abraham och Metallica, kom in och ät!"
    Olika pappor....här flödar fördomarna fritt. 
    Du kanske tänker så men jag tror inte det är vad gemene man tänker. 
  • MsFry
    Anonym (XXX) skrev 2022-07-29 00:56:58 följande:

Va? Varför skulle man tro det? Jag tänker snarare att de gett barnet ett namn som passar just det barnet. Däremot tänker jag om föräldrar som maniskt letar namn som passar ihop att de ser sina barn som gulliga accessoarer utan egen personlighet. 

• Anonym (mljk äjlöi)

Ja, det lät lite gulligt, men nej, de passar inte riktigt ihop i mina öron. Jag är ju också sån att jag gillar när man säger det förstfödda barnets namn först och sen det andra barnets, men vissa namn tenderar att låta bättre att sägas som nummer två. Olivia  är ett sådant namn för mig. Men det är ju en sån där grej som jag bara har för mig utan att ens veta varför  

Som tex så gillar jag namnet Ebbe, men det är lättare att säga Ebbe och Olivia, och bryr man sig inte om i vilken ordning namnen kommer så spelar det ju ingen roll  

Olivia och 
    Elliot
    Adrian
    Ebbe

Amelie (uttal; Ammeli) 
    Elina
    Josefine

• Hallonpaj83

Tycker det passar tillsammans. men egentligen tycker jag inte det spelar så stor roll. 

• fluu

Jag känner ett syskonpar som heter just dessa namn fast i andranamn. Namnen låter mycket fint ihop och är både lika och olika. Egentligen är ju båda gamla namn, det är bara det att Elof aldrig kom tillbaka som Olivia gjorde.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Marianne)
    MsFry skrev 2022-07-29 09:24:15 följande:

Va? Varför skulle man tro det? Jag tänker snarare att de gett barnet ett namn som passar just det barnet. Däremot tänker jag om föräldrar som maniskt letar namn som passar ihop att de ser sina barn som gulliga accessoarer utan egen personlighet. 

Jo men jag håller faktiskt med (XXX) där. Om jag hör ett syskonpar som heter t.ex Kewin & Carl så skulle jag reagera på att det är totalt olika stil på namnen. Känns udda på ett syskonpar. Det var därför jag frågade om Olivia och Elof. Någon skrev att Elof är mer bonnigt och den känslan får jag med men det verkar ju ändå fungera ihop stilmässigt enligt de flesta av er här! 
  • Anonym (Nja...)

Olivia och Elof är ju då klart bättre än Abraham och Metallica. Eller Lucifer och Maria. Cevin och Madelene. Så visst har det betydelse om namnen passar ihop. Jag vet inte riktigt vad jag hade valt till Olivia. Gustav kanske? Karl, Edvard, Oskar är andra tänkbara.

• Anonym (A)
    Anonym (Nja...) skrev 2022-07-29 21:27:29 följande:
    Olivia och Elof är ju då klart bättre än Abraham och Metallica. smile2.gif Eller Lucifer och Maria. Cevin och Madelene. Så visst har det betydelse om namnen passar ihop. Jag vet inte riktigt vad jag hade valt till Olivia. Gustav kanske? Karl, Edvard, Oskar är andra tänkbara.
    Det har du rätt i.
  • trollhona
    Anonym (Marianne) skrev 2022-07-27 22:55:48 följande:
    Olivia och Elof

Jag hörde idag ett syskonpar som hette Olivia och Elof. Är det liknande stil på namnen tycker ni? Min dotter heter nämligen Olivia och vi väntar en pojke och tyckte det lät så gulligt ihop. Men mannen tyckte att det bröt totalt stilmässigt. Tycker ni det också? /Marianne

Varför inte Olof i så fall? 
  • Anonym (Marianne)
    trollhona skrev 2022-08-26 19:57:22 följande:
    Varför inte Olof i så fall? 
    Men då börjar båda på Ol
  • trollhona
    Anonym (Marianne) skrev 2022-08-26 22:01:26 följande:
    Men då börjar båda på Ol
    Ja, det blir en sammanhållenhet men ändå olika namn. 
Svar på tråden Olivia och Elof