Inlägg från: Anonym (Marianne) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Marianne)

Olivia och Elof

Jag hörde idag ett syskonpar som hette Olivia och Elof. Är det liknande stil på namnen tycker ni? Min dotter heter nämligen Olivia och vi väntar en pojke och tyckte det lät så gulligt ihop. Men mannen tyckte att det bröt totalt stilmässigt. Tycker ni det också? /Marianne

• Svar på tråden Olivia och Elof
  • Anonym (Marianne)
    Anonym (Nja...) skrev 2022-07-27 23:02:37 följande:

Håller nog med din man. Hört värre kombinationer iofs, men det var lite udda. Elof och Märta hade varit samma stil. Olivia är f.ö jättefint.  // Glad  

Okej, tänker så mycket på det här med olika namnstilar. Vilka namn är mer i klass med Olivia? 
  • Anonym (Marianne)
    Anonym (Lika) skrev 2022-07-27 23:04:27 följande:

Jag tycker de är lika och passar ihop. Men jag är partisk, en son heter Elof i mellannamn.

Hur menar du med att du tycker att de är lika? Ljudmässigt eller stilmässigt? 
  • Anonym (Marianne)
    Anonym (Lika) skrev 2022-07-27 23:30:32 följande:
    Ljudmässigt Oli    Elo. De är som tvärtom. 
    Ja det är sant
  • Anonym (Marianne)
    Anonym (XXX) skrev 2022-07-28 10:08:44 följande:
    Kul!
    Ja namnen är faktiskt inne på Edward eller Edvin, så de funkar stilmässigt då? 
  • Anonym (Marianne)
    Anonym (Sara) skrev 2022-07-28 10:20:11 följande:

Vad spelar det för roll? Måste barnens namn passa ihop? varför? 

Vi vill ha namn från samma tidsepok. 
  • Anonym (Marianne)
    Anonym (XXX) skrev 2022-07-28 11:04:31 följande:
    Till Olivia? Ja det tycker jag absolut. De är internationella/brittiska, på samma stilnivå, och var senast populära vid samma tid (den edwardianska epoken). 
    Okej, det lutar nog åt Edvin då. Om det mot förmodan skulle bli en tjej, fungerar Alice då? Eller är det från fel tid gentemot Olivia? 
  • Anonym (Marianne)
    Anonym (A) skrev 2022-07-28 19:09:44 följande:
    Undrar jag med.
    Varför skulle man inte vilja det? 
  • Anonym (Marianne)
    MsFry skrev 2022-07-29 09:24:15 följande:

Va? Varför skulle man tro det? Jag tänker snarare att de gett barnet ett namn som passar just det barnet. Däremot tänker jag om föräldrar som maniskt letar namn som passar ihop att de ser sina barn som gulliga accessoarer utan egen personlighet. 

Jo men jag håller faktiskt med (XXX) där. Om jag hör ett syskonpar som heter t.ex Kewin & Carl så skulle jag reagera på att det är totalt olika stil på namnen. Känns udda på ett syskonpar. Det var därför jag frågade om Olivia och Elof. Någon skrev att Elof är mer bonnigt och den känslan får jag med men det verkar ju ändå fungera ihop stilmässigt enligt de flesta av er här! 
  • Anonym (Marianne)
    trollhona skrev 2022-08-26 19:57:22 följande:
    Varför inte Olof i så fall? 
    Men då börjar båda på Ol
Svar på tråden Olivia och Elof