Inlägg från: Anonym (Ensambarn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ensambarn)

Nöjd med ett barn?

Det är inte bara så att det ska vara bra för dig. Ensambarnet finns där också i sin ensamhet. Nej, det är inte samma sak att ha kusiner och kompisar.

• Anonym (Ensambarn)
    Anonym (Ts) skrev 2022-07-24 17:23:42 följande:
    Jag har själv inga kusiner jag hsr en relation till, har inte träffat någon av dem på 20 år och skulle kog inte känna igen dem idag. Har vänner som umgås tätt med sina kusiner så de är som syskon. Så det tror jag ändå varierar.

Jag vill som sagt gärna ha två barn, men jag inser att min ålder försvårar chansen. 
    Anonym (One) skrev 2022-07-24 17:04:26 följande:

Är själv endabarn. Under uppväxten kunde jag efterfråga syskon för att alla andra hade det, men jag hade en helt fantastisk uppväxt med fina föräldrar. Kände mig aldrig ensam, tvärtom väldigt trygg med att mina föräldrar alltid fanns där för mig. Är ni engagerade och bra föräldrar så kommer ert barn ha det jättebra! 

Ja, såklart är vi engagerade. Både jag och min man ville verkligen ha barn och vi försöker göra allt vi kan för att det ska bli en fin barndom, syskon eller ej.
    Jag umgicks och umgås tätt med mina kusiner. Har alltid haft vänner.  Det är ändå inte samma sak.
  • Anonym (Ensambarn)
    Anonym (Ts) skrev 2022-07-24 21:09:47 följande:
    Nyfiken att veta varför, och hur du är säker? Jag har syskon som är väldigt olika mig och vi kan fortfarande ryka ihop rejält. Våra liv är väldigt olika och våra livsval med. Har noll kontakt med mina kusiner och inga nära vänner mer än min man, men flera halvnära väninnor, så jag kan inte jämföra ditåt.
    Jaha. Den människa jag är mest olik är den människa jag älskar mest och kommer bäst överens med - min man. Att syskon inte kommer överens är oftast föräldrarnas fel och även om syskon inte kommer överens så är blod ofta tjockt ändå. Har man syskon har man åtminstone chansen att skapa en livslång relation och att rita sig mer.

Att du har noll kontakt med typ alla säger mest om din bakgrund och att du inte fick lära sig att ta relationer. Inte konstigt att du är rädd för att skapa fler och framförallt att skapa en relation du inte vet något om. Jag var såklart säker på att ge min äldsta syskon, men jag var öndå livrädd. Jag visste ju ingenting om hur syskonrelationer funkar? Hur gör man det rättvist och hur mycket ska man lägga sig i deras konflikter etc? Sånt frågade jag mig och sånt kommer naturligt.
  • Anonym (Ensambarn)
    Anonym (Ts) skrev 2022-07-25 21:45:37 följande:
    Du är nu ett skäl att jag vill skaffa syskon åt mitt barn, för mer oempstiskt inlägg än det där är nog svårt att skriva. Blir man så som endabarn är det solklart att jag inte vill att mitt barn ska bli det.

Vet skäms hur du kräks ur dig på ett forum.
    Sanningen gjorde ont? Eftersom att du inte hade några argument utan bara skällsord..... 

Jag vet precis hur det är att vara ensambarn, det är förjävligt. Jag kämpar hårt för alla barns rätt till syskon.
  • Anonym (Ensambarn)
    Anonym (Orkar) skrev 2022-08-02 11:48:04 följande:

Anonym (ensambarn) sök hjälp! Och du, du vet att alla inte kan få fler barn va ? Vissa får inget.

Jag ska söka hjälp för att jag inte tycker som du? Du behöver i alla fall inte söka hjälp för att du inte tycker som jag. Det är klart att jag vet att alla inte kan få barn, har jag sagt något annat? Det är en tragedi för de inblandade. Jag har inte sagt ett ljud om att föräldrarna gör fel om de inte kan skaffa fler barn, de verkligen inte har råd eller om de tex blivit sjuka och verkligen inte kan ta hand om fler. Det kan man ju inte hjälpa. Och det fattar du med. 
Svar på tråden Nöjd med ett barn?