• Anonym (Ts)

Nöjd med ett barn?

Är 39 och har en bebis. Det var något jag drömt om i 10 år, att bli mamma, men hade släppt drömmen pga att jag inte levde i ett förhållande och inte ville skaffa barn själv. Som tur var gick det rätt normalenkelt att bli med barn - något jag ändå tackar min lyckliga stjärna över. Är verkligen otroligt tacksam. 

Jag skulle hemskt gärna vilja ha ett barn till eftersom jag gillar barn och tyckt om att ha syskon själv. Men, jag är också rätt tillfreds om mitt barn blir det enda jag får eftersom jag så länge trodde det var en livsdröm jag inte skulle nå.

Men - det verkar fel att säga. Alla blir nästan lite upprörda, som att jag verkligen borde skaffa två (som att det bara är att beställa...) och att det är synd om mitt barn om det blir endabarn.

Är det så himla fel att vara nöjd och lycklig även om det bara blir ett barn? 

• Svar på tråden Nöjd med ett barn?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (MR klister) skrev 2022-07-24 12:19:40 följande:

Förstår inte ens att du behöver ställa den frågan....nej, självklart behöver du inte ha fler än ett barn. 
    Att du har så bedrövliga människor i don omgivning är dock något du kanske ska göra något åt...

Tack. Det är folk med fler barn som inte kanhålla sig att liksom lägga in att jaa dee såg ju syskon som så viktigt för att barnet skulle fått det sämre annars men att alla ju såklaaart gör som de vill....
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ensambarn) skrev 2022-07-24 16:54:02 följande:

Det är inte bara så att det ska vara bra för dig. Ensambarnet finns där också i sin ensamhet. Nej, det är inte samma sak att ha kusiner och kompisar.

Jag har själv inga kusiner jag hsr en relation till, har inte träffat någon av dem på 20 år och skulle kog inte känna igen dem idag. Har vänner som umgås tätt med sina kusiner så de är som syskon. Så det tror jag ändå varierar.

Jag vill som sagt gärna ha två barn, men jag inser att min ålder försvårar chansen. 
    Anonym (One) skrev 2022-07-24 17:04:26 följande:

Är själv endabarn. Under uppväxten kunde jag efterfråga syskon för att alla andra hade det, men jag hade en helt fantastisk uppväxt med fina föräldrar. Kände mig aldrig ensam, tvärtom väldigt trygg med att mina föräldrar alltid fanns där för mig. Är ni engagerade och bra föräldrar så kommer ert barn ha det jättebra! 

Ja, såklart är vi engagerade. Både jag och min man ville verkligen ha barn och vi försöker göra allt vi kan för att det ska bli en fin barndom, syskon eller ej.
  • Anonym (Ts)
    Embla twopointoh skrev 2022-07-24 12:52:55 följande:

Vad man än gör finns det de som tycker man gör fel. Speciellt om man gör något som är utanför normen.

Det är så synd om ensambarn, de blir så bortskämda, de får svårt att ta hänsyn och dela med sig, de tror att jorden kretsar kring dem, det är så ensamt utan syskon både under uppväxten och som vuxen, när föräldrarna dör har de ingen att dela varken sorgen eller arbetet med bodelning osv med.

Det är så synd om barn som har syskon (speciellt om de har fler än två syskon). Föräldrarna har inte riktigt tid med dem, de utnyttjas som barnvakter till syskonen, föräldrarna har inte råd med att ge dem lika mycket grejer, semestrar och läger som alla barn måste ha för att må bra (de kanske till och med får dela rum med syskon, stackarna).

Strunta i vad beskäftiga människor säger och var trygg i ditt val, oavsett vad det blir eller vad som sedan verkligen händer.

Tack.

Så är det. Ser man på FL är det ju fel att skaffa barn ung, fel att skaffa barn gammal. Skaffar man bara ett är det fel och skaffar man fler än två är det fel. Är det tätt mellan barnen är det fel och långt mellan barnen också  fel.

Det enda som verkar rätt är att skaffa två barn med strax under 3 år emellan när man är mellan 29-33. Det är ett väldigt snävt godkänt fönster.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ensambarn) skrev 2022-07-24 21:05:44 följande:
    Jag umgicks och umgås tätt med mina kusiner. Har alltid haft vänner.  Det är ändå inte samma sak.
    Nyfiken att veta varför, och hur du är säker? Jag har syskon som är väldigt olika mig och vi kan fortfarande ryka ihop rejält. Våra liv är väldigt olika och våra livsval med. Har noll kontakt med mina kusiner och inga nära vänner mer än min man, men flera halvnära väninnor, så jag kan inte jämföra ditåt.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (One) skrev 2022-07-24 17:41:08 följande:
    Vadå sen? Tror du att jag är helt ensam i världen? Jag har vänner och en make och egna barn. Mins bästa vänner har jag känt sen jag var tre. Kan inte se att syskon hade tillfört mer i mitt liv än vad jag har. 
    Jag tänker att den som inte skapar en egen familj blir mer ensam som endabarn, kanske.
  • Anonym (Ts)
    Gasellen87 skrev 2022-07-24 21:13:24 följande:

Folk kommer alltid ha åsikter hur man än gör så länge man inte gör precis som man ?borde?. Helst ska man skaffa två barn En pojk och en flicka med 2-3 år mellan. Ska man skaffa fler än två så är Det för ?ni måste väll testa en gång till? om man skulle ha två av samma kön. Som barn vore en beställningsvara, där man kan välja kön, ögonfärg, längd osv. 

Är du nöjd med ett så är det ert val och ett bra val för er familj. Väljer ni ett syskon är det samma sak där. 

Jag hade som ung alltid bilden av att jag skulle ha två barn. Eftersom första kom när jag var 38 så hade jag ju redan innan hunnit tänka att jag nog skulle förbli barnlös och lite bearbetat sorgen över det, så ett barn är liksom redan det så fantastiskt för mig. En livsbonus.

Därför är jag också glad redan nu. Skulle det bli ett syskon vore det såklart extremt välkommet men jag är redan på stadiet att ha fått fler barn än jag trodde för ett par år sen.

• Anonym (Ts)
    Embla twopointoh skrev 2022-07-24 21:17:35 följande:
    Jag hoppas du ursäktar att jag svarar på detta.

Jag tror att det är skillnad på personer man bott i hop med, som inte bara delat vardagen, utan även föräldrar med en själv. Som är uppväxta i samma familj. Oavsett hur nära man umgås med till exempel kusiner, så delar man inte riktigt vardagen eller familjedynamiken med dem på samma sätt som är fallet när det handlar om syskon.

Nu är det ju inte samma sak som att man inte kan vara väldigt nära kusiner eller vänner, och ensambarn behöver inte nödvändigtvis sakna att ha syskon, men det är inte samma sak som att ha nära vänner som att ha syskon.
    Förstår tanken. Det är såklart en aspekt. Men då gller det ju huvudsakligen syskon rätt nära i ålder. Är det tex 8-10 år mellan barnen delar de ju inte så mycket, när yngsta börjar skolan kanske äldsta har ett rätt eget liv och är påväg att frigöra sig.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Livia) skrev 2022-07-25 02:05:33 följande:

Du skriver ju att du vill ha ett barn till och om du är 39 år så borde du inte vänta. 
    Vad andra anser saknar betydelse, det är ju du som lever ditt liv. Dessutom har alla olika syn på vad det bästa är. Vissa tycker att det bästa är att inte ha några syskon och andra tvärtom, allt utifrån sin egen barndom, vilja och erfarenheter. 

Det jag inte skrev är att jag är osäker om orken finns för två. Min bebis nu har varit extremt närhetstörstande och jag har intr haft många ögonblick alls ensam sen hon kom - att lägga ned barnet och få ett ögonblicks egentid har aldrig funnits. Sova när barnet sover har aldrig varit möjligt förutom nattetid och då med många vak.

Jag orkar det för ett barn, för två VILL jag orka men är också rädd att inte göra det. 

• Anonym (Ts)
    Tukt skrev 2022-07-25 00:11:06 följande:

Problemet är väl inte om du vill a ett barn eller fyra. Problemet i grundfrågan är väl att det handlar om dina behov, snarare än barnens.

Ja, problemet är ju också att jag är rädd att inte orka med två.  Vad händer då med barnets bästa?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Lo) skrev 2022-07-25 08:34:04 följande:

Det här är verkligen ingenting du ska låta andra människor ska styra. Vill du bara ha ett barn så är det ok. Vill du försöka med syskon så är det ok. Finns inget rätt eller fel. Jag fick själv mitt första barn i din ålder efter lång väntan. Det var fantastiskt. Men också jobbigt som det är med småbarn. Jag tänkte mig också två barn men med tanke på att det behövde komma väldigt tätt så fanns inte ork för det. Nu är jag glad och nöjd med ett barn. Har sett så många i min omgivning med flera småbarn fullständigt bågna och förhållanden som inte håller. De tänker att det kommer bli bättre och det är bra för barn med syskon fast de bara bråkar hela tiden. Men med tiden kanske de faktiskt uppskattar varandra. Eller inte, det vet man ju inte. Ibland tänker jag att det vore kul med ett barn till, särskilt om man reser bara med familjen och barnet saknar ett barn att leka med. Fördelen med vårt endabarn är att hon väldigt lätt skaffar nya vänner vart hon än kommer. Sånt kan såklart bero på personlighet men det är inte alls säkert att endabarn känner sig så ensam. Ett barn som inte kommer överens med sitt syskon måste känna sig ännu mer ensam. Att du får höra det här från flerbarnsföräldrar beror ju på att de vill rättfärdiga sitt eget liv och att det var så de själva tänkte. Det behöver inte gälla dig. 

Ja det är ju det - orkar man? Orkar vi? Vill väldigt gärna ha ett barn till men tänk om det också blir ett som kräver lika mkt närhet. Då kommer tiden och orken inte finnas. Vad gör vi då?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Livia) skrev 2022-07-25 16:29:47 följande:
    Du borde ha skrivit det i trådstarten om det är det som är det egentliga problemet.
    Jag tycker  i alla fall att det visar på en mognad hos dig att reflektera över om du skulle orka med ett barn till och inte bara skaffa ett syskon för att alla andra gör det.

Barn är krävande och man har ingen egentid de första åren och med ännu ett till barn så blir det naturligtvis ännu mindre egentid. Känner man att man tror att man orkar med det och vill, och att relationen till pappan kommer hålla så är det väl bara att köra. Men är man en person som behöver mycket egentid för att må bra så bör man tänka utifrån barnets/barnens bästa, för om du inte kommer orka med så går det ju ut över barnen. 

Hur gammal är ditt barn? Hur känner pappan inför ett till barn? Ni kanske kan avvakta tills barnet blir lite äldre och se om ni känner annorlunda då, men jag förstår ju att man kanske inte känner att man har den tiden när man är 39. 
    Det är inte huvudsakliga frågan men en del i det såklart, varför vi funderar. Barnet är 9 månader. Avvakta är orimligt då jag inte blir yngre och fertilitet inte direlt ökar.

Det beror ju mkt på barnet med, egentid har jag inte haft en timme på 9 månader pga ett barn som inte kunnat sova själv, leka själv, ligga eller eller sitta själv en sekund. Amningen gick också otroligt dåligt så allt har varit en tuff resa. Skulle barn 2 bli lika vore det inte lätt, skulle barn 2 kunna amma och kunna sova i egen säng någon gång per dag så ser jag genast andra möjligheter.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ensambarn) skrev 2022-07-25 18:37:12 följande:
    Jaha. Den människa jag är mest olik är den människa jag älskar mest och kommer bäst överens med - min man. Att syskon inte kommer överens är oftast föräldrarnas fel och även om syskon inte kommer överens så är blod ofta tjockt ändå. Har man syskon har man åtminstone chansen att skapa en livslång relation och att rita sig mer.

Att du har noll kontakt med typ alla säger mest om din bakgrund och att du inte fick lära sig att ta relationer. Inte konstigt att du är rädd för att skapa fler och framförallt att skapa en relation du inte vet något om. Jag var såklart säker på att ge min äldsta syskon, men jag var öndå livrädd. Jag visste ju ingenting om hur syskonrelationer funkar? Hur gör man det rättvist och hur mycket ska man lägga sig i deras konflikter etc? Sånt frågade jag mig och sånt kommer naturligt.
    Du är nu ett skäl att jag vill skaffa syskon åt mitt barn, för mer oempstiskt inlägg än det där är nog svårt att skriva. Blir man så som endabarn är det solklart att jag inte vill att mitt barn ska bli det.

Vet skäms hur du kräks ur dig på ett forum.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ensambarn) skrev 2022-08-02 11:13:54 följande:
    Sanningen gjorde ont? Eftersom att du inte hade några argument utan bara skällsord..... 

Jag vet precis hur det är att vara ensambarn, det är förjävligt. Jag kämpar hårt för alla barns rätt till syskon.
    Nej - För du skrev inte sanningen. Du gick på mig med antaganden utifrån ditt eget liv vilket inte stämmer på mig. Det är tråkigt för dig om du mått dåligt och lider av att vara ensambarn dock och jag hoppas  du fått stöd i det.
Svar på tråden Nöjd med ett barn?