• Anonym (TS)

Noll kommunikation

Hej!
    Hur har ni gjort som är tonårsföräldrar?
    Mitt ex, barnens pappa, har slutat kommunicera. Helt. Han svarar inte på sms eller samtal. Jag har naturligtvis valt att bara hålla innehållet till barnen de gångerna, extremt sällan, jag hör av mig. 
    Nu kommer barnen o talar om att deras pappa vill ta med dom på en trip, inom sverige, och han hör inte av sig till mig om detta alls. Han svara inte heller när jag smsar o frågar. 
    Ena barnet bor hos mig o andra mest hos pappan. Jag behöver veta när han planerar att ta med sig barnen. Det är väl ändå inte mycket begärt att han hör med mig om jag planerat ngt, så det inte krockar, och att barnet som bor hos mig får med sig det hen behöver, samt föratt barnen inte ska behöva ta hans ansvar för kommunikationen?
    Så hur gör man? 

• Svar på tråden Noll kommunikation
  • Tow2Mater

Han kanske inte planerat ännu. Han kanske bara sagt han vill ta med dom på en trip men vet inte när.

Tala om for pappan när du har planerat ta barnen nånstans, så han vet och kan planera utefter det?

• Anonym (TS)
    Tow2Mater skrev 2022-07-23 01:40:00 följande:

Han kanske inte planerat ännu. Han kanske bara sagt han vill ta med dom på en trip men vet inte när.

Tala om for pappan när du har planerat ta barnen nånstans, så han vet och kan planera utefter det?

Jodå barnen har berättat att de ska åka på måndag, vart de ska men de vet inte hur länge de stannar.

Problemet är att han inte kommunicerar detta till mig, inte tvärtom.
  • Tow2Mater

Så du har inte planerat ta barnen nånstans. Då borde det väl gå bra ändå.

• Anonym (TS)
    Tow2Mater skrev 2022-07-23 01:50:41 följande:

Så du har inte planerat ta barnen nånstans. Då borde det väl gå bra ändå.

Du missar poängen.
    Han får ta med barnen vart han vill. Men HAN måste ju informera mig om det. 
  • Tow2Mater
    Anonym (TS) skrev 2022-07-23 01:53:40 följande:
    Du missar poängen.
    Han får ta med barnen vart han vill. Men HAN måste ju informera mig om det. 
    Jag forstår vad du säger. Men du undviker att svara om du har planer.
  • Anonym (TS)
    Tow2Mater skrev 2022-07-23 01:55:51 följande:
    Jag forstår vad du säger. Men du undviker att svara om du har planer.
    Det spelar ingen roll om jag har planer eller inte. Det är inte det, det handlar om. 
    Det handlar om att jag vill veta hur andra tonårsföräldrar löst det när den ena föräldern inte tagit ansvar och helt slutat kommunicera. 

Varför är det viktigt för dig att veta mina planer?
  • Tow2Mater
    Anonym (TS) skrev 2022-07-23 02:01:33 följande:
    Det spelar ingen roll om jag har planer eller inte. Det är inte det, det handlar om. 
    Det handlar om att jag vill veta hur andra tonårsföräldrar löst det när den ena föräldern inte tagit ansvar och helt slutat kommunicera. 

Varför är det viktigt för dig att veta mina planer?
    Eftersom du pratar om att du behöver veta när han planerar att ta med sig barnen, och tycker att det är hans ansvar att höra med dig om du planerat ngt forst.
    Då ska ju även det omvända gälla. D v s han behöver veta när du planerar att ta med dig barnen, och då ska ju du ha hört med honom om han planerat ngt först. Om du inte gjort det, utan på eget bevåg gjort dina planer utan att höra med honom, kanske det är förståeligt att han nu gör likadant. Kommunikation ska gå båda vägar.
  • Anonym (TS)
    Tow2Mater skrev 2022-07-23 02:24:42 följande:
    Eftersom du pratar om att du behöver veta när han planerar att ta med sig barnen, och tycker att det är hans ansvar att höra med dig om du planerat ngt forst.
    Då ska ju även det omvända gälla. D v s han behöver veta när du planerar att ta med dig barnen, och då ska ju du ha hört med honom om han planerat ngt först. Om du inte gjort det, utan på eget bevåg gjort dina planer utan att höra med honom, kanske det är förståeligt att han nu gör likadant. Kommunikation ska gå båda vägar.
    Jag föreslår att du läser TSen igen. 
    Ingenstans där står det att jag låter bli att kommunicera med honom. Tvärtom. 
    Det här är ingen "tillbakakaka" av honom. Det finns Inget jag gjort föratt få honom att bara sluta kommunicera. 

Är det så att du faktiskt har något råd att ge? 
  • Tow2Mater
    Anonym (TS) skrev 2022-07-23 02:33:06 följande:
    Jag föreslår att du läser TSen igen. 
    Ingenstans där står det att jag låter bli att kommunicera med honom. Tvärtom. 
    Det här är ingen "tillbakakaka" av honom. Det finns Inget jag gjort föratt få honom att bara sluta kommunicera. 

Är det så att du faktiskt har något råd att ge? 
    Mitt råd var ju att tala om for pappan när du har planerat ta barnen nånstans, så han vet och kan planera utefter det.

Och eftersom du inte har inte planerat ta barnen nånstans, borde det väl gå bra ändå.
  • Mandel
    Tow2Mater skrev 2022-07-23 02:57:38 följande:
    Mitt råd var ju att tala om for pappan när du har planerat ta barnen nånstans, så han vet och kan planera utefter det.

Och eftersom du inte har inte planerat ta barnen nånstans, borde det väl gå bra ändå.
    Varför ska ts curla en ickekomminikativ mebis om vad hon gör med barnen sin schemalagda tid?
    Jag tolkar det som att pappan tänker resa på mammans tid och då är det väl hans ansvar att stämma av. 

Lever själv med en x-make jag nu inte sett på månader trots varannan vecka och jag hämtar osv. och som hela tiden tar allt genom tonåringarna istället för direkt med mig och med yngsta har det ännu inte fungerat på 3 år utan han glömmer, missar  rör ihop och jag blir galen. Troligen syftet, men otroligt barnsligt av x-maken och barnen hamnar emellan vilket de absolut inte ska!

Har inga råd att ge tyvärr eftersom jag själv inte får det att fungera.
    Jag blev igår tvungen att uppsöka akut vård och hade förvarnat med sms till x-maken kring en aktivitet m sonen och när jag sedan ringde för att stämma av så svarade han så klart inte. Skickade sms och bad honom ringa. Han skickade bonusmamman att ringa tonåringen och stämma av istället för att stämma av med mig. X-maken har ännu inte ringt...
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Noll kommunikation