• Anonym (Grannsämja)

Hur hade ni bemött denna grannes beteende?

Ni är på väg till jobbet en solig sommarmorgon. På balkongen sitter en granne till er i en solstol, iklädd shorts och hawaiskjorta, samt en paraplydrink i handen. Han ler mot er och höjer drinken i luften som för att utbringa en skål. Han utbrister sedan "ja pallra dig iväg till jobbet nu så du kan jobba ihop till mitt sjukbidrag." Hur hade ni svarat eller agerat i denna situation?

• Svar på tråden Hur hade ni bemött denna grannes beteende?
  • Anonym (Äckel)
    Aurora Borrealis skrev 2022-07-23 16:46:50 följande:
    Lol. Så någon som är sjuk och inte kan jobba pga sjukdom kan inte sitta på sin egen altan i solen och klä sig i en hawaiiskjorta?
    Eh... jo? Varför skulle hen inte kunna göra det? Däremot känns det synnerligen otroligt att hen hade uttryckt sig på det sätt som denna granne gjorde. Den typen av uttalande kommer från en människa som hyser ett djupt förakt för vårt svenska sjukförsäkringssystem i allmänhet, och för människor som är sjuka i synnerhet - inte från en människa som faktiskt själv är sjuk. Är det inte ganska uppenbart?
  • Anonym (Lollo)

Grannen kanske flytt från krig och elände och bara behöver landa lite? Vi skall kanske inte döma för hårt?

• Anonym (Lycklig)

Hade det varit min granne hade kännt personen någorlunda och svarat antingen: ja hellre det än en iphone åt en afghan
    eller skål på dig själv du, jag får nöja mig med kaffe men siktar ppåungefär samma aansträngningidag men med betydligt bättre pröjs

• Aurora Borrealis
    Anonym (Äckel) skrev 2022-07-23 18:53:46 följande:
    Eh... jo? Varför skulle hen inte kunna göra det? Däremot känns det synnerligen otroligt att hen hade uttryckt sig på det sätt som denna granne gjorde. Den typen av uttalande kommer från en människa som hyser ett djupt förakt för vårt svenska sjukförsäkringssystem i allmänhet, och för människor som är sjuka i synnerhet - inte från en människa som faktiskt själv är sjuk. Är det inte ganska uppenbart?
    Äsch jag bryr mig inte. Jag har inte den där avundsjukan, missunsamheten i mig alls. Hur kan man vara avundsjuk på någons sjukpenning? Hur nöjd är man med sig själv och sitt liv om man blir hatisk för att någon har sjukpenning?
  • Anonym (Loko)

Hade vinkat glatt och svarat att med tanke på hur låg den här har jag väl jobbat ihop till den på en halvtimme. 

• nihka
    Anonym (Grannsämja) skrev 2022-07-22 23:17:25 följande:
    Hur hade ni bemött denna grannes beteende?

Ni är på väg till jobbet en solig sommarmorgon. På balkongen sitter en granne till er i en solstol, iklädd shorts och hawaiskjorta, samt en paraplydrink i handen. Han ler mot er och höjer drinken i luften som för att utbringa en skål. Han utbrister sedan "ja pallra dig iväg till jobbet nu så du kan jobba ihop till mitt sjukbidrag." Hur hade ni svarat eller agerat i denna situation?

Du har inte kommenterat i din egen tråd eller svarat på några frågor sedan du postade för 3 dagar sen. Min fråga var har det här ens hänt.
  • Jimmy75
    Anonym (Äckel) skrev 2022-07-23 15:22:02 följande:
    Fast grannen är ju med 110 % säkerhet inte sjuk, utan bara ett äckel som försöker raljera över Sveriges sjukförsäkringssystem...
    Baserat på vad exakt?? Det finns ju ingen av oss här inne som har den blekaste aning om den här grannens livsomständigheter till att börja med. Och OM det nu är exakt som du tror - varför gå in i det och gå igång på det?? Det står väl honom fritt att tycka och raljera om det nu ger honom något, men att själv ta över den i så fall negativa energin finns det ju över huvud taget inget att vinna på - för någon. Bättre och le och önska honom en bra dag och vara evigt lycklig över hur bra man har det med både hälsa och jobb.
  • Anonym (Äckel)
    Aurora Borrealis skrev 2022-07-24 04:26:52 följande:
    Äsch jag bryr mig inte. Jag har inte den där avundsjukan, missunsamheten i mig alls. Hur kan man vara avundsjuk på någons sjukpenning? Hur nöjd är man med sig själv och sitt liv om man blir hatisk för att någon har sjukpenning?
    Där håller jag med dig till 110 %. Och det är ju precis därför den här grannens kommentar var så obehaglig.
  • Anonym (Äckel)
    Jimmy75 skrev 2022-07-24 10:58:52 följande:
    Baserat på vad exakt?? 
    Baserat på att en människa som faktiskt på riktigt är sjukskriven (i) inte skulle använda hittepåordet "sjukbidrag"/tro att det heter "sjukbidrag", och (ii) med absolut största sannolikhet inte skulle vilja framställa sig själv som en latmask/snyltare/bedragare som lever på andra människors jobb. Det är ju precis den bilden som alla sjukskrivna har att slåss mot - inte fan skulle man själv gå och spä på den.  
    Jimmy75 skrev 2022-07-24 10:58:52 följande:
    Baserat på vad exakt?? Det finns ju ingen av oss här inne som har den blekaste aning om den här grannens livsomständigheter till att börja med. Och OM det nu är exakt som du tror - varför gå in i det och gå igång på det?? Det står väl honom fritt att tycka och raljera om det nu ger honom något, men att själv ta över den i så fall negativa energin finns det ju över huvud taget inget att vinna på - för någon. Bättre och le och önska honom en bra dag och vara evigt lycklig över hur bra man har det med både hälsa och jobb.
    Nä, alltså - jag menade inte att man skulle vara otrevlig tillbaka, eller gå in i en fajt med honom. Det hade ju inte lett till någonting överhuvudtaget. Men det innebär ju inte att jag inte kan tycka att han är ett äckel för det.
  • Tomas Svensson
    Anonym (ont ska med ont förgås) skrev 2022-07-23 18:44:01 följande:
    Ja det förstår jag att du gjorde som konflikträdd Svensson. 
    Du har lästa av mig helt fel. Jag försöker resonera med hjärnan. Nothing on the table, no fighting!
    I en annan situation för några år sedan mötte jag en pensionär som precis hade blivit rånad av ett gäng maskerade ligister. Jag kutade efter och tog tillbaka sakerna. Väldigt konflikträdd va....
Svar på tråden Hur hade ni bemött denna grannes beteende?