Anonym (Äckel) skrev 2022-07-23 15:22:02 följande:
Fast grannen är ju med 110 % säkerhet inte sjuk, utan bara ett äckel som försöker raljera över Sveriges sjukförsäkringssystem...
Lol. Så någon som är sjuk och inte kan jobba pga sjukdom kan inte sitta på sin egen altan i solen och klä sig i en hawaiiskjorta?
Jag tjänar sannolikt mer än honom och har bättre villkor pga ett yrke jag trivs med, än vad han har även om han är utan inkomst pga låt oss säga lathet, eftersom hade jag velat så hade jag ju kunnat ruinera mig själv, försatt mig i egen konkurs och då fått lov att tagit emot ett litet bidrag av staten på några kronor i stället för att tjäna stora pengar, OM jag velat. Och det vill jag inte. Jag har mål som det krävs en inkomst för att nå. De målen hade jag inte kunnat nå genom att endast leva på ett bidrag.
Att byta hans situation mot min vore som att byta platina mot plast, vilket jag inte vill göra. Är enormt tacksam att jag inte är i grannens situation ekonomiskt med allt vad det hade inneburit i negativitet för mig! Så önskar grannen det bästa för ingen avundsjuka finns i mitt bröst, bara tacksamhet att jag inte är i hans situation och glädje över att grannen inte är ledsen över sitt liv (vilket jag sannolikt hade varit om jag var i hans situation). Tur vi är olika!