Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Lätt överviktigt barn och motstånd från pappan

Anonym (Osunt) skrev 2022-07-23 07:18:07 följande:
    Som sagt det är inte maten du lagar jag reagerade på utan hur du beskriver dina känslor kring det hela och behovet av kontroll. Att få stresspåslag av något hekto. Att beskriva att man har "stenkoll" på vad familjen äter. Beskriva mat som serveras av pappan som "kaloristinn". Att känna att man misslyckats som förälder för ett av barnen har nått hektos övervikt.
    Att nämna att ens barn fått en hel dajmstrut som något extremt och hemskt.

Det låter nämligen inte sunt. Riktigt osunt faktiskt.

Om det är liknande som du sänder ut till pappan så är det inte omöjligt att han hamnar i nåt form av behov att agera motkraft. Han blir kanske rädd för att du ska överföra din sjukdom.
    Ni två blir som två motpoler istället för att det blir ett samarbete och balans.

Det viktiga är ju vanorna som skapas och förhållandet till mat. Inte hekton och kalorier.

Bara att du tar upp det i en tråd om en 6-åring borde bli ett varningslampa för dig själv. Lär dig att se om ditt barn mår bra utan kontroll-instrument.

Jag har inte en enda gång kollat mina barns bmi. Jag ser ju att de mår bra. Jag vet ju att de rör på sig och äter oftast nyttigt. 

Att barn får övervikt är ju självklart väldigt olyckligt men lika olyckligt är ju om barn får ett osunt förhållningssätt till något så självklart som mat.
    Utifrån din text känns ju risken till det sista mer överhängande än övervikt.

Du tar upp att ni aldrig pratar vikt och liknande hemma. Men du skriver återkommande om att du och pappan är oense, att du inte får honom att förstå och att han upplever dig som ätstörd.
    Risken är stor att barnen visst plockar upp en hel av det ni säger och sänder ut med era tonfall, blickar etc.
    De förstår att mat är inte bara mat utan något laddat. Något konfliktfyllt. Något farligt.

Det märks att du går i försvar. Men det var du som bad om hanteringsråd. 
    Och vi är många som reagerar på att det du beskriver låter osunt. 
    Fundera på varför utan att gå i försvar.

Mitt råd till dig är att släppa på kontrollen. Kontroll blir lätt sjuklig. Och där är du extra sårbar.
    Du ser om barnen mår bra. 

Gå och prata tillsammans så att ni kan hitta ett gemensamt förhållningssätt.

Att jag beskriver att jag har koll på vad barnen äter, var  för att slippa svar som annars brukar komma i alla trådar om barn som väger lite mycket. Gå in i valfri sådan tråd och 80 % av svaren handlar om hur äckligt det är med feta barn (även om det inte handlar om fetma), hur elaka och korkade föräldrar är som för överviktiga barn och hur föräldrarna minsann inte alls har koll på mat, utan osunda matvanor och/eller att de ljuger om hur de äter. Bjuds barnet en rostmacka i veckan, är det sååå onyttigt och ett bevis på hur usla föräldrarna är.

Jag kontrollerar inte mina barns matintag, men jag har koll på kost och vet hur man ska äta. Jag planerar veckans måltider (liksom många andra gör, för att slippa stå och fundera klockan 17.30 varje dag) Jag vet att vi oftast äter bra. Barnen får absolut äta glass, men jag tycker inte att 300 kalorier glass är lämpligt för en sexåring mer än sällan. Jag tycker att det är lämpligare att barnet får de mindre strutarna av samma sort, som köps i flerpack i mataffären. Jag tycker inte att det är lämpligt att ett barn som är lite tyngre, erbjuds 2-3 kakor dagligen, så fort barnet är hemma en dag (dvs varje helg, sjukdag och ledighet.) Vi har nyttjat sista året utan skolplikt och varit lediga en del och då ska det genast fikas för att pappan är sugen och inte kan vänta tills barnen inte är närvarande. 

Vi talar för övrigt aldrig om detta när barnen är hemma! Och jag är väldigt rädd för vad skolsköterskan ska säga. Min ätstörning startade i samband med ett besök hos skolsköterskan och en onödig och plump kommentar. Jag är livrädd att min dotter ska mötas av samma sak. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Stina) skrev 2022-07-23 08:53:56 följande:
    Fast i ert fall så är det du som är den stora risken. Ditt beteende, att kolla BMI hos ett barn som fortfarande växer på längden, är så fel det kan bli. 

I våra BVC-journaler står ISO-BMI utskrivet efter varje vägningskoll. Jag misstänker att också skolhälsovården använder sig av detta. Menar du att de gör fel och är sjuka?

Jag kollade, då jag uppfattade vikten som lite hög i jämförelse med längden. Jag har inte kollat sådant tidigare, då hon mätts regelbundet inom barnhälsovården innan. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Stina) skrev 2022-07-23 09:02:33 följande:

Är de på BVC också fd ätstörda med stort kontrollbehov?

Om du inte ser på din dotter att hon är överviktig, varför ens kolla upp BMI? Med din bakgrund borde du veta bättre. 

Tänker du söka hjälp?

Jag har inte ett stort kontrollbehov. Jag kontrollerar varken barnens vikt eller deras matintag. Men det är väl självklart att jag som vuxen serverar näringsriktig mat, grönsaker och håller nere lite på fikat?

Jag ser att dottern lagt på sig lite. Jag tycker inte att hon är tjock, men några revben har aldrig synts på henne och magen är numera något putig. 

Nej, jag avser inte söka hjälp i nuläget.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Johanna) skrev 2022-07-23 10:35:33 följande:

Du har koll på kosten, men du skriver samtidigt att du hellre ser att de äter isglass än vanlig glass? Det får mig att tänka att det de gamla kostråden som samhället trycker på oss, som du följer: att undvika fett och istället hellre ge socker. 

Det är efter att de kostråden infördes, som vi fått allvarliga fetmaproblem i Sverige och bland Sveriges barn. 

Det är klart att det är urdåligt av pappan att ge fettrika pastarätter till barnen, det är ju att ha noll koll på vad som är bra kost. Man kan ju göra det ibland, men såklart inte ofta och inte om man inte fattar att det är ett sämre alternativ att mata barn med. Men det är bättre att ge dem feta pastarätter än om de får för lite fett i sig under långa perioder. Fettbrist är aldrig bra för människor, utan ställer till med problem som kan vara svåra att rätta till. 

Men annars blir man inte fet av fett. Om fettet istället för att kombineras med mjöl,  istället kombineras med kött och ovanjordgrönsaker, så blir man smal och frisk och får lågt blodsocker. 

Om du ska ge barnen onyttiga saker (som man ju gör för att ge lite guldkant på vardagen), så satsa hellre på gräddglass än isglass. Både innehåller socker men glassen innehåller också grädde och ägg, vilket är nyttigt. Såklart då bättre att köpa gräddglass i paket, utan choklad och annat godis, men har barnen väl fått upp ögonen för Daimstrut så kanske det är svårt att backa bandet. 

Du ska alltid ge dina barn gott om naturligt fett. Om de får i sig för lite fett i längre perioder rubbas deras ämnesomsättning och därefter får de lättare att gå upp i vikt. Människor behöver naturliga fetter som äkta smör, grädde och kokosfett. Ge dem aldrig växtoljor (förutom olivolja om den inte är uppvärmd) och laga aldrig mat på margariner. Ge alltid fullfeta produkter. Barn som dricker den futtfeta mjölken blir smalare än de som dricker lättmjölk. 

Fettsvält skapar så mycket problem och det är så synd att kostcirkeln fick genomslag i västvärlden. Jag tycker så hemskt synd om alla föräldrar som gör allt för att vara nyttiga och verkligen sliter för att ge sina barn de allra bästa förutsättningarna, och så blir de grundlurade att ge sina barn en kost som förstör deras ämnesomsättning. 

Jag lider verkligen inte av fettskräck. Vi äter enbart fullfeta produkter, ingen mellanmjölk eller matlagningsgrädde kommer hem hos oss. 
  • Anonym (Mamma)
    Jemp skrev 2022-07-23 11:43:06 följande:
    Du tycker det verkar sunt att ha panik över ett par hekto? Att anse att man aldrig kan slappna av med kosten? Att begränsa ett barns intag beroende på var i skalan normalviktig hon legat? Kompensera glass med mindre matintag?

Stopp, stopp! Jag har aldrig talat om att kompensera med mindre matintag! Jag kan absolut bjuda glass till mellis, men en jätteglass PÅ mellis känns onödigt. Jag slappnar absolut av med kosten, men inte helt och hållet. 

Jag håller koll, det handlar inte om kontroll. Det finns plats för fika, men inte varje dag, i de mängder som pappan serverar dagligen. Han själv äter en liter glass i veckan, året om, och tycker att det är fullt normalt. 

• Anonym (Mamma)
    Jemp skrev 2022-07-23 12:08:32 följande:
    Läs tillbaka på dina egna inlägg. 
    Var skriver jag att jag kompenserar med mindre matintag?
  • Anonym (Mamma)

Barnet har gått upp ganska mycket på ett år. Det påpekade också läkaren. Det handlade för övrigt om mer än ett halvt kilo. Fortfarande inte mycket, men jag tycker att man kan hålla ett öga på en sådan snabb viktuppgång, utan att det är märkligt. Jag planerar inte någon diet, eller att dra ner på maten. Bara att tillse att det serveras grönt till alla måltider, att det finns frukt hemma och att hon inte behöver fika dagligen. 

Jag blev väldigt stressad igår, det är helt korrekt. Den stressen la sig snabbt när jag läste svaren i tråden. I andra trådar, där barn är något åt det tyngre hållet, idiotförklaras föräldrar. Man skräder inte med orden om hur äckligt, synd och tragiskt det är. Därför gjorde jag en poäng av att jag har koll på vad vi äter och hur man ska äta. Bara för att slippa höra att vi visst äter fel, eller få råd om att sluta dricka läsk. 

Någon frågade om barnen får äta mellan målen om de är hungriga. Självklart får de det! Men om det sker ofta, försöker jag se till att huvudmålen är mer mättande. Inte för viktens skull, utan för tändernas. 

Och gällande mellis OCH en stor glass. Visst kan man göra det, men kanske inte dagligen. I min värld är mellanmålet ett mindre mål. Kanske yoghurt, smoothie, frukt, macka, eller fika. Vi äter i alla fall inte allt det till mellis vid ett och samma tillfälle.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (X) skrev 2022-07-24 12:38:38 följande:
    Mamman är inte oskyldig här. Hon har ett ansvar för sina reaktioner och vad hon förmedlar.
    Min dotter noterade inte ens min reaktion, eftersom jag direkt efter vägningen lämnade henne för övernattning hos kompis. Dagen efter hade jag lugnat mig igen. Jag förmedlade alltså ingenting till henne. 
  • Anonym (Mamma)
    mammatill6 skrev 2022-07-24 12:38:16 följande:

Det står ju inte att han helt struntar i nyttig mat. Ts answr det. pappan tycker det är ok att äta fruktyoghurt, ja det för många barn och vuxna. Pappan anser att man kan äta en stor glass och äta glass varje dag på sommaren, ja det gör nog många på sommaren. Pappan anser att det inte är nåt att reagera på att ett barn har ett par hekto övervikt, ja det är helt rätt. Det står att han gärna serverar gräddig pasta, ja vem tusan gör inte det. Det står inte att han gör det varje dag. 

det står att han fikar varje dag på jobbet, inte att han serverar barnenfika varje dag.
     Det står att hon anser att man äter naturell Yoggi och att hon har stenkoll på vad alla äter. Känns det sunt?

Om du bemödat dig att läsa mina inlägg, ville jag göra en poäng av att jag faktiskt har koll på vad vi äter och hur man äter, för att slippa kommentarer om att jag säkert inte har koll. Jag menar inte att jag kontrollerar eller för bok. Men jag planerar ju huvuddelen av måltiderna och vet därför vad vi äter. 

Jag har inga problem med sötsaker, men jag tycker att sött här hemma i sött och inte i mat. För tändernas skull, tycker jag att det är onödigt med sötad yoghurt, när barnen äter vanlig.

Vi bådar arbetar hemma och har haft barnen hemma en del under våren. Då har det fikats dagligen, både en och två gånger, på pappans initiativ. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (X) skrev 2022-07-24 17:32:32 följande:

Du vet ju mammans sida här dock. Pappan kanske inte ger sina barn det hon skriver.

Det ts skriver är att hon vill att barnen äter isglass istälelt för göass och bara tar en kaka. Såna saker sätter sig i huvudet. Barnet som alltid bara får ta en kaka för mamma kan julätt överäta sen när det får välja själv och chansen ges. Klassiskt.

Det ts skriver om pappan är:

Pappan, å andra sidan, fikar varje dag på lovet, låter barnet köpa en dajmstrut på stranden, och serverar i princip aldrig grönsaker, men gärna gräddig pasta

Det är fel att inte servera grönsaker och där borde pappa  skärpa sig. Men vad är ?i princip aldrig? och vad är det för meny? 

Att fika varje dag på lovet? Ja? Det kan ju vara olika saker. Den äldre generationen i Sverige fikade ju varje dag året om och det är ju ofta inte de som var feta. En dajmstrut på stranden är ju sommarlov!

Vårt lov är 10 veckor långt. Det är ganska lång tid med 2-3 kakor per dag. Och saft. Och glass. 

När pappan serverar grönsaker, är det några salladsblad. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (X) skrev 2022-07-24 17:27:31 följande:
    Jodå, det gör du. Din oro märks, barn är extrema empater så.
    Men barnet träffade mig knappt efter vägningen. Hon var sen borta ett dygn och efter det var jag åter lugn. Ge dig!
  • Anonym (Mamma)
    mammatill6 skrev 2022-07-25 10:07:39 följande:

Jag är mest nyfilen på vad syftet med denna tråd va. Jag fattade det som att det va för att få stöd i hur du ska få maken mer på din sida. Sen. Är majoriteten i denna tråd reagerar på din inställning på mat och ser mer dig som problemet så lägger du bara till information för att-göra-listan det du skrev först o h försvara sitt beteende.
    Nör så många försöker få dig att förstå att det nog är du som behöver stöttning, varför inte ta till sig det? 

Ett barn som redan som 6-åring får lära sig att man inte får äta en stor glass utan ska hålla sig till isglass o j äter man en stor glass är det istället för mellis, det skapar osunt förhållande till mat? Förklara varför du anser att man inte kan köpa en stor glass på sommaren på stranden, Fle det va faktiskt det du skrev i ts.

Syftet var att vädra min oro. Redan efter att de första svaren trillade in, förstod jag att min oro var obefogad varpå jag genast lugnade mig. Jag blev rejält triggad, helt enkelt. Jag blev också förvånad, för jag har inte triggats på det sättet på många, många år! Dagen efter fanns sen känslorna inte kvar, även om jag tycker att det är något vi ska ha i bakhuvudet. Det verkar nu också pappan insett. Till gårdagens fika serverade han en fruktsallad, innan kaka. 

Man kan äta storstrut, men inte så ofta som blivit. Jag förbjuder inte, utan lockar med annat, eller säger att det är för dyrt att köpa så dyr glass varje gång. Jag har aldrig nämnt mängden glass, kalorier eller nyttighet. Jag har föreslagit att vi köper flerpack med oss hem istället, eftersom det är billigare. Då är de också mindre, men det säger jag inget om. 

• Anonym (Mamma)
    mammatill6 skrev 2022-07-25 13:27:24 följande:
    Men går det då att jämföra med tS som förfasas över ett par hekto övervikt, att barnen får köpa Daimstrut fast hon tycker de kan hålla sig till isglass och äter man glass så äter man inte mellis?

Man kan visst äta mellis om man äter glass, men kanske inte om man äter en hel dajmstrut. Då kan väl melliset lika gärna vara glassen, istället för både och? Vi äter till exempel en frukt, en macka, lite yoghurt, etc till mellis. Vi äter inte frukt OCH macka OCH yoghurt OCH glass OCH smoothie OCH äggröra. Eftersom barnen äter så pass bra vid huvudmålen, behöver de inte mer än lite stöttning vid mellis. 

Men återigen, det vore klart lämpligt om du kunde läsa det jag skriver istället!

• Anonym (Mamma)
    Anonym (X) skrev 2022-07-27 18:31:13 följande:
    Jag tänker ju att det som TS beskriver (förespråka isglass före glass, aldrig äta mer än en kaka, blir nervös kring gräddig pasta) redan märks och att barnen snappat upp det. Är man så stressad som Ts beskriver är det svårdolt på heltid.
    Nej, jag har inte varit stressad kring detta innan. Återigen, läs gärna vad jag skriver istället för att hitta på. Jag fick ett stresspåsla, som jag inte fått på många, många år. Jag blev själv mycket förvånad. Känslan klingade av, och dagen efter var jag åter lugn.
Svar på tråden Lätt överviktigt barn och motstånd från pappan